InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering Auto of BA Auto

Burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering Auto of BA Auto

Burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering Auto of BA Auto Als je met een gerust gemoed passagiers wil meenemen in je wagen, dan kan je een beroep doen op de burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering Auto of BA Auto. Als je met je voertuig een aanrijding krijgt en je veroorzaakt schade aan derden, dan dekt deze verzekering de kosten. Zowel in Nederland als in België is de burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering Auto verplicht. Bij een aanrijding is het belangrijk om steeds grondig en gedetailleerd het aanrijdingsformulier in te vullen. Daarna bezorg je het aanrijdingsformulier aan je verzekeraar. Wat zijn de kenmerken van de burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering Auto of "BA Auto"?

Wat is de burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering Auto?

De burgerlijke aansprakelijkheidverzekering Auto wordt ook wel de BA Auto genoemd. De BA Auto dekt de schade die je met je voertuig toebrengt aan derden. Het gaat hier om de burgerlijke aansprakelijkheid van de bestuurder en/of de burgerlijke aansprakelijkheid van de eigenaar van het voertuig. Zowel in Nederland als in België is de burgerlijke aansprakelijkheid Auto bij wet verplicht.

Wie is verzekerd door de "BA Auto"?

Het komt er op neer dat deze verzekering iedereen dekt behalve de bestuurder. De passagiers bij jou in de wagen zijn dus verzekerd voor eventuele schade die voortkomt uit een ritje met jou als bestuurder. Bovendien worden ook zwakke weggebruikers zoals voetgangers en fietsers in deze verzekering inbegrepen. De verzekeraar vergoedt de zwakke weggebruiker zelfs voor schade waarvan ze zelf de oorzaak waren. Als je als bestuurder zelf verzekerd wil zijn, dan moet je een persoonlijke verzekering nemen, buiten het kader van de verplichte autoverzekering.

Prijs BA Auto

De verzekeringsmaatschappij is vrij om een prijs te bepalen voor de burgerlijke aansprakelijkheisverzekering Auto. Hierbij gaat men uit van een indeling naargelang het voertuig: personenwagens, tweewielers, bestelwagens en vrachtwagens. Bovendien houdt de verzekeraar meestal ook rekening met de leeftijd van de eigenaar van het voertuig, de woonplaats en het aantal kilometers dat jaarlijks wordt afgelegd. De meeste verzekeringen hebben bepaalde regels ingesteld in verband met het maximaal aantal personen dat je kan vervoeren om gedekt te zijn door de burgerlijke aansprakelijkheid Auto.

Hoe het aanrijdingsformulier invullen?

Tekening

Als je een aanrijding hebt gedaan is het aangeraden om altijd een aanrijdingsformulier in te vullen, hoe klein de schade op het eerste gezicht ook lijkt. Als de schade achteraf groter blijkt dan gedacht, dan is het altijd handig om een aanrijdingsformulier achter de hand te hebben om de schade te bewijzen. Als je het aanrijdingsformulier invult, probeer dan zo goed mogelijk een duidelijke tekening te maken van de omstandigheden van het ongeval. Maak een overzichtelijke voorstelling van de feiten en schrijf zoveel mogelijk gegevens op. Duid aan waar de wagens elkaar geraakt hebben, waar ze zich bevonden voor de aanrijding en waar na de aanrijding.

Politie en getuigen

Er is een wettelijke verplichting die zegt dat je de politie moet bellen als er gewonden zijn. Maar ook als je de politie belt, is het aangeraden om je aanrijdingsformulier in te vullen. Denk eraan om zoveel mogelijk getuigen aan te spreken, dit om je aanrijdingsformulier correct in te vullen. Zelf heb je niet altijd een helder beeld van de aanrijding omdat je onder spanning staat en onder indruk bent van het gebeurde. Eventuele getuigen kunnen je helpen om het gebeurde correct te beschrijven en het aanrijdingsformulier waarheidsgetrouw in te vullen.

Aanrijdingsformulier aan de verzekeraar bezorgen

Het best is om het aanrijdingsformulier zo snel mogelijk aan je verzekeringsmaatschappij te bezorgen, ook al staat hier niet meteen een termijn op. Als je de aangifte van de schade laattijdig hebt gedaan en de verzekeringsmaatschappij is niet meer in staat om de schade correct vast te stellen, is het aan haar om aan te tonen dat ze schade heeft geleden. In dit geval komt er heel wat fraude voor, zoals mensen die bijvoorbeeld schade van voordien willen vergoed krijgen. Als er een geschil is, dan kan de rechter hierover oordelen. De rechter zal altijd proberen de goede trouw of kwade trouw te achterhalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Familiale verzekering of burgerlijke aansprakelijkheidFamiliale verzekering of burgerlijke aansprakelijkheidDe familiale verzekering is niet wettelijk verplicht maar wordt door heel wat verzekeringsmaatschappijen aangeraden. De…
WAM verzekeringWAM verzekeringDe WAM verzekering (Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen) is een verplichte verzekering welke men af moet sl…
Met auto een fietser aangereden - Wie is er schuldig?Met auto een fietser aangereden - Wie is er schuldig?De zwakke deelnemers aan het verkeer worden door de wet beschermd. Bij een aanrijding tussen een gemotoriseerd voertuig…
Schade veroorzaakt in geleende auto! Wat nu?Schade veroorzaakt in geleende auto! Wat nu?Het maakt voor de te betalen premie voor de autoverzekering een groot verschil wie de schuld van het ongeval krijgt toeg…
Consequenties niet betalen autoverzekeringConsequenties niet betalen autoverzekeringWie een auto op naam heeft is verplicht om de auto te verzekeren tegen de wettelijke aansprakelijkheid. Niet verzekeren…
Bronnen en referenties
  • http://www.assuralia.be/index.php?id=226&L=0&tx_ttnews%5Btt_news%5D=2045, bezocht op 19/10/2015.

Reageer op het artikel "Burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering Auto of BA Auto"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 19-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Soorten verzekeringen
Schrijf mee!