InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Wat dekt de brandverzekering of verzekering van woning?

Wat dekt de brandverzekering of verzekering van woning?

Wat dekt de brandverzekering of verzekering van woning? Een van de belangrijkste verzekeringen die je kan afsluiten is de brandverzekering. De brandverzekering of verzekering van woning is een verzekering die de schade dekt bij brand en bij enkele andere gevallen zoals waterschade, elektrische schade en glasbreuk. De waarde van je woning laat je best bepalen via de verzekeringsformule die de verzekeringsmaatschappij voorstelt of via een expertise. Online kan je offertes van verzekeringsmakelaars in je regio aanvragen zodat je een beeld krijgt van het prijskaartje van je verzekering. De brandverzekering wordt ook wel "verzekering van woning" of "verzekering voor wonen" genoemd.

Wat is de brandverzekering?

De brandverzekering of verzekering van woning is de verzekering die van pas komt als er brand uitbreekt in je woning. De brandverzekering wordt door veel mensen gezien als de belangrijkste verzekering en is dan ook een van de meest aangeboden verzekeringscontracten. Het wordt ook de verzekering voor wonen genoemd.

Wat dekt de brandverzekering precies?

Brandschade

De brandverzekering dekt in de eerste plaats de schade die voortkomt uit brand in je woning. De meeste verzekeringsmaatschappijen hebben de brandverzekering of verzekering van woning uitgebreid naar bijkomende gevallen. Zo kan ook waterschade gedekt worden door de verzekering van woning, net als glasbreuk of elektrische schade.

"Optie diefstal"

Bovendien kan de verzekeringsmaatschappij je garanderen dat ze je bijstand zal verlenen om bijvoorbeeld voor je overgebleven meubels te zorgen of om een nieuwe voorlopige verblijfplaats voor je te zoeken. Bij de verzekering van woning kan je je eventueel ook nog voor diefstal laten verzekeren. Dat kan door middel van een "optie diefstal" die deel uitmaakt van je verzekering voor wonen. Op die manier kan je waardevolle voorwerpen als een wijnkelder of antieke meubels laten verzekeren tegen diefstal.

Welke waarde dekt de brandverzekering?

Herstellen woning

De waarde die gedekt wordt komt overeen met de kosten die nodig zijn om de woning te laten herstellen of te reconstrueren. Meestal gaat het bij brand om een gedeeltelijke beschadiging en moet niet het volledige huis heropgebouwd worden. Als de verzekeraar de waarde van een woning berekent, dan houdt hij er rekening mee dat bij de herstelling dezelfde materialen moeten gebruikt worden.

Verzekeringswaarde

De waarde die de verzekeraar op deze manier berekent komt dus niet noodzakelijk overeen met de marktwaarde van het gebouw, maar met de kosten die nodig zijn om het gebouw in de oorspronkelijke staat te herstellen. Hierbij houdt de verzekeraar ook rekening met de kosten van het bouwmateriaal en van de arbeiders. Het is dus mogelijk dat de verzekeringswaarde een stuk hoger ligt dan de prijs die je voor je woning hebt betaald.

Hoe wordt de waarde van je woning berekend?

Verzekeringsformule

De vergoeding die de verzekeraar je uitbetaalt, gebeurt op basis van de verzekerde waarde. Hierbij is het aangeraden om de waarde van je woning correct te laten bepalen. Sommige verzekeringsmaatschappijen stellen hierbij een soort van verzekeringsformule voor: een nauwkeurige en uitgebreide manier om de waarde van het gebouw te bepalen. Je vult dan een specifieke vragenlijst in, waarbij je de vragen beantwoordt met zoveel mogelijk precieze gegevens, zoals het aantal vierkante meter, de hoogte, de breedte, enz... Hoe preciezer je bent, hoe groter de kans dat je je woning niet laat "onderverzekeren" en dat je schade volledig vergoed zal worden.

Expertise

Voor alle zekerheid kan je ook een expertise laten uitvoeren, waardoor je nog een beter zicht krijgt op de waarde. Maar dat zijn weer extra kosten. Je kan ook gewoon zelf de waarde van je woning bepalen, maar dan bestaat het gevaar dat dit bedrag lager ligt dan het bedrag dat de verzekeraar voorstelt. Als je overeenkomt dat jouw bedrag zal gelden als basis van de overeenkomst, dan zal de verzekeraar bij schade slechts die waarde terugbetalen.

Wat als de waarde van je woning verandert?

Waarde stijgt

Het is mogelijk dat je woning in waarde stijgt als je bepaalde werken hebt laten uitvoeren. Dan komt het erop aan om dit te melden aan je verzekeringsmaatschappij, die dan kan bepalen dat de verzekerde waarde wordt aangepast. Als je dit niet doet, dan zal je woning onderverzekerd zijn.

Waarde daalt

Ook het omgekeerde geval is mogelijk: de waarde van je woning kan ook verminderen. Dit is bijvoorbeeld mogelijk wanneer je kinderen verhuisd zijn en heel wat kostbare voorwerpen hebben meegenomen zoals antieke meubels, computers, of andere elektronische apparaten. Ook in dit geval neem je best contact op met de verzekeraar, want het heeft geen zin om je woning te laten "oververzekeren".

Offertes verzekeringsmakelaars

Verzekeringsmakelaars kunnen een schatting van de waarde van je woning laten doen en daarna een verzekeringsformule voorstellen. Wil je een overzicht hebben van wat de verschillende verzekeraars te bieden hebben, dan kan je online prijsoffertes van verzekeringsmakelaars in je regio aanvragen. Op die manier kom je te weten welk prijskaartje er aan je verzekering zal vasthangen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Woonverzekering: Inboedel-, opstal- of woonhuisverzekeringWat zijn woonverzekeringen? Met een zogenaamde woonhuisverzekering, ook wel opstalverzekering genoemd, verzeker je jezel…
Verzekeraars verschillende schadeverzekeringenIn de huidige maatschappij kan er natuurlijk van alles misgaan. Soms kan dit behoorlijke kosten tot gevolg hebben. Om di…
Verzekeren en de eigen woningVerzekeren en de eigen woningBij het verzekeren van en rond de woning komen er zowel schadeverzekeringen als levensverzekeringen in aanmerking. Hiero…
Gezamenlijke opstalverzekering VvE is goedkoperGezamenlijke opstalverzekering VvE is goedkoperWie een huis bezit, sluit ook een opstalverzekering voor de woning af. Wie eigenaar is van een appartement of flat kan k…
Bronnen en referenties
  • http://www.brandverzekering.be/, bezocht op 16/11/2015.
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Verzekeringsmakelaar, bezocht op 16/11/2015.

Reageer op het artikel "Wat dekt de brandverzekering of verzekering van woning?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 16-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Soorten verzekeringen
Schrijf mee!