InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Familiale verzekering of burgerlijke aansprakelijkheid

Familiale verzekering of burgerlijke aansprakelijkheid

Familiale verzekering of burgerlijke aansprakelijkheid De familiale verzekering is niet wettelijk verplicht maar wordt door heel wat verzekeringsmaatschappijen aangeraden. De familiale verzekering is een verzekering die de schade dekt waarvoor je burgerlijk aansprakelijk bent, meer bepaald de schade die je in je privé-leven hebt toegebracht aan derden. Om te bewijzen dat je burgerlijk aansprakelijk bent, moet het slachtoffer van de schade jouw fout, de geleden schade en het oorzakelijk verband tussen die twee kunnen aantonen. Bij deze verzekering kan je ook genieten van rechtsbijstand van een advocaat en kan je een beroep doen op het advies van een expert. Wat verzekert de familiale verzekering precies en wie wordt erdoor verzekerd?

Wat verzekert de familiale verzekering?

De familiale verzekering beschermt je burgerlijke aansprakelijkheid als je in je privé-leven schade veroorzaakt aan derden. Daarom wordt dit ook de burgerlijke aansprakelijkheid genoemd. Als je een familiale verzekering hebt genomen, wordt de schade die je toebrengt aan derden vergoed door je verzekeraar. De familiale verzekering is niet verplicht maar kan wel enorm nuttig zijn. Als je bijvoorbeeld even niet oplet en je hond de straat oversteekt en een ongeval veroorzaakt, dan kan je beroep doen op de familiale verzekering.

Wie wordt door de familiale verzekering verzekerd?

Gezin

Niet alleen de verzekeringnemer wordt verzekerd maar ook de echtgenote of samenwonende partner. Ook de kinderen en de andere personen die onder hetzelfde dak wonen zijn verzekerd door de familiale verzekering. Bovendien zijn ook studerende kinderen inbegrepen die in een studentenhuis wonen. Je kan ook laten bepalen dat de familiale verzekering ook geldt voor kinderen die alleen wonen maar financieel nog afhankelijk zijn van hun ouders.

Huispersoneel

De familiale verzekering geldt ook voor het huispersoneel dat je in dienst hebt. Als verzekeringnemer ben je verantwoordelijk voor de daden van je "ondergeschikten". Dus als je poetsvrouw of de babysitter van je kinderen schade veroorzaakt aan derden dan ben jij verantwoordelijk en dus aansprakelijk. Voor de kosten die uit zulke schade voortvloeien, kan je een beroep doen op de familiale verzekering.

Waar en wanneer ben je familiaal verzekerd?

De familiale verzekering geldt overal ter wereld en op ieder moment van je privé-leven. De familiale verzekering dekt je burgerlijke aansprakelijkheid als de drie pijlers van de burgerlijke aansprakelijkheid zijn bewezen: de fout die je gemaakt hebt, de schade die je hebt toegebracht en het oorzakelijk verband tussen je fout en de schade. Dit komt erop neer dat je enkel aansprakelijk bent wanneer het slachtoffer kan bewijzen dat de hem of haar toegebrachte schade enkel en alleen veroorzaakt is door jouw fout. Als het slachtoffer wel je fout kan bewijzen en ook de opgelopen schade, maar niet het oorzakelijk verband, dan ben je niet aansprakelijk.

Burgerlijke aansprakelijkheid en fout

Het begrip fout wordt erg ruim geïnterpreteerd. Zo kan je letterlijk een fout gemaakt hebben, maar het kan ook zijn dat je iets niet hebt gedaan of dat je onvoorzichtig bent geweest. Je kan schade veroorzaken door nalatig te zijn. Opzettelijke fouten van meerderjarigen worden niet gedekt door de familiale verzekering. Ook zware fouten kan de verzekeraar uitsluiten, maar dan moet dit uitdrukkelijk vermeld worden in het verzekeringscontract. Zware fouten zijn bijvoorbeeld de fouten die je maakt in dronken toestand.

Rechtsbijstand

De familiale verzekering omvat ook een gedeelte rechtsbijstand. Dit betekent dat je dankzij je familiale verzekering een beroep kan doen op een advocaat die je vrij mag kiezen. Hierbij moet het om een geschil gaan dat verband houdt met de burgerlijke aansprakelijkheid. Dus als je voor de rechtbank moet verschijnen in verband met een schadegeval zal je kunnen rekenen op gratis rechtsbijstand. Dit voordeel is ook van toepassing als je zelf slachtoffer bent geworden. Als je met de tegenpartij niet kunt overeenkomen over de aansprakelijkheid van de schade of de schadevergoeding kan je ervoor kiezen om de zaak voor de rechtbank te brengen.

Advies expert

Sommige verzekeraars kunnen in het geval van rechtsbijstand beperkingen opleggen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld bepalen dat je moet kiezen voor een advocaat uit hetzelfde rechtsgebied als waar je woont. Meestal bieden verzekeraars ook de mogelijkheid om voor een advies over de schade een beroep te doen op een expert. Die kan dan de omstandigheden en de omvang van de schade onderzoeken en zijn mening erover geven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.verzekering-info.be/familiale-verzekering/, bezocht op 20/10/2015.

Reageer op het artikel "Familiale verzekering of burgerlijke aansprakelijkheid"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 20-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Soorten verzekeringen
Schrijf mee!