InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Premie arbeidsongeschiktheidsverzekering 2019

Premie arbeidsongeschiktheidsverzekering 2019

Premie arbeidsongeschiktheidsverzekering 2019 Welke arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) gaat u afsluiten en hoe hoog wordt dan de premie? Voor ondernemers en vooral zelfstandigen is in 2019 een goede en betaalbare arbeidsongeschiktheidsverzekering beschikbaar. Soms is een gezondheidsverklaring nodig. De premie is niet overal gelijk, let daarbij goed op de geboden dekking zodat u ook echt verzekerd bent van een inkomen. Een AOV verzekert een aanvullend inkomen bij arbeidsongeschiktheid. Neem een inkomensverzekering met een zo laag mogelijke premie, maar die wel het risico dekt die hij dekken moet. Voorkom onaangename verrassingen. Een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering is vaak maatwerk.

Een arbeidsongeschiktheidsverzekering is maatwerk, de goedkoopste AOV is niet altijd de beste

Een Arbeidsongeschiktheidsverzekering, AOV, is in feite maatwerk. Niet elke ondernemer of zelfstandige verkeert in dezelfde omstandigheden en loopt gelijke risico's. U moet daarom keuzes maken die bij u passen. Keuzes waarmee u de premie ook flink kunt verlagen. Een AOV is meestal niet goedkoop, maar geen inkomensverzekering nemen is vaak duurkoop als er onverhoopt wat met u gebeurt.

Waarom een arbeidsongeschiktheidsverzekering of AOV-verzekering afsluiten?

In het algemeen gelden er een paar goede redenen om een AOV als ondernemer of zelfstandige, zzp-er, freelancer af te sluiten:
  • Er zijn geen andere inkomensbronnen, waarop u kunt terugvallen wanneer uw werk door arbeidsongeschiktheid vervalt.
  • De organisatie, waarin u zit, verplicht u om een AOV af te sluiten.
  • De bank eist, dat u een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluit.

Verlaag uw AOV premie met de AOV meter

Er zijn meerdere manieren om de premie voor de verzekering te verlagen. Nogmaals het is maatwerk, maar een paar attentiepunten zijn wel te geven:

Bepaal uw eigen risico bij arbeidsongeschiktheid

Welke periode u kunt door komen zonder een uitkering van de verzekering te krijgen, is bepalend voor het eigen risico dat u wilt en kunt nemen. Deze wachttijd tussen arbeidsongeschiktheid en uitkering kunt u zelf kiezen. Wordt het een korte tijd van twee weken of kiest u voor een wachttijd van een jaar. Hoe langer de wachttijd, hoe lager de premie.

Wat is uw uitkeringsdrempel AOV?

De uitkeringsdrempel heeft te maken met de mate van arbeidsongeschiktheid. Standaard is de drempel gezet op 25 procent arbeidsongeschiktheid. Als u kiest voor een drempel van bijvoorbeeld 50%, wordt de premie een stuk lager.

Tot welke leeftijd keert de verzekering uit?

Hoe korter de periode van uitkering is waarvoor u kiest, hoe lager de premie. Wie een appeltje voor de dorst heeft of een goed pensioen, kan de uitkering bijvoorbeeld laten stoppen op de leeftijd van 60 jaar. Wie dat niet heeft, kan beter voor een langere duur kiezen, maar betaalt daarvoor ook meer premie.

Wat is uw hoogte uitkering AOV?

Vaak bedraagt de uitkering van de AOV maximaal 80 procent van het laatst verdiende inkomen. U kunt ook voor een lager percentage kiezen.

Beroepsongeschiktheid of passende arbeid?

Het maakt nogal wat uit of u verzekerd wilt zijn uit hoofde van uw huidige beroep of vanuit passende arbeid. Vanuit uw huidige beroep zal bij arbeidsongeschiktheid niet naar een andere baan worden gezocht, alvorens uit te keren. Bij de plicht tot passende arbeid kunnen er nog vele mogelijkheden van werk open liggen op grond van bijvoorbeeld uw opleiding en ervaring. Doordat deze laatste variant in de praktijk minder kost, is het daarmee ook een goedkopere verzekering.

Hoeveel premie moet u betalen voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering, moet u een leeftijdsafhankelijke premie betalen?

De standaard premie blijft, ongerekend indexering voor de inflatie, gedurende de hele looptijd gelijk. U kunt ook kiezen voor een leeftijdgebonden tarief dat hoger wordt naarmate u ouder wordt en het risico voor de verzekeraar toeneemt. Wie het standaardtarief kiest, betaalt op jongere leeftijd relatief te veel, maar op latere leeftijd relatief te weinig. Bij het standaardtarief worden de tarieven in feite gemiddeld. Bekijk wat voor u het goedkoopste is.

Waarvoor ben u nu verzekerd met de AOV, de dekkingen?

Van de verzekering kunnen een aantal zaken worden uitgesloten die premie verlagend werken. Denk hierbij aan:
  • Burn-out en overbelasting;
  • Zwangerschapsverlof;
  • Psychische aandoeningen.

Aan de andere kant kunnen ook extra zaken in de verzekering worden meegenomen, zoals een ongevallenverzekering of een jaarlijkse medische scan.

Welke indexering van de verzekering geldt er?

Bij indexering wordt alles geïndexeerd: de premie, het verzekerde bedrag en de uitkering. Bepalend voor de premie is de mate van indexering waarvoor u kiest. Een volledige indexering pakt veel duurder uit dan een gedeeltelijke indexering respectievelijk geen indexering.

Slot arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten in 2019, stem premie af op het risico dat u wilt dekken

Houd altijd rekening met het risico van een verminderde arbeidsgeschiktheid op enig moment. Stel daarom uw inkomen veilig met een goede AOV. Vraag altijd voldoende offertes aan en vergelijk de voorwaarden van de verzekering goed met uw wensen. Met een AOV bent u tegen een redelijke premie goed verzekerd van een passend vervangend inkomen in de situaties waarin dat nodig is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is een woonlastenverzekering?Wat is een woonlastenverzekering?De woonlastenverzekering wordt onder diverse namen verkocht. Dit is een verzekering die een deel van de hypotheeklasten…
Percentage arbeidsongeschiktheid (WAO)Percentage arbeidsongeschiktheid (WAO)Mensen die voor 1 januari 2004 ziek geworden zijn, vallen onder de Wet op arbeidsongeschiktheidsverzekering. Wanneer men…
Het inkomensverlies bij arbeidsongeschiktheid van ZZP'ersHet inkomensverlies bij arbeidsongeschiktheid van ZZP'ersTijdens de economische crisis zijn er veel ZZP'ers bijgekomen. Mensen die hun vaste baan verloren werden simpelweg onder…
Arbeidsongeschiktheid - Regelingen en verzekeringenArbeidsongeschiktheid is een breed begrip. De kern bestaat eruit dat u, als gevolg van ziekte, ongeval of andere oorzaak…
Ontslag: denk om uw verzekeringenOntslag: denk om uw verzekeringenWie ontslagen wordt, is zich vaak niet bewust van de consequenties die dat meebrengt op het gebied van verzekeren. Toch…

Reageer op het artikel "Premie arbeidsongeschiktheidsverzekering 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 29-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Belasting 2019
Schrijf mee!