InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Woekerpolis: schikkingsvoorstellen van 5 verzekeraars

Woekerpolis: schikkingsvoorstellen van 5 verzekeraars

Woekerpolis: schikkingsvoorstellen van 5 verzekeraars Vier grote verzekeraars hebben onlangs voorgesteld om gedupeerden van woekerpolissen tegemoet te komen. SNS Reaal, Delta Lloyd, Fortis en ING hebben tussen de 300 en 780 miljoen gereserveerd om mensen terug te betalen die veel te hoge premies, provisies en administratiekosten hebben betaald. In juli 2009 heeft ook Aegon aangegeven met schikkingsvoorstellen te komen voor polissen die voor 1 januari 2008 zijn afgesloten.

Eureko volgt

Waarschijnlijk volgt nu ook Eureko van Achmea. De meeste mensen zijn overigens met het voorstel van de verzekeringen akkoord gegaan. Daarmee kunnen zij namelijk toch nog weer een deel van het geld dat hen was beloofd op de einddatum terughalen.

Kosten tussen 2,25 en 3,5 procent

In de schikkingsvoorstellen is aangegeven dat de kosten op een maximumpercentage van het kapitaal mogen liggen. Dit is per polis verschillend, maar de percentages liggen tussen de 2,25 en 3,5 procent. Hoe hoog het percentage is hangt van het risico dat is aangegaan en de inleg die is afgesproken. Het bedrag dat boven dit percentage is betaald, krijgt de polishouder terug. Dit is overigens pas als de beleggingsverzekering afloopt.

Verzekeraars berichten uiterlijk in 2010

De Stichtingen Verliespolis en Woekerpolis zetten zich al jaren in voor deze teruggave. Overigens krijgen niet alleen mensen die zich hebben aangesloten bij deze stichtingen hun geld terug. Alle polishouders (er zijn meer dan 6,5 miljoen polissen afgesloten die onder de woekerpolis vallen) die in aanmerking komen voor een geldelijke vergoeding krijgen daarvan uiterlijk in 2010 bericht van hun verzekeraar. Dan wordt ook duidelijk hoeveel geld mensen daadwerkelijk terugkrijgen. De compensatie wordt alleen uitgekeerd over de te hoge kosten. Voor verkeerd beleggen is geen regeling ingesteld.

Achteraf terugkomen op het schikkingsvoorstel

Polishouders die nu ja zeggen tegen het schikkingsvoorstel hebben nog wel de mogelijkheid daar op terug te komen op het einde van de looptijd van hun verzekering. Iemand die een beleggingsverzekering heeft waarvan de looptijd al is afgelopen komt trouwens ook nog in aanmerking voor een vergoeding achteraf. In dat geval moeten zij wel zelf actie ondernemen en zich aanmelden bij de verzekeraar.

Procederen voor hogere uitkeringen

Overigens zijn er nu ook mensen die vinden dat de verzekeringsmaatschappijen nog veel te weinig teruggeven. Volgens hen zou 1 procent aan kosten meer dan voldoende zijn, in plaats van de 2,25 tot 3,5 procent. Wie dat ook vindt kan natuurlijk nog naar de rechter stappen om een hogere schadevergoeding af te dwingen. In de aandelenaffaire van Dexia is dat ook gebeurd. Mensen die naar de rechter stapten kregen in dat geval meer dan mensen die akkoord gingen met de schadevergoeding. De stichting Leaseproces treedt nu onder de naam Consumentenclaim op namens mensen die houder zijn van deze woekerpolissen. Wie het gevecht voor de rechter uit wil vechten, moet wel rekening houden met lange procedures en kostbare processen.

Beleggingspolischeck

Op www.beleggingspolischeck.nl kunnen mensen tegen betaling van 24,95 een rapport bestellen. Wie alle gegevens goed invult van een afgesloten polis krijgt dan uitsluitsel over de kans op compensatie. Bovendien staat in het rapport:
  • De verwachte eindopbrengst
  • De premies van aanvullende verzekeringen
  • De kosten van uw verzekeraar en tussenpersoon
  • Een eventueel tekort op einddatum

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Grootste verzekeraars van NederlandGrootste verzekeraars van NederlandIn het verleden bestonden er in Nederland honderden verzekeraars. Hierin is behoorlijk gesnoeid door fusies en overnames…
Woekerpolis en woekerpensioenWoekerpolis en woekerpensioenBijna iedereen heeft wel een woekerpensioen in huis. Een woekerpolis, levensverzekering met hypotheek en woekerpensioen…
De Delta Lloyd Deal voor woekerpolissenDe Delta Lloyd Deal voor woekerpolissenDe affaire met de woekerpolissen kan niemand ontgaan zijn. Er is veel aandacht aan besteed in de media, en eindelijk lij…
Bronnen en referenties
  • Beleggingspolischeck
  • Friesch Dagblad
  • www.woekerpolisstoppen.nl/woekerpolischeck

Reageer op het artikel "Woekerpolis: schikkingsvoorstellen van 5 verzekeraars"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 04-02-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Verzekeringen
Schrijf mee!