InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Lijfrente: opbouwen en uitkeren

Lijfrente: opbouwen en uitkeren

Lijfrente: opbouwen en uitkeren De lijfrente is een levensverzekering waarbij je een kapitaal opbouwt door maandelijks een bepaald bedrag aan premie te betalen. Wanneer de lijfrentepolis de einddatum nadert, vinden er uitkeringen van de lijfrente plaats. Je kan er echter ook voor kiezen de uitkering uit te stellen of de lijfrentepolis af te kopen waardoor je direct beschikking hebt over het gehele kapitaal. Er zijn diverse vormen voor het uitkeren van de lijfrente. In Nederland hebben we met elkaar ongeveer 25 miljoen euro aan lijfrente opgespaard. De lijfrente is een levensverzekering waarvoor je periodiek (meestal per maand) een premie of éénmalig een koopsom aan een verzekeringsmaatschappij betaalt. Hiermee bent u verzekerd van een extra inkomen vanaf een bepaald moment. Veel mensen gebruiken de lijfrente als aanvulling op het pensioen.

De lijfrente is opgebouwd uit twee delen: een opbouwfase en een afbouwfase, de uitkeringsfase. In de eerste fase, de opbouwfase, bouw je het bedrag op. Wanneer de verzekering de einddatum is gepasseerd en de opbouwfase voorbij is, dan volgen er uitbetalingen. Deze uitbetalingen vinden meestal per kwartaal plaats. Een lijfrente wordt afgesloten op een lijf, een lichaam. Wanneer je komt te overlijden, stoppen in principe de uitbetalingen.

Wat te doen wanneer de lijfrente af loopt?

Wanneer je lijfrente afloopt, heb je in principe drie mogelijkheden. Je kan de lijfrente uit laten keren, je kan de uitkering van de lijfrente nog even uitstellen of je kan de polis af kopen zodat het opgebouwde kapitaal in één keer uitgekeerd wordt.

Uitkeren van de lijfrente

Wanneer je lijfrentepolis af loopt (dit wordt expireren genoemd) krijg je een bericht van je verzekeringsmaatschappij waar je het kapitaal opgebouwd hebt. Bij dit bericht zit vaak een offerte, waarop vermeld staat hoeveel je per periode uitgekeerd krijgt. Je kan er echter ook voor kiezen om de opbouw- en afbouwfase door verschillende verzekeraars te laten regelen.

Uitstellen van de uitkering

In sommige gevallen heb je de uitkering echter nog helemaal niet nodig. Je kan er dan voor kiezen de uitkering van het kapitaal nog even uit te stellen. Dit is bijvoorbeeld een optie wanneer je onverwacht nog langer door werkt. Dit uitstellen wordt parkeren genoemd, of uitgesteld voortzetten. Parkeren kan rentetechnisch gezien gunstig of minder gunstig uitpakken. Het kan dus verstandig zijn de rentepercentages van verschillende verzekeraars te vergelijken.

Afkopen van de lijfrentepolis

Maar wat nu als je per direct de beschikking wilt hebben over het totale bedrag? In sommige gevallen is het mogelijk de polis af te kopen en je opgebouwde kapitaal in één keer uit te laten keren. Dit kan echter alleen bij een bepaalde soort polis, namelijk polissen die voor 1992 afgesloten zijn, of polissen met een periodieke premie van voor 16 oktober 1990. Wanneer je de polis af koopt, ziet de belastingdienst dit als extra inkomen en wordt het opgeteld bij je huidige inkomen. Dit kan fiscaal onaantrekkelijk zijn.

Hoe kan je de lijfrente uit laten keren?

Verschillende polissen hebben verschillende uitkeringsmogelijkheden. Oud regime polissen (kooppolissen van voor 1992 en periodiek betaalde polissen van voor 16 oktober 1990) bieden een vrije keuze in hoogte, duur en aanvang van de uitkering. Het is zelfs mogelijk te bepalen aan wie de lijfrente uitgekeerd wordt. Nieuw regime polissen hebben andere mogelijkheden:
  • Overbruggingslijfrente: ingangsdatum is vrij, maar de lijfrente wordt enkel uitgekeerd tot 65-jarige leeftijd (het kapitaal moet opgebouwd zijn voor 2006)
  • Tijdelijke oudedagslijfrente: uitkering vanaf 65 jaar met een minimale looptijd van vijf jaar
  • Levenslange oudedagslijfrente: levenslange uitkering met een vrij te kiezen ingangsdatum (voor of na de 65e verjaardag)
Gerelateerde artikelen
Verzekeringen levensverzekering en lijfrenteDe levensverzekering is vaak een enigszins morbide verzekering, omdat je rekening gaat houden met je eigen overlijden. M…
Lijfrentepolis: Uitkering lijfrente bij vrijvallen koopsomLijfrentepolis: Uitkering lijfrente bij vrijvallen koopsomWat is een lijfrentepolis of koopsompolis? Hoe kun je met een lijfrentepolis werken aan maandelijkse aanvulling van je p…
Lijfrente berekenen: Uitkering uit vrijvallende lijfrenteWanneer je een koopsompolis of lijfrentepolis afsluit of begint met lijfrente banksparen, krijg je daar natuurlijk op ee…
De lijfrentepolisDe lijfrentepolisHier kun je vinden wat een lijfrentepolis is, welke fasen hij kent en waarom mensen een lijfrente afsluiten. Ook kun je…
Levensverzekering: renteverzekering: lijfrente en erfrenteLevensverzekering: renteverzekering: lijfrente en erfrenteEr zijn verschillende soorten levensverzekeringen. In dit artikel gaat het om de renteverzekering. Er zijn twee soorten:…

Reageer op het artikel "Lijfrente: opbouwen en uitkeren"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 13-04-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!