InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Verdiensten van een financiële adviseur

Verdiensten van een financiële adviseur

Vanaf juli 2009 wordt het duidelijk hoeveel een financiële adviseur verdiend aan de verstrekte dienstverlening. Jaren achtereen is het bemiddelen in hypotheken een booming business geweest. De zelfstandige hypotheekadviseurs schoten als paddenstoelen uit de grond. Er waren klanten genoeg, dus iedereen kon een flink inkomen maandelijks mee naar huis nemen. Deze glorietijden zijn voorbij. De consument wordt mondiger en de prijzen in de huizenmarkt laten ook zien dat het kan dalen in plaats van groeien. Ook de affaires rond de woekerpolissen hebben er geen goed aan gedaan. Enige jaren geleden kon de financiële adviseur bijna deur aan deur de meest veelbelovende spaarplannen slijten. De beloofde rendementen kwamen niet bij uitzondering boven de tien procent uit. Na 1999 zijn de aandelenbeurzen slecht gaan presteren en gingen de klanten klagen. De beloofde rendementen werden grote verliezen. Toen ook nog duidelijk werd dat de kosten in deze polissen veel te hoog waren waren de rapen gaar. Door veranderde wetgeving gaan de financiële adviseurs mogelijk nog meer slechte tijden tegemoet.

Per juli 2009

Consumenten weten niet hoeveel de adviseurs verdienen aan hun advies. Meestal worden de adviseurs betaald door de verzekeraar. De verzekeraar schuift de rekening weer door aan de consument door afsluitkosten in rekening te brengen. Vanaf juli 2009 krijgen de consumenten vooraf te horen wat de adviseur aan het advies verdient en wat hij daarvoor gaat doen en wie dat gaat betalen. Dit komt te staan in een zogenaamd dienstverleningsdocument. Hierin komt redelijk gedetailleerd te staan wat zijn taken zijn en wat hij daarvoor krijgt.

Doel van de regeling

Dit gaat niet alleen gelden voor de complexe financiële producten, maar voor alle financiële producten. De regeling is ingesteld om zeer hoge vergoedingen voor weinig inspanningen te voorkomen. Het moet gaan om een redelijke beloning in plaats van het binnenharken van geld. Dit zal als neveneffect hebben dat de vergoedingen die verzekeraars verstrekken aan de bemiddelaars naar beneden gaan. Een consument gaat namelijk vragen stellen als blijkt dat de adviseur teveel geld ontvangt. Aan de andere kant kan de consument ook denken dat de beloning te hoog is doordat hij niet kan inschatten hoeveel tijd de adviseur hiervoor kwijt is.

Mogelijke gevolgen

De concurrentie tussen de bemiddelaars zal fors toenemen. Ze kunnen namelijk heel eenvoudig inzichtelijk maken dat er minder geld opgaat aan het advies. Door deze concurrentie worden de inkomsten van de tussenpersonen stukken lager. Mogelijk zelfs zo laag dat kantoren failliet gaan door te weinig inkomsten. Ze moeten namelijk mee in de prijzenslag om klanten vast te houden en niet weg te laten lopen naar de goedkopere concurrentie. Tussenpersonen zullen waarschijnlijk ook eerder afstappen van het provisiesysteem en een uurtarief gaan rekenen.

Rekenen met uurtarieven

Zoals in vele andere branches al gebruikelijk is zullen ook de financiële dienstverleners gaan werken met vaste uurtarieven. Dit maakt de kosten namelijk goed inzichtelijk. De particulieren moeten niet verwachten dat een hypotheek afsluiten en verder begeleiding slechts enkele uren in beslag neemt. Een hypotheek afsluiten bevat namelijk meer dan uitsluitend een adviesgesprek.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verdiensten van een financiële adviseur"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 28-11-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!