InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Spaarverzekering: veilig sparen

Spaarverzekering: veilig sparen

Spaarverzekering: veilig sparen In deze onzekere tijden op de financiële markt weten veel mensen zich geen raad meer op het gebied van sparen. Je geld naar Fortis brengen is nu natuurlijk een optie, want daar is het ontzettend veilig. Maar wat dacht je van sparen met een spaarverzekering? Ook dat is heel erg veilig. Lees hier meer over veilig sparen met een spaarverzekering.

Wat is een spaarverzekering?

Een spaarverzekering is een constructie die sparen en een verzekering combineert zoals de naam als aangeeft. Je betaalt dan een premie om op een van te voren vastgestelde datum je uitkering of uitkeringen te gaan ontvangen. Op deze manier kan je sparen voor datgene dat je altijd hebt willen kopen zoals een tweede huis, een mooie vakantie of een mooie aanvulling op je pensioen. Het gaat om een gegarandeerde uitbetaling die niet van externe factoren afhankelijk is. Bij dit type rekeingen, de spaarverzekering wordt enkel het gereserveerde bedrag uitgekeerd als de rekeninghouder op de slotdatum zelf in leven is. Het risico van de spaarverzekering ligt 'm er dus in dat als de houder van de polis eerder komt te overlijden dan de afgesproken datum van uitkering, dat het gespaarde bedrag dan aan de bank vervalt. Dit kan echter wel worden afgedekt door verzekering met restitutie af te sluiten. De betaalde premies worden in dat geval dus eerder uitbetaald aan een van te voren vastgestelde persoon, meestal een familielid. Het kapitaal aan het einde zal dan wel lager zijn, omdat een dergelijke clausule binnen de polis duurder is. In de meeste gevallen heb je bij een spaarverzekering de keuze tussen het ineens laten uitbetalen van het opgebouwde bedrag (bij de kapitaalverzekering) of het in delen uit laten keren ervan (de renteverzekering). Voor de meeste mensen in de belangrijkste vraag: bij welke bank is jet geld veilig? En is je geld überhaupt nog veilig bij de bank? Met een spaarverzekering in ieder geval weer wat veiliger dan zonder.

Welke banken zijn aanbieder van een spaarverzekering?

Omdat een spaarverzekering heel flexibel en naar de wensen van de klant in te delen is, is het moeilijk om te zeggen bij welke bank een spaarverzekering voordeliger is. Waar een spaarrekening bij de Fortis Bank zonder verzekering voor restitutie het voordeligst kan zijn, kan dit bij een dergelijk rekening met verzekering in het geval van overlijden weer voordeliger zijn bij Robeco Direct. Het zijn bovendien niet alleen banken die spaarverzekeringen aanbieden, ook verzekeringsmaatschappijen die over het algemeen vrij weinig doen op het gebied van bankieren zoals Interpolis of DBV Verzekeringen bieden deze spaarvorm aan. Het is niet per definitie zo dat een commerciële bank de hoogste spaarrente biedt ten opzichte van een verzekeraar, dit is absoluut per polis verschillend. De volgende banken en verzekeringsmaatschappij zijn aanbieder van spaarverzekeringen:
  • ABN AMRO
  • AEGON
  • Conservatrix
  • DBV Verzekeringen
  • De Amersfoortse
  • Delta Lloyd
  • DHB Bank
  • FBTO
  • Fortis ASR
  • ING Bank
  • Interpolis
  • Nationale Nederlanden
  • Postbank
  • Rabobank
  • Robeco Direct
  • Triodos Bank
  • VVAA
  • ZLM verzekeringen
  • Zwitserleven

Voor persoonlijk advies kun je altijd contact opnemen met de hier boven genoemde banken en verzekeringsmaatschappijen. Gespecialiseerde adviseurs kunnen je altijd van advies voorzien. Heb je zelf een positieve of neagatieve ervaring met een van de genoemde aanbieders laat dit dan weten in een reactie bij dit artikel zodat mensen die zich momenteel op een dergelijke verzekering oriënteren dit mee kunnen nemen in hun overweging.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Spaarverzekering: veilig sparen"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 14-10-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Sparen
Schrijf mee!