InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Zorgpremie 2019: premie en zorgtoeslag gaan omhoog
nieuws uitgelicht

Zorgpremie 2019: premie en zorgtoeslag gaan omhoog

Zorgpremie 2019: premie en zorgtoeslag gaan omhoog Volgens de prognose stijgt de zorgpremie in 2019 aanzienlijk. Door een combinatie van een aantal factoren zal men in 2019 meer aan de zorgverzekering kwijt zijn dan in 2018. Voor de minima zal dit verschil grotendeels worden gecompenseerd door de meestijgende zorgtoeslag. Het eigen risico is door de regering bevroren tot en met 2021, waardoor deze in 2019 net als het voorgaande jaar 385 bedraagt. Van belang voor hoeveel je op jaarbasis kwijt bent is daarnaast de inhoud van het basispakket, waarin ook enkele wijzigingen zijn aangebracht.

Zorgpremie 2019 omhoog

Prognose zorgpremie jaarlijks rond Prinsjesdag

De hoogte van de zorgpremie is een onderwerp dat jaarlijks een groot deel van de bevolking bezighoudt. Vooral minima zijn vaak bevreesd voor het eventueel stijgen van de premie die maandelijks moet worden afgedragen aan de zorgverzekering. Dit kan dan het verschil betekenen tussen net wel of net niet kunnen rondkomen. Doorgaans wordt in de aanloop naar Prinsjesdag (derde dinsdag van september) een prognose over de hoogte van de zorgpremie bekendgemaakt door het Ministerie van Volksgezondheid.

Rond de laatste week van september komt normaliter de eerste zorgverzekeraar met de precieze cijfers, waarna steeds meer zorgverzekeraars de hoogte van hun premies bekend zullen maken. Verzekeringsmaatschappij DSW is meestal de eerste die de cijfers bekendmaakt. Pas vanaf dat moment weten we eigenlijk echt iets. De prognose over de hoogte van de zorgpremie zegt namelijk niet alles. Het is ook mogelijk dat verzekeraars ervoor kiezen om hun reserves of eventuele meevallers uit het voorgaande jaar aan te spreken om de lasten voor de verzekerden te verlichten.

Zorgpremie gaat in 2019 omhoog

Op 12 september 2018 wist De Telegraaf de hand te leggen op stukken van het Ministerie van Volksgezondheid waaruit bleek dat de zorgpremie in 2019 flink stijgt ten opzichte van het voorgaande jaar. Was men in 2018 nog gemiddeld 1.290 op jaarbasis kwijt aan de zorgpremie, volgens de prognose van het Ministerie gaat dit in 2019 om een bedrag van gemiddeld 1.432, oftewel ruim 119 per maand. Dit komt neer op een stijging van circa 12 per maand ten opzichte van 2018.

Eigen risico en zorgtoeslag

De hoogte van premie voor de basisverzekering vertelt overigens niet het hele verhaal. Van belang voor het bedrag dat men per maand of per jaar kwijt is aan de zorgverzekering zijn ook onder meer de hoogte van het eigen risico, de hoogte van de zorgtoeslag, de premies voor de aanvullende verzekeringen en de inhoud van het basispakket.

De hoogte van het eigen risico is in 2018 door de regering bevroren voor de duur van vijf jaar. Deze blijft daarom tot 2021 op een bedrag van 385. De hoogte van de zorgtoeslag wordt jaarlijks aangepast aan de premies en wordt doorgaans rond de maand december bekend. Elke Nederlander die recht heeft op zorgtoeslag moet deze zelf aanvragen. Men ontvangt dan een beschikking waarin de hoogte van de zorgtoeslag kenbaar wordt gemaakt. Tot een jaarinkomen van circa 20.500 ontvangt men de maximale zorgtoeslag. Tot een inkomen van circa 28.500 (voor alleenstaanden) en 35.500 (met toeslagpartner) kan men echter nog een tegemoetkoming in de zorgkosten krijgen (2018). Jaarlijks verschuiven deze grensbedragen met enkele euro's.

Wijzigingen in de inhoud van de basisverzekering

De kosten die je op jaarbasis kwijt bent aan zorg worden ook beïnvloed door de inhoud van de basisverzekering. Verdwijnt zorg die je gebruikt uit het basispakket of wordt een behandeling of medicijn dat je altijd zelf moest betalen juist toegevoegd dan kan dit veel geld schelen. De wijzigingen voor 2019 zijn redelijk beperkt. Er komt een vergoeding van de Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI), oefentherapie bij COPD zal vergoed worden vanaf de eerste behandeling in plaats van de 22ste en de vergoeding van zittend ziekenvervoer wordt ruimer. De kosten voor paracetamol, vitaminen en mineralen die ook zonder recept verkrijgbaar zijn verdwijnen juist uit het basispakket.

Waarom stijgt de zorgpremie in 2019?

Voor het stijgen van de zorgpremie in 2019 zijn verschillende redenen aan te wijzen. Een belangrijke factor hierin is het bevriezen van het eigen risico. De maandelijkse premie zou minder gestegen zijn wanneer het eigen risico ook omhoog was gegaan. Het eigen risico is echter tot en met 2021 bevroren op een bedrag van 385. Dit is goed nieuws voor mensen die jaarlijks veel zorgkosten maken en daardoor altijd het volledige eigen risico 'opmaken'. Wie nauwelijks zorgkosten maakt ondervindt hier nadeel van: nu ziet iedereen het terug in de maandelijks af te dragen zorgpremie. Andere factoren die een rol spelen in het oplopen van de premie voor de basisverzekering zijn de stijgende lonen en de aantrekkende economie. Daarnaast is het zo dat de overheid vanaf 2019 minder gaat bijdragen aan de kosten voor de wijkverpleging die eerder zijn overgeheveld van de AWBZ naar de zorgverzekeraars.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verplicht eigen risico 2019 en de zorgpremie 2019Verplicht eigen risico 2019 en de zorgpremie 2019De hoogte van het verplicht eigen risico in 2019 is 385 euro, evenveel als in 2018. In 2019 betaalt u wel een hogere zor…
Zorgtoeslag 2019 omhoogZorgtoeslag 2019 omhoogU krijgt in 2019 waarschijnlijk meer zorgtoeslag dan in 2018. Dit kan oplopen tot 92 euro extra per jaar voor een alleen…
Acceptatie zorgverzekering 2019 verplicht?Acceptatie zorgverzekering 2019 verplicht?De verplichte acceptatie voor een zorgverzekering en niet afgewezen mogen worden geldt niet voor een aanvullende verzeke…
Student verdient geld met zorgtoeslag 2018 en 2019Student verdient geld met zorgtoeslag 2018 en 2019Een student kan verdienen met de maandelijkse zorgtoeslag. Vraag die dus aan in 2018 en 2019. De zorgtoeslag krijgt u to…
Zorgpremie 2019 omhoogZorgpremie 2019 omhoogDe zorgpremie 2019 stijgt ten opzichte van 2018, u gaat dus weer meer geld betalen voor uw basisverzekering. Zilveren Kr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ar130405, Pixabay
  • https://www.telegraaf.nl/nieuws/2543781/zorgpremie-fors-omhoog
  • https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-2018/zorgverzekering-2018-wat-er-tot-dusver-bekend
  • https://weblog.independer.nl/in-het-nieuws/premie-zorgverzekering-2019-stijgt-met-10-euro-per-maand/
  • https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/veranderingen-basispakket-2019

Reageer op het artikel "Zorgpremie 2019: premie en zorgtoeslag gaan omhoog"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 13-09-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!