InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Autoverzekering duurder in 2018?

Autoverzekering duurder in 2018?

Autoverzekering duurder in 2018? Gaat de verzekeringspremie voor uw auto ook omhoog in 2018? De concurrentie bij de top 10 autoverzekeringen is groot en niet elke autoverzekering is kostendekkend, daarom kan het zijn dat u meer premie voor uw auto zult moeten betalen. Dan wordt het waarschijnlijk ook weer eens tijd om over te stappen en in ieder geval de autopremie bij verschillende verzekeraars goed te vergelijken. Er zijn bijvoorbeeld goedkope verzekeringen voor personen die een hogere opleiding hebben. Shoppen loont.

Wat kost uw autoverzekering in 2018?

Vaak laten we onze auto verzekerd bij de verzekeringsmaatschappij waar we ook vorig jaar verzekerd waren. Of het nu gemakzucht is of dat u denkt dat uw autopremie niet zo hoog is, in alle gevallen loont het om vijftien minuten uit te trekken om de autopremie die u nu betaalt eens te vergelijken met die van de concurrent. De concurrentie op de verzekeringenmarkt is groot en dus is er voordeel te behalen.

Welke autoverzekering hebt u?

U bent minimaal verplicht om een WA verzekering af te sluiten, meer mag maar dat hoeft niet. Juist die WA verzekering ligt onder vuur, omdat die verzekering voor veel maatschappijen niet kostendekkend is. Deze verzekeraars willen geen marktaandeel verliezen en laten de premie daarom relatief laag. Maar dat zal waarschijnlijk in 2018 niet meer in alle gevallen opgaan. Er zijn verzekeraars die de WA premie in 2017 langzaam verhoogden, stapje voor stapje, en dat zullen we ook in 2018 gaan zien. U kunt natuurlijk uw auto uitgebreider verzekeren. De keuze gaat van een mini casco autoverzekering tot een uitgebreide all risk verzekering met daarbij nog een inzittendenverzekering. En dan kunt u uw auto verzekeren tegen de dagwaarde of de cataloguswaarde. Wilt u goedkoper uit zijn en minder verzekeringspremie betalen, dan kunt u kiezen voor een eigen risico.

Enkele verzekeraars op een rij

Die vijftien minuten besteedt u door even op het internet een paar verzekeraars te vergelijken. In willekeurige volgorde bijvoorbeeld:
  • Promovendum;
  • Allsecur;
  • Deta Lloyd;
  • Onna-Onna,
  • Ing;
  • ABN AMRO;
  • FBTO;
  • Univé;
  • ANWB;
  • AON;
  • HoyHoy;
  • Allianz;
  • Zelf.

En die lijst kan natuurlijk nog langer gemaakt worden. Het punt is dat er veel aanbieders zijn en dus veel keuze.

Ik wil mijn verzekering opzeggen

Er zijn verzekeraars die de autoverzekering maandelijks opzegbaar maken. Er zijn andere aanbieders die u houden aan de verzekering van een jaar en daarna de autoverzekering maandelijks opzegbaar maken. Als de autopremie omhoog gaat en dus duurder wordt is, vervalt in de meeste gevallen de opzegtermijn. Een premieverhoging kan behalve een nadeel dus ook een voordeel zijn: u zoekt bij een (tussentijdse) premieverhoging een goedkopere aanbieder en stapt eenvoudig over. Check natuurlijk altijd wel even de voorwaarden van uw autoverzekering. Er zijn namelijk ook budgetverzekeringen op de markt die aanvullende voorwaarden stellen.

Wordt mijn autoverzekering duurder in 2018?

Het wordt dus opletten in 2018. Het kan best zijn dat ook uw autopremie omhoog gaat en als een grote aanbieder dit doet, volgen in veel gevallen ook de andere verzekeraars. Automatisch uw premieverhoging betalen kan, maar hoeft dus niet. Overigens is de hoogte van de premie ook weer niet alles zeggend. Misschien bent wel heel blij met uw verzekering en wordt u er steeds prima geholpen. In dat geval zal een verhoging van de verzekeringspremie waarschijnlijk geen directe motivering zijn om de verzekering te stoppen en op zoek te gaan naar een andere autoverzekering.

Hoe weet ik of ik niet te veel betaal?

U komt er achter of u niet te veel voor uw auto betaalt door wat vergelijkingssites te raadplegen of zelf wat aanbieders te vergelijken. Vergelijkingssites vergelijken de verzekering in grote lijnen en wellicht bent u naar wat specifieks op zoek, hebt u veel schadevrije jaren of rijdt u een oudere auto. Welke keuze u ook maakt, vijftien minuten aan een goede vergelijking besteden levert u of geld op of stelt u gerust dat u eigenlijk niet al vele jaren te veel autopremie overmaakt. De keuze is natuurlijk aan u.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Autoverzekering duurder in 2018?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 24-12-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Autoverzekering afsluiten
Schrijf mee!