InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Autoverzekering in België (2017): de goedkoopste tarieven

Autoverzekering in België (2017): de goedkoopste tarieven

Autoverzekering in België (2017): de goedkoopste tarieven Een betaalbare en goedkope autoverzekering vinden is geen sinecure. Vooral voor jongeren swingen de tarieven de pan uit. Jaarlijkse premies van 800 tot 1000 euro zijn geen uitzondering. Een aantal maatschappijen hebben echter vaak interessantere tarieven dan andere, al wisselt dit natuurlijk in de tijd. Om de goedkoopste autoverzekering te vinden loont het de moeite om de tarieven van verschillende maatschappijen goed te vergelijken. Een aantal tips in acht nemen kan ook helpen om bij lagere premies uit te komen. Waar heb je als jonge bestuurder of ervaren chauffeur de beste kans om de goedkoopste autoverzekeringen te vinden? En is goedkoper wel altijd beter?
Een goede autoverzekering is altijd nuttig / Bron: Rhonda Jenkins, PixabayEen goede autoverzekering is altijd nuttig / Bron: Rhonda Jenkins, Pixabay

Wat bepaalt de tarieven van een autoverzekering?

Heel wat factoren hebben een invloed op de premie van je autoverzekering.

Leeftijd van de bestuurder

De leeftijd speelt de grootste rol: hoe jonger de bestuurder, hoe hoger de premie kan oplopen. Vooral beginnende bestuurders kunnen moeite hebben om een betaalbare autoverzekering te vinden.

Geslacht

Het geslacht speelt ook mee. Voor mannen is de premie doorgaans duurder dan voor vrouwen. Mannen veroorzaken statistisch gezien wel minder ongevallen dan vrouwen, maar deze resulteren vaak in zwaardere schade.

Woonplaats

Ook de woonplaats bepaalt de premie: in grote steden zal je nu eenmaal meer betalen voor een autoverzekering dan in landelijke of afgelegen gebieden.

Schadeverleden

Voorts heeft natuurlijk je schadeverleden invloed op de premie: wie nog nooit een ongeval in fout had zal minder betalen dan een ‘brokkenpiloot’.

Tenslotte bepaalt ook het type wagen de premie: hoe krachtiger je voertuig, hoe meer je zal betalen voor je autoverzekering. Vanaf een vermogen boven de 66 kilowatt blijken premies van autoverzekeringen meestal al hoger te liggen.

Premies van autoverzekeringen vergelijken

Tarieven vergelijken is niet zo eenvoudig. Tot 2004 had elke verzekeraar in België dezelfde ‘bonus-malusschaal’, maar sindsdien kan elke maatschappij haar eigen systeem uitwerken.

Bovendien is het belangrijk om geen appelen met citroenen te vergelijken: het tarief is één ding maar de kwaliteit is net zo belangrijk.

Voor de wettelijk verplichte burgerlijke aansprakelijkheidsverzekeringen zijn er weinig tot geen verschillen in kwaliteit en dekking, al bieden sommige verzekeraars wel extra waarborgen of dekkingen in het buitenland.

Omniumverzekeringen daarentegen kunnen sterk variëren van de ene maatschappij tot de andere. De verzekerde bedragen maar ook wat nu precies gedekt is en wat niet zijn niet overal hetzelfde.

Waar vind je de goedkoopste autoverzekeringen in België?

Beginnende bestuurders

Uit informatie beschikbaar anno 2017 op de website van de organisatie Test-Aankoop blijkt dat jonge, beginnende bestuurders in Vlaanderen vaak het voordeligste tarief bij Ethias kunnen vinden.

Ook Fortis AG en Corona hebben vaak interessante deals. Voor Brussel blijkt Corona vaak nog iets goedkoper dan Ethias en Fortis AG.

Neem je echter naast de burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering ook een omniumverzekering is Argenta vaak een goede keuze met een aantrekkelijke prijs voor het totaalpakket. Veel maatschappijen zijn echter niet snel geneigd om aan heel jonge bestuurders een omniumverzekering te geven omdat ze het risico als te hoog beoordelen.

Jonge bestuurder vanaf 26 jaar met enkele jaren ervaring

Hier blijken mannen in Vlaanderen vaak de goedkoopste autoverzekeringen bij KBC en in mindere mate Actel te vinden. Vrouwen daarentegen zijn soms nog net iets beter af bij Touring Verzekeringen dan bij KBC. Zowel Actel als KBC hebben goede tarieven voor wie burgerlijke aansprakelijkheid met omnium combineert.

In Brussel is de wettelijk verplichte verzekering vaak bij Actel en soms bij Touring Verzekeringen het goedkoopst. Beide maatschappijen zijn ook het interessantst voor combinaties van B.A. met omnium al is soms ook KBC interessant qua tarief.

Bestuurders met ervaring

Voor ‘goede’ risico’s en bestuurders met veel jaren rijervaring zonder schadegevallen blijken in Vlaanderen Touring Verzekeringen en Nauteus vaak goede tarieven te hebben. Heb je echter in het verleden twee ongevallen in fout gehad ben je misschien goedkoper af bij Ethias.

Sommige chauffeurs rijden jaarlijks maar een heel beperkt aantal kilometers en sommige maatschappijen hebben daarvoor voordelige tarieven: denk daarbij aan Ethias, Corona of P&V.

Wil je zowel een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering als een omnium loont het de moeite om tarieven te vragen bij Actel en in mindere mate P&V en AXA.

In Brussel heeft Touring Verzekeringen voor ervaren bestuurders vaak goede tarieven voor de B.A.-verzekering, maar ook hier geldt dat de combinatie burgerlijke aansprakelijkheid en omnium vaak voordeliger is bij Actel. Rijd je weinig kilometers kan je best ook de tarieven van Ethias, Corona of P&V uitpluizen.

Bron: Stux, PixabayBron: Stux, Pixabay

Bijkomende tips voor een goedkope autoverzekering

Goede klanten krijgen betere tarieven

Houd er rekening mee dat je vaak ook interessantere tarieven kan bekomen wanneer je bij dezelfde maatschappij meerdere polissen hebt afgesloten, zoals een brandverzekering of een tweede autoverzekering.

Los van bovenstaande tendensen kan het dus zeker ook lonen om een tarief te vragen bij de verzekeraar waar je al jaren klant bent en meerdere producten hebt afgenomen.

Voor jonge bestuurders kan het ook helpen om een tarief te vragen bij dezelfde maatschappij waar ook je ouders al klant zijn voor hun autoverzekering en eventuele andere polissen hebben afgesloten.

Online aanvragen geeft extra korting

Sommige maatschappijen zoals Corona geven bovendien vaak fikse kortingen tot wel 20% wanneer je een verzekering online simuleert en aanvraagt. Waarom zou je van deze mooi meegenomen korting geen gebruik maken?

Een verzekering op maat kan de premie beperken

Bevraag je ook of de maatschappij mits bepaalde voorwaarden of beperkingen de premie kan verlagen. Zo zijn er maatschappijen met lagere premies wanneer je slaagt voor een cursus defensief rijden.

Ook wanneer je niet rijdt op bepaalde tijdstippen zoals weekendnachten of belooft om niet meer dan één passagier te vervoeren zijn bij sommige verzekeraars lagere premies mogelijk.

Pechverhelping

Onderzoek zeker ook de mogelijkheden om autoverzekering en pechverhelping in één pakket te nemen. Dit kan bij sommige verzekeraars globaal beschouwd goedkoper zijn dan een aparte bijstandsverzekering bij bedrijven als Touring of Europ Assistance.

Lees verder

© 2015 - 2017 Karldelauw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkope autoverzekering 2012Goedkope autoverzekering 2012Welke autoverzekering kunt u het beste afsluiten? Het aanbod van verzekeringsmaatschappijen is groot. Wat zijn de laagst…
Wat is een autoverzekering?Wat is een autoverzekering?Het is voor iedere autobezitter in Nederland wettelijk verplicht om een autoverzekering af te sluiten. Op deze manier wo…
Autoverzekering soorten, autoverzekeringen vergelijkenAutoverzekering soorten, autoverzekeringen vergelijkenEen autoverzekering afsluiten is niet eenvoudig. Welke soorten autoverzekeringen zijn er zoal? Er wordt veel aangeboden…
Autoverzekering online afsluiten: voor- en nadelenAutoverzekering online afsluiten: voor- en nadelenAutomobilisten die hun autoverzekering online afsluiten, kunnen door lagere tarieven geld sparen. Maar bij schade had me…
Online autoverzekering afsluitenOnline autoverzekering afsluitenIn de Europese Unie is een aansprakelijkheidsverzekering voor motorrijtuigen verplicht, waarbij de bescherming van slach…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash, Pixabay
  • http://mcs.test-aankoop.be/default.aspx?show=1351&src=493823&lge_id_c=N&prm_id_c=TANLSG&cop_id_c=N0712.01
  • http://www.spaargids.be/sparen/verzekeren/autoverzekeringen-vergelijken.html
  • https://www.autoverzekering-berekenen.be/slim/goedkope-autoverzekering.html
  • http://www.verzekeringen.be/autoverzekering-premie-berekenen-vergelijken#autoverzekeraars
  • http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs/verzekeren/5-tips-om-als-jonge-bestuurder-een-goedkopere-autoverzekering-af-te-sluiten/article-normal-516865.html
  • Afbeelding bron 1: Rhonda Jenkins, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Stux, Pixabay

Reageer op het artikel "Autoverzekering in België (2017): de goedkoopste tarieven"

Infoteur: Karldelauw
Laatste update: 01-01-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Verzekeringen België
Schrijf mee!