InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Autoverzekering en overlijden in 2019

Autoverzekering en overlijden in 2019

Autoverzekering en overlijden in 2019 Wat gebeurt er met de autoverzekering bij overlijden in 2018 en 2019, als de hoofdbestuurder van de auto komt te overlijden? Wat moet of kunt u dan regelen? Hoe lang blijft de auto bij een overlijden nog verzekerd en wat gebeurt er met de schadevrije jaren of no-claimkorting. Gaat u dezelfde premie voor de autoverzekering betalen als de overledene? U kunt de auto verkopen en overschrijven of de autoverzekering opzeggen. Is er een goedgekeurde afstandsverklaring getekend? Kortom, wat moet u bij een overlijden allemaal nog regelen voor de auto?

Autoverzekering na een overlijden

De autoverzekering is een gemengde verzekering. Dat wil zeggen dat de verzekering gekoppeld is aan de auto waarbij bij een bepaalde cataloguswaarde en een bepaalde premie hoort, maar dat de hoogte van de premie ook afhankelijk is van de verzekeringnemer, de hoofdbestuurder. Voor een zelfde auto betaalt u niet bij elke verzekeringsmaatschappij evenveel premie, maar ook elke bestuurder is weer anders. De ene verzekerde rijdt veel meer autokilometers dan de ander, heeft meer of minder schadevrije jaren, heeft wel of niet een no-claim korting, de leeftijd verschilt. Kortom er zijn een groot aantal verschillen mogelijk. Daarom de vraag wat er met de autoverzekering gebeurt na het overlijden van de verzekerde.

Autoverzekering nog vijf weken na overlijden geldig

Het is goed om te weten dat de autoverzekering, ook als u geen actie onderneemt, nog vijf weken na overlijden geldig is. Dit onder dezelfde voorwaarden en bij betaling van dezelfde autopremie. Na die tijd vervalt de autoverzekering en mag er niet met de onverzekerde auto worden gereden. Een erfgenaam kan een aantal dingen doen:
  • Niets, dan blijft de auto staan waar die staat en mag er niet mee worden gereden. De motorrijtuigenbelasting moet, als de auto aan de weg staat en het kenteken zichtbaar is, worden doorbetaald.
  • U kunt de auto op uw naam zetten. De verzekering moet dan nog worden geregeld.
  • U verkoopt de auto waardoor de auto op naam van de koper wordt overgeschreven.
  • U kunt het kenteken schorsen.

Wat u ook doet, voorkom onverzekerd auto rijden.

Betaalt u als nabestaande dezelfde premie voor de autoverzekering in 2018 en 2019?

Als u als nabestaande de auto overneemt en op uw naam zet, moet u nog een autoverzekering afsluiten. Daarbij is er geen enkele garantie dat u dezelfde autopremie gaat betalen als de overledene. Immers de verzekeringspremie is ook afhankelijk van het aantal schade vrij jaren dat u hebt opgebouwd, de hoogte van uw no-claim korting. Misschien gaat u veel meer auto rijden dan tot nu toe het geval was of juist minder. Het is ook waarschijnlijk dat een andere verzekeringsmaatschappij te vinden is die goedkoper is dan de huidige verzekering. Wie de verzekeringspremies voor een autoverzekering vergelijkt, zal zien dat er grote verschillen mogelijk zijn. Misschien wil u geen eigen risico voor uw autoverzekering of juist wel. Misschien heeft de overledene eerder een goedgekeurde afstandsverklaring getekend en is de verzekeraar akkoord dat u de schadevrije jaren meeneemt.

Wat is een afstandsverklaring?

Bij leven kan iemand afstand doen van zijn schadevrije jaren. Een verzekeringsmaatschappij kan hieraan voorwaarden stellen. Soms is een dergelijke overdracht alleen mogelijk aan de partner. Uw verzekeringsmaatschappij heeft hiervoor een apart formulier beschikbaar.

Voorbeeld afstandsverklaring schadevrije jaren:

Ondergetekende verklaart zijn opgebouwde schadevrije jaren over te dragen aan onderstaande persoon. Ik ontleen met deze verklaring niet langer rechten aan de eerder door mij opgebouwde schadevrije jaren.

Polisnummer: < . >

De schadevrije jaren draag ik over aan: <naam, adres, postcode, woonplaats, relatie met ondergetekende>

Was getekend, <naam, adres, postcode, woonplaats, relatie met ondergetekende>

<Handtekening ondergetekende>

<Plaats, datum>

Conclusie wat gebeurt er met de autoverzekering bij overlijden in 2018 en 2019?

De conclusie is dat iemand op tijd actie moet ondernemen en in de meeste gevallen zal dat de erfgenaam zijn. De bestaande autoverzekering vervalt na vijf weken en dus moet er iets anders worden geregeld. Of u bewaart de auto of u verkoopt die. Als u de auto behoudt, doet u er goed aan om uitgebreid te bekijken bij wie u vervolgens een nieuwe autoverzekering wilt afsluiten. Deze verzekering wordt aangepast aan uw persoonlijke verlangens, schadevrije jaren en kilometrage. Goed vergelijken kan veel geld schelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Autoverzekering opzeggen, wat is de opzegtermijn 2019?Autoverzekering opzeggen, wat is de opzegtermijn 2019?U wilt uw autoverzekering in 2019 opzeggen of uw schadeverzekering opzeggen? U kunt direct online overstappen en meteen…
Schadevrije jaren autoverzekering en royementsverklaringSchadevrije jaren autoverzekering en royementsverklaringHoeveel schadevrije jaren hebt u in 2019 en hoe ziet u dat terug? Sinds 1 januari 2014 moet het aantal schadevrije jaren…
Bonusbeschermer autoverzekering en no claim korting 2019Bonusbeschermer autoverzekering en no claim korting 2019Hebt u al een bonusbeschermer voor uw autoverzekering, een no claim korting in 2019? Met veel schadevrije jaren betaalt…
Bonus-/malusladder autoverzekeringBonus-/malusladder autoverzekeringAutoverzekeraars gebruiken een bepaald systeem om de premie voor de autoverzekering vast te stellen: de bonus-/malusladd…
FBTO Autoverzekering: premie, polis, afsluiten en opzeggenFBTO Autoverzekering: premie, polis, afsluiten en opzeggenDe verzekeraar FBTO biedt een autoverzekering aan. Lees onderstaand alles over FBTO en de verschillende FBTO autoverzeke…

Reageer op het artikel "Autoverzekering en overlijden in 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 14-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Autoverzekering afsluiten
Schrijf mee!