InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Reisverzekering voor Schengenvisum buitenlandse partner

Reisverzekering voor Schengenvisum buitenlandse partner

Reisverzekering voor Schengenvisum buitenlandse partner Heb je een buitenlandse vriend of vriendin die je naar Nederland wilt laten komen? Dan kan een reisverzekering erg nuttig zijn. In het geval je partner een Schengenvisum moet aanvragen is een medische reisverzekering zelfs een noodzakelijke voorwaarde. Om een Schengenvisum voor kort verblijf te kunnen verkrijgen moet je buitenlandse partner verzekerd zijn voor medische kosten en repatriëring. Hoe lang moet de medische reisverzekering geldig zijn en wat is het bedrag waarvoor je buitenlandse partner verzekerd moet zijn?

Reisverzekering buitenlandse partner

Het afsluiten van een reisverzekering heeft niet alleen nut als je zelf op reis vertrekt. Ook als je iemand uit het buitenland naar je toe laat komen kan een reisverzekering nuttig en zelfs noodzakelijk zijn. Je wilt bijvoorbeeld een buitenlandse vriend of vriendin naar Nederland laten komen voor een kort verblijf. Dat kan onder meer zijn voor een vakantie of een kennismaking met je familie, of een romantische citytrip naar een Europese cultuurstad. Ook aan zo een reis kunnen risico's verbonden zijn waartegen je je maar beter kan verzekeren. Denk bijvoorbeeld aan het ziek worden van je partner.

Reisverzekering en Schengenvisum

Schengenvisum is de naam van het visum dat buitenlanders die niet inwoner zijn van een van de lidstaten van de Schengenzone (dat zijn de meeste Europese landen) nodig hebben om naar Europa te reizen. Binnen die Schengenzone is vrij verkeer van personen mogelijk. Eens je buitenlandse partner In Nederland is aangekomen mag hij of zij dus vrij naar andere landen van de Schengenzone reizen. Een goedgekeurd Schengenvisum "kort verblijf" is geldig voor 90 dagen. Maar om dat visum te verkrijgen moet er aan een aantal vereisten en voorwaarden voldaan worden. Een van die vereisten is dat je buitenlandse partner moet beschikken over een degelijke medische reisverzekering.

Medische reisverzekering

Die medische reisverzekering wordt vereist van de reiziger om eventuele kosten van ziekte en repatriëring te dekken. De Nederlandse overheid wil vermijden dat ze zelf voor de kosten van opvang, ziekteverzorging en dergelijke moet opdraaien als je partner ziek wordt. Ziekenhuiskosten kunnen immers snel hoog oplopen. Vandaar dus de vereiste van een degelijke medische dekking via een reisverzekering. De medische reisverzekering maakt een essentiële voorwaarde uit om kans te maken op een Schengenvisum voor een kort verblijf, samen met het beschikken over voldoende financiële middelen en het kunnen leveren van een plausibele uitleg die de reis kan verklaren.

Voorwaarden van de medische reisverzekering zelf

De medische reisverzekering zelf moet aan een resem voorwaarden voldoen, die betrekking hebben op de tijdsduur, de plaats, de inhoud en het bedrag van de verzekering.

1. Geldigheid van plaats

Ten eerste moet de reisverzekering geldig zijn in alle landen van de Schengenzone. Dit heeft als reden dat je met een Schengenvisum kort verblijf vrij kan reizen binnen alle landen van diezelfde zone. Stel dat je partner ziek wordt in een van die andere landen van de Schengenzone, dan moet ook daar de reisverzekering geldig zijn.

2. Geldigheid van tijdsperiode

Vervolgens moet in de reisverzekering precies bepaald zijn dat de persoon gedurende de volledige termijn van het geplande verblijf gedekt is. Het maximum verblijf voor een Schengenvisum is negentig dagen.

3. Inhoud van verzekering

Ten derde moet je buitenlandse partner verzekerd zijn voor de kosten van spoedeisende medische bijstand en repatriëring. Dit betekent dat de kosten voor een terugbrenging naar het land van herkomst moeten gedekt zijn.

4. Minimum verzekerd bedrag

Ten vierde moet het gaan om een verzekerd bedrag van minstens 30.000 euro.

Reisverzekering online afsluiten

Wil je het liefst alles zelf regelen voor je buitenlandse partner, dan kan dat bij heelwat verzekeringsmaatschappijen online. Via een aanvraagformulier kan je je gegevens invullen, waarna de verzekeringspolis kan afgesloten worden. Na de betaling van de verzekeringspremie stuur je de verzekeringspolis door naar je partner in het buitenland. Deze voegt de polis dan bij de Schengenvisumaanvraag, die wordt afgegeven op de Nederlandse ambassade of consulaat in het betreffende land.

Voorbeeld: Travel Risk Insurance

Een voorbeeld van een medische reisverzekering die je kan afsluiten in het kader van een Schengenvisumaanvraag is de Travel Risk Insurance van Allianz Global Assistance. Deze reisverzekering wordt afgesloten voor een maximum van negentig dagen en voldoet aan alle vereisten van de reisverzekering voor een Schengenvisumaanvraag. De precieze voorwaarden van de Travel Risk Insurance kan je bekijken op www.allianz.nl.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Reisverzekering verplicht (Schengenvisum, visum)Reisverzekering verplicht (Schengenvisum, visum)Een reisverzekering afsluiten is ook in 2019 erg verstandig, maar niet altijd wettelijk verplicht. Wanneer is dit wel he…
Waarom een reisverzekering afsluiten?Waarom een reisverzekering afsluiten?Waarom een reisverzekering afsluiten? Dat is een vraag die mensen geregeld stellen. Een reisverzekering is immers niet v…
De aanvraag van een SchengenvisumWil een vriendin of vriend naar Nederland komen voor een vakantie of kort bezoek? En komt deze persoon uit een visumplic…
Is een reisverzekering verplicht?Is een reisverzekering verplicht?Wanneer je op vakantie gaat, krijg je vrijwel altijd het advies om een reisverzekering af te sluiten. Je kunt dan kiezen…
Een reisverzekering afsluitenEen reisverzekering afsluitenAls je op vakantie gaat is het verstandig om een reisverzekering af te sluiten. Maar ook als je een weekend weg gaat is…
Bronnen en referenties
  • https://www.reisverzekeringkorting.nl/blog/tag/buitenlandse-partner/
  • http://www.gidsvoorgezinnen.be/index.php/trouwen-of-samenwonen/huwen-of-samenwonen-met-een-buitenlandse-partner
  • http://www.reisverzekeringblog.nl/tag/buitenlandse-partner/
  • https://www.allianz.nl/particulier/producten/reizen (bronnen geraadpleegd op 28/05/2016).

Reageer op het artikel "Reisverzekering voor Schengenvisum buitenlandse partner"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-05-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!