InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Op reis: waar de voordeligste reisverzekering vinden?

Op reis: waar de voordeligste reisverzekering vinden?

Op reis: waar de voordeligste reisverzekering vinden? Voor sommigen is een reisverzekering iets overbodigs (“pech overkomt alleen een ander”), terwijl het voor anderen absoluut onontbeerlijk is om met een gerust gemoed op vakantie te kunnen vertrekken. Verzekerd zijn tegen pech, ongevallen en onvoorziene omstandigheden op vakantie is nuttig om efficiënte reisbijstand te krijgen. Reisverzekeringen zijn er in alle maten en soorten en vaak is het moeilijk om een overzichtelijk beeld te krijgen van prijzen en aanbod. Waar kan je de voordeligste reisverzekering vinden?

Zonder zorgen op reis

Op reis gaan is vaak iets waar jij en je familie lang hebben naar uitgekeken. Eindelijk die veelbelovende vakantie naar de zon maken, of eindelijk eens dat romantische uitstapje maken naar Parijs: grote plannen maken leidt tot hooggespannen verwachtingen. Maar die verwachtingen worden niet altijd helemaal ingelost. Soms wordt je getroffen door brute pech, door onverwachte omstandigheden of door een ongeval. In die gevallen sta je er beter voor als je een goede reisverzekering hebt afgesloten.

Kortlopende reisverzekering

Een reisverzekering kan je afsluiten per reis die je maakt. In dat geval geldt de verzekering enkel voor de periode van die ene bepaalde reis. Daarna loopt je verzekeringspolis logischerwijze af. Dit type van reisverzekering is geschikt voor als je niet zo vaak op vakantie gaat, bijvoorbeeld een of twee keer per jaar. De prijs van deze reisverzekering blijft op die manier relatief laag.

Doorlopende reisverzekering

Ben je bijvoorbeeld een zakenman die heel regelmatig op zakenreis gaat? Of ben je iemand die regelmatig cultuur opsnuift door middel van citytrips? In dat geval ben je allicht gebaat met een doorlopende reisverzekering. Dat is een verzekering die geldt voor elke reis die je maakt. Deze verzekering wordt doorgaans afgesloten per jaar en zal een stuk duurder uitvallen dan de kortlopende verzekering.

Aanbod reisverzekeringen

Er is enorm veel keuze aan aanbieders van reisverzekeringen die allemaal een brede waaier aan voorwaarden en vergoedingen hebben. Vaak is het moeilijk om door de bomen het bos nog te zien in die wirwar van reisverzekeraars. Sommige maatschappijen zijn gespecialiseerd in bijstand op reis (bijvoorbeeld Touring, Europ Assistance), terwijl andere maatschappijen dan weer bepaalde bijstand verzekeren als bijkomend voordeel bij een aankoop (bijvoorbeeld: het betalen van een reis met creditcard). Wat je kan doen is op zoek gaan naar een overzicht van aanbieders op gespecialiseerde websites, waar je reisverzekeringen kan vergelijken. Voorbeelden van dergelijke sites zijn onder meer:
  • http://www.geld.nl/reisverzekering/vergelijken
  • http://www.independer.nl/reisverzekering/intro.aspx
  • http://www.verzekeringen.be/vergelijk-je-reisverzekering

Wat is verzekerd op reis?

Over het algemeen kan je je zo ongeveer voor alles laten verzekeren wat er tijdens je reis kan mislopen: het kwijtspelen van je bagage, het annuleren van je vlucht, of diefstal van je geld, creditcards en pinpassen. Ook dringende familiale redenen kunnen verzekerd worden, denk aan een onverwacht afzeggen van de reis omwille van een plotse ziekte of overlijden. Ook uitwendige omstandigheden kunnen verzekerd worden zoals een staking van het luchthavenpersoneel of extreem slechte weersomstandigheden. Aan te raden is om elk van deze mogelijkheden in detail met je reisverzekeraar te bespreken en al dan niet – afhankelijk van de prijs en de voorwaarden – op te nemen in de verzekeringspolis.

Prijs verzekeringspolis

De prijs van je verzekeringspolis hangt van verschillende factoren af. Een doorlopende reisverzekering zal een stuk duurder zijn dan een korte, terwijl hetzelfde geldt voor reisbijstand voor de hele familie in plaats van voor één enkel persoon. Vergeet ook niet dat de verzekering voor reisbijstand, onverwachte kosten en repatriëring kostelijker zal zijn bij bestemmingen buiten de Europese Unie. Verzekeraars zullen bijvoorbeeld vrij hoge prijzen vragen voor een verzekeringspolis van een reiziger die naar een politiek instabiel land vertrekt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.vlucht-vertraagd.be/blog/2014/08/01/reistip-23-wat-zijn-de-beste-en-voordeligste-reisverzekeringen/
  • http://www.verzekering-info.be/reisverzekering/
  • (bronnen geraadpleegd op 10/02/2016)

Reageer op het artikel "Op reis: waar de voordeligste reisverzekering vinden?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 10-02-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Soorten verzekeringen
Schrijf mee!