InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Op zoek naar de goedkoopste zorgverzekering voor 2018

Op zoek naar de goedkoopste zorgverzekering voor 2018

Op zoek naar de goedkoopste zorgverzekering voor 2018 Ieder jaar in december is het weer zover. Het einde van het jaar nadert, en je gaat kijken voor een goedkopere zorgverzekering. Op televisie zie je de ene na de andere reclame voorbij komen over de premies van de zorgverzekeraars. Je vergelijkt de verschillende zorgverzekeringen, maar welke is nu eigenlijk de goedkoopste voor jou?

Goedkoopste zorgverzekering voor 2018

Waarom overstappen naar een andere zorgverzekering?

  • Lagere premie per maand
  • Collectiviteitskorting via werkgever
  • Overstapkorting
  • Andere wensen waar je met de nieuwe zorgverzekering minder of niets voor betaald

Heb ik een aanvullende zorgverzekering nodig?

Mensen die niets mankeren hebben vaak geen aanvullende zorgverzekering nodig. Wanneer je in het aankomende jaar psychologische hulp, een bril/contactlenzen, orthodontie etc. nodig denkt te hebben, kun je er voor kiezen om een aanvullende zorgverzekering af te sluiten naast je basisverzekering. Let wel op dat er per zorgverzekering andere voorwaarden gelden.

Tandartsverzekering

Voor kinderen onder de 18 jaar vallen de tandartskosten onder de basisverzekering. Na je 18e jaar kan je een aanvullende tandarts verzekering nemen indien je denkt in het aankomende jaar meer kosten te zullen moeten betalen. Indien je een gezond gebit hebt, kun je er voor kiezen om geen tandartsverzekering af te sluiten. Je zou met een tandartsverzekering meer kosten kwijt zijn dan wanneer je geen tandartsverzekering afsluit. Indien er sprake is van ernstige mond- en/of gebitsproblemen, kan het bij sommige zorgverzekeringen ook vanuit de basisverzekering vergoed worden.

Wanneer moet je een eigen basisverzekering afsluiten?

De eerstvolgende maand nadat je 18 jaar bent geworden ben je verplicht een eigen basisverzekering af te sluiten bij een zorgverzekeraar. Kinderen voor hun 18e jaar kunnen op de polis van hun ouders staan. Zij hoeven dan geen premie te betalen.

Verschil naturapolis en restitutiepolis

Naturapolis: bij deze polis krijg je de maximale vergoeding van je zorgverzekering indien er een contract is afgesloten tussen de zorgverlener en de zorgverzekeraar.
Restitutiepolis: bij deze polis krijg je bij iedere zorgverlener dezelfde vergoeding, ook indien er tussen de zorgverlener en de zorgverzekeraar geen contract is afgesloten. Deze polis is daarom in vergelijking met de naturapolis iets duurder.

Welke zorgverzekering is de goedkoopste in 2018?

Welke zorgverzekering de goedkoopste is hangt af van jouw wensen.

Zorgverzekeraar Premie per maand 2018 (o.b.v. max. eigen risico)
Studenten Goed Verzekerd (Zilveren Kruis)v.a. 75,36 p.m.
Anderzorgv.a. 78,00 p.m.
Zekur (Univé)v.a. 78,85 p.m.
Zorg en Zekerheidv.a. 78,95 p.m.
PMAv.a. 80,25 p.m.
De Frieslandv.a. 81,95 p.m.
Menzisv.a. 83,00 p.m.
FBTOv.a. 83,50 p.m.
Hemav.a. 84,00 p.m.
Sallandv.a. 84,00 p.m.
DSWv.a. 84,50 p.m.
CZdirectv.a. 85,95 p.m.
Univév.a. 85,95 p.m.
Zilveren Kruis Achmeav.a. 85,95 p.m. (via Independer 74,95 p.m.)
Interpolis ZorgActiefv.a. 86,25 p.m.
UnitedConsumersv.a. 86,35 p.m.
Bewuztv.a. 86,35 p.m.
PNOzorgv.a. 87,24 p.m.
VvAAv.a. 87,24 p.m.
Stad Hollandv.a. 87,50 p.m.
Ditzov.a. 87,95 p.m.
Zorgdirectv.a. 90,33 p.m.
OHRAv.a. 91,28 p.m.
Besuredv.a. 92,25 p.m.
Promovendumv.a. 92,50 p.m.
VGZv.a. 101,20 p.m. (via Independer 93,07 p.m.)
ONVZv.a. 93,34 p.m.
Delta Loydv.a. 98,13 p.m. (via Independer 93,34 p.m.)
CZv.a. 94,65 p.m.
UMCv.a. 97,34 p.m.
IZZv.a. 99,44 p.m.
OZF Achmeav.a. 99,45 p.m.
Pro Lifev.a. 99,45 p.m.
National Academicv.a. 99,95 p.m.
De Amersfoortsev.a. 103,00 p.m.

Ben ik verplicht een zorgverzekering af te sluiten?

Iedereen die woont, werkt of komt wonen in Nederland is verplicht een basisverzekering af te sluiten. Uiteraard is de aanvullende verzekering niet verplicht. Indien je wel een aanvullende verzekering wilt afsluiten, maar niet bij de zorgverzekeraar waar je de basisverzekering hebt afgesloten, kan je deze ook afsluiten bij een andere zorgverzekeraar.

Er zijn uitzonderingen waarbij iemand geen zorgverzekering hoeft af te sluiten. Dit zijn:
  • Militairen in actieve dienst
  • Mensen die bezwaren hebben en geen zorgverzekering af willen sluiten. Zij dienen dit te melden bij de Sociale Verzekeringsbank
  • Gedetineerden
  • Mensen die werkzaam zijn in het buitenland

Wat betaal je van je eigen risico

Bij iedere verzekering is het anders, maar in de meeste gevallen betaal je eigen risico voor:
  • Sommige geneesmiddelen
  • Bloedonderzoek
  • Ziekenhuisbehandeling
  • Ambulancevervoer
  • Laboratoriumonderzoek

Kijk heel goed voordat je een zorgverzekering afsluit hoeveel je vergoed krijgt. Dit kan erg verschillen per zorgverzekering. De goedkoopste zorgverzekering is daarom dus niet altijd de goedkoopste. Houd er wel rekening mee, dat op het moment je kiest voor een hoger vrijwillig eigen risico en er gebeurt iets, je in één keer het hele bedrag moet kunnen betalen.
Gerelateerde artikelen
Aanvullende zorgverzekering 2018Aanvullende zorgverzekering 2018Een aanvullende zorgverzekering dekt de kosten van zorg die niet in het basispakket zijn opgenomen. Iedereen die in Nede…
Acceptatie zorgverzekering 2019 verplicht?Acceptatie zorgverzekering 2019 verplicht?De verplichte acceptatie voor een zorgverzekering en niet afgewezen mogen worden geldt niet voor een aanvullende verzeke…
Goedkoopste zorgverzekering 2013 (+ premies)In dit artikel: Welke zorgverzekeringen zijn het goedkoopst en hebben de laagste premie? Overzicht + premiebedragen. In…
Premie zorgverzekering 2011In 2011 zijn de premies voor de zorgverzekering weer hoger in vergelijking met de premies van 2010. Gemiddeld zal de pre…
Overstappen zorgverzekering 2019Overstappen zorgverzekering 2019Als de premie zorgverzekering 2019 omlaag gaat door het overstappen naar een andere verzekering, zult u dan ook overstap…
Bronnen en referenties
  • http://www.consumentenbond.nl/zorgverzekering/

Reageer op het artikel "Op zoek naar de goedkoopste zorgverzekering voor 2018"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 03-12-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!