InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Goedkoopste zorgverzekering 2015

Goedkoopste zorgverzekering 2015

Goedkoopste zorgverzekering 2015 Op 19 november 2014 hebben alle zorgverzekeraars hun zorgpremies voor 2015 bekend gemaakt. De basisverzekering is in essentie bij elke verzekeraar hetzelfde, maar de hoogte van de premies verschillen nogal. Dit is mede afhankelijk van het soort zorgverzekering dat u afsluit. U heeft de keuze uit een restitutie verzekering, combinatie verzekering, natura verzekering en budget verzekering. In tijden van crisis speelt de hoogte van de premie voor veel Nederlanders een grote rol bij het afsluiten van een zorgverzekering. Waar kunt u de goedkoopste basisverzekering afsluiten?

Zorgverzekering

Iedereen in Nederland boven de 18 jaar is verplicht om een zorgverzekering af te sluiten, de zogenoemde basisverzekering. De zorgverzekeraars maken elk jaar in november de zorgpremies voor het aankomende jaar bekend. U heeft tot 31 december de tijd om een nieuwe zorgverzekering af te sluiten. Na 31 december kan dit alleen nog tot 1 februari van het volgende jaar met terugwerkende kracht, waarbij geldt dat uw wel uw vorige zorgverzekering opgezegd moet hebben per 31 december van het voorgaande jaar. Anders loopt u het risico dat u twee zorgverzekeringen afsluit en u ook beide dient te betalen.

Verschillende vormen basisverzekeringen

In 2015 zijn er vier verschillende vormen van de basisverzekering verkrijgbaar. De restitutie verzekering, natura verzekering, combinatie verzekering en de budget verzekering.

Restitutie verzekering

Bij de restitutie verzekering kunt u bij elke zorgaanbieder terecht. De zorgverzekeraar vergoedt de volledige kosten als deze onder de vergoedingen uit de basisverzekering vallen.

Natura verzekering

Bij een natura verzekering kunt u alleen bij de zorgaanbieders terecht waarmee de zorgverzekeraar een contract heeft afgesloten. U krijgt bij deze gecontracteerde zorg de volledige kosten vergoed als deze onder de vergoedingen uit de basisverzekering vallen. Indien u bij een ongecontracteerde zorgaanbieder zorg afneemt, krijgt u een deel (50-75%) van de kosten vergoed als deze onder de vergoedingen uit de basisverzekering vallen.

Combinatie verzekering

De combinatie verzekering is een verzekering waarbij elementen van de restitutie verzekering en de natura verzekering worden gecombineerd. Sommige zorgkosten worden behandeld als restitutie verzekering en andere als natura verzekering. Het is afhankelijk van de zorg die afgenomen wordt, wat er geldt.

Budget verzekering

De budget verzekering is een uitgeklede vorm van de natura verzekering. Hierbij is de keuze uit gecontracteerde zorgaanbieders een stuk lager dan bij de natura verzekering. Het kan dus voorkomen dat u bij een budgetverzekering naar een zorgaanbieder moet die niet het dichtstbijzijnde is. Verder geldt voor de budgetpolis ook dat u de kosten bij een gecontracteerde zorgaanbieder volledig vergoed krijgt indien de vergoedingen onder de basisverzekering vallen. Ongecontracteerde zorg krijgt u deels (50-75%) vergoed.

Goedkoopste basisverzekeringen

In onderstaande tabellen zijn de top 5 van de goedkoopste zorgverzekeringen opgenomen, ingedeeld naar de verschillende vormen van de basisverzekering. Hierbij is rekening gehouden met een eigen risico van 375. De zorgpremie is uitgedrukt in maandpremie. Er is geen rekening gehouden met een mogelijke korting indien u in één keer de gehele jaarpremie betaalt.

Budget verzekering

ZorgverzekeraarMaandpremie
Zekur 82,50
Univé 85,00
PMA 85,25
Zilveren Kruis 89,95
Menzis 90,75

Natura verzekering

ZorgverzekeraarMaandpremie
Besured 85,90
PMA 88,50
TakeCareNow! 89,95
Kiemer 90,95
FBTO 92,00

Combinatie verzekering

ZorgverzekeraarMaandpremie
Bewuzt 85,00
Avero Achmea 102,45
ProLife 102,45
Azivo 105,25
IZA 106,25

Restitutie verzekering

ZorgverzekeraarMaandpremie
Ditzo 89,95
PMA 91,00
DSW 95,00
PNOzorg 96,60
VvAA 96,60

Collectiviteitskorting

Verzekeren via collectief is bijna voor iedereen mogelijk. Vaak bieden allerlei organisaties, zoals werkgevers, gemeenten, vakbonden en verenigingen een collectiviteitskorting. De collectiviteitskorting verschilt per zorgverzekeraar en per collectief. Dit ligt aan de afspraken die de organisatie met de zorgverzekeraar heeft gemaakt. De collectiviteitskorting op de basisverzekering kan oplopen tot wel 10%. Het loont dus om ook te onderzoeken welke collectiviteitskorting u kunt bedingen bij welke verzekeraar. Indien u geen collectiviteitskorting kunt krijgen via een organisatie zijn er ook nog mogelijkheden via vergelijkingssites. Independer.nl, hoyhoy.nl en geld.nl zijn enkele voorbeelden van vergelijkingssites die collectiviteitskorting aanbieden zonder dat u bij deze organisaties werkzaam of lid hoeft te zijn.

Lees verder

© 2014 - 2019 Lisanne2014, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zorgverzekering studenten 2019Zorgverzekering studenten 2019Studenten willen een goedkope zorgverzekering voor 2019 kunnen afsluiten en hebben het meestal niet breed. Gelukkig is e…
De ziektekosten in 2012, uw zorgverzekering opzeggen in 2012De ziektekosten in 2012, uw zorgverzekering opzeggen in 2012U kunt nog opzeggen voor een andere zorgverzekering 2012. Wat brengt 2012 en wanneer moet u uiterlijk zijn overgestapt n…
Goedkoopste premie zorgverzekering 2014 en zorgpremie 2013Goedkoopste premie zorgverzekering 2014 en zorgpremie 2013Let op de premie zorgverzekering 2014 en de veranderingen in de zorgverzekering 2014. Besparen op de premie zorgverzeker…
Bronnen en referenties
  • http://www.telegraaf.nl/dft/geld/gezin-zorg/23114312/__Dit_zijn_de_zorgpremies_voor_2015__.html
  • https://www.overstappen.nl/zorgverzekering/zorgpolis/combinatiepolis/

Reageer op het artikel "Goedkoopste zorgverzekering 2015"

Infoteur: Lisanne2014
Gepubliceerd: 10-12-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Zorgverzekering 2015
Schrijf mee!