InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Vivat verzekeringen voorheen Reaal

Vivat verzekeringen voorheen Reaal

Vivat verzekeringen voorheen Reaal Sinds 1 juli 2014 vervangt Vivat de verzekeringsactiviteiten van SNS Reaal. Daaronder zijn hele bekende namen aanwezig, zoals Zwitserleven, Proteq en Reaal. Ook het vermogensbeheer Actiam (voorheen Reaal) valt nu onder Vivat. Belangrijkste reden hiervoor is de nationalisatie van SNS Bank en SNS Reaal in 2013. Op 16 februari 2015 werd bekend gemaakt dat Anbang Group Holdings Co., Ltd., een vooraanstaande Chinese verzekeringsmaatschappij, Vivat en dus ook Reaal wil kopen. Er inmiddels een overeenkomst daartoe gesloten. Het wachten is op de goedkeuring van de AFM en De Nederlandsche Bank.

Wat is Vivat verzekeringen?

Vivat verzekeringen is sinds 1 juli 2014 de nieuwe handelsnaam van de holding Reaal N.V.. Deze holding is weer onderdeel van SNS Reaal N.V. Op 1 februari 2013 werd SNS en daarmee REAAL niet alleen genationaliseerd maar werd er aanvullende voorwaarden bij de staatssteun geformuleerd. Zo wilde de Europese Commissie dat de bank SNS en verzekeraar werden gesplitst. De gesplitste verzekeringsactiviteiten van SNS REAAL vallen nu samen onder de naam Vivat. Ook de vermogensbeheerder Actiam is binnen de nieuwe holding geplaatst. Dit maakt de structuur van SNS niet alleen veel transparanter, maar maakt ook een aparte verkoop van beide onderdelen mogelijk. De afsplitsing Vivat zou net zoals Nationale Nederlanden (NN) bij de ING apart kunnen worden verkocht op naar de beurs kunnen gaan.

Welke verzekeringsactiviteiten vallen nu onder Vivat?

De volgende activiteiten worden binnen Vivat gebundeld:
  • Zwitserleven. Zwitserleven werd in 1901 opgericht als de Nederlandse tak van het Zwitserse bedrijf Schweizerische Lebensversicherungs- und Renteanstalt, is sinds april 2008 onderdeel deel SNS REAAL.
  • Zelf. Zelf is de online zorgverzekeraar van SNS REAAL en de naam Zelf staat voor zelf je zaken regelen.
  • Route Mobiel. Dit is de pechhulpservice naast de ANWB. Route Mobiel is 44 landen actief en natuurlijk ook in Nederland met meer dan 180 Nederlandse uitvalpunten.
  • REAAL. Dit is een grote verzekeraar met vestigingen in Assen, Alkmaar, Rotterdam, Utrecht en Zoetermeer;
  • Proteq Dier & Zorg. Bij Proteq Dier & Zorg verzekert u uw honden en katten.

Wat is Actiam?

Actiam heette tot voor kort SNS Asset Management. Deze vermogensbeheerder van SNS Reaal beheert het vermogen van enkele merken van SNS Reaal, maar ook vermogen voor externe klanten. In totaliteit gaat het om een beheerd vermogen van ruim 44 miljard euro.

De missie van Vivat verzekeringen

Zoals u ziet vallen vele activiteiten onder de nieuwe holding Vivat. Bij een paar handelsnamen kunt u voor gelijksoortige activiteiten terecht. Het is nog onduidelijk of enkele activiteiten zullen worden samengevoegd. Wie kiest voor het Zwitserleven gevoel doet dat in zijn beleving om een speciale reden. daarom zal Zwitserleven naar verwachting gewoon als handelsnaam blijven bestaan. De missie is mensen helpen bij het vergroten van hun financiële zelfredzaamheid. Men wil eenvoud in geldzaken bereiken en duurzaam ondernemen. Het spreekt voor zich dat Vivat daar ook geld mee wil verdienen. Binnen Vivat hebt u veel keus, maar het kan nooit kwaad om de offertes van meerdere verzekeraar met elkaar te vergelijken. Niet alleen binnen vivat kan voor een vergelijke verzekering een verschillende aanbieding en offerte gelden, maar natuurlijk ook daarbuiten. Een voorbeeld met twee bekendemerken, Zelf en Reaal.

Wat vindt ik bij Zelf verzekeringen?

Bij Zelf vindt u verzekeringen voor:
  • Aansprakelijkheid.
  • De auto.
  • De inboedel.
  • Ongevallen.
  • Opstal.
  • Rechtsbijstand.
  • Reizen en vakantie.

Bij Reaal vindt u verzekeringen voor:
  • Aansprakelijkheid.
  • De auto.
  • De inboedel.
  • Ongevallen.
  • Opstal.
  • Rechtsbijstand.
  • Reizen en vakantie.
  • Arbeidsongeschiktheid.
  • Overlijdensrisico.
  • Woonhuisverzekering.
  • Caravan en bootverzekering.
  • Uitvaartverzekering

Het is dus de vraag of de afzonderlijke merken zullen blijven bestaan. Als verzekeringen worden samengevoegd zal dat meestal in het voordeel van de klant zijn, omdat de kosten en de verzekeringspremie lager zullen zijn. Tot die tijd hebt u volop keuze uit vele merken en handelsnamen bij Vivat verzekeringen. Doe er vooral uw voordeel mee.

Anbang Group Holdings Co

Het Chines Anbang wil een vastere voet in Europa krijgen. Het gaat hier om een grote Chinese verzekeringsmaatschappij die ook elders in Europa al een paar aankopen heeft gedaan. Vergelijk het met Aegon die een aantal jaren terug een vastere voet in de Verenigde Staten wilde krijgen. Als de toezichthouders in China en Nederland akkoord gaan gaat, nu er een overeenkomst is getekend, de verkoop door. De verkoop omvat VIVAT Verzekeringen, waaronder Zwitserleven, Zelf, Route Mobiel, Reaal, Proteq Dier & Zorg en ACTIAM. Reaal beklemtoont dat met de verkoop voor de huidige klanten en relaties niets verandert en dat zij hun rechten en plichten bij de afgesloten producten houden. Of dat ook zo zal zijn, is natuurlijk afwachten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
CAR verzekeringCAR verzekeringDe CAR verzekering is een verzekering die schade vergoed op en rondom een bouwterrein. Wanneer je een huis wilt (ver)bou…
Verzekeringen: aansprakelijkheid, rechtsbijstand en uitvaartVerzekeringen: aansprakelijkheid, rechtsbijstand en uitvaartWaar kan je jezelf niet voor verzekeren? Nederland is een land waar je veel verschillende verzekeringen hebt en ze ook b…
Verzekering: welke dekking tegen schade?Verzekering: welke dekking tegen schade?Wat is de dekking tegen schade die uw verzekering in 2019 geeft, is er een eigen risico of wordt alles bij schade uitbet…
Verzekering tegen werkloosheid afsluiten in het buitenlandVerzekering tegen werkloosheid afsluiten in het buitenlandHet is mogelijk om een verzekering af te sluiten tegen werkloosheid wanneer u in het buitenland woonachtig bent. U kunt…
Bronnen en referenties
  • Vivat

Reageer op het artikel "Vivat verzekeringen voorheen Reaal"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 21-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Autoverzekering afsluiten
Schrijf mee!