InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Annuleringsverzekering voor vakantie vergoedt zelden

Annuleringsverzekering voor vakantie vergoedt zelden

Annuleringsverzekering voor vakantie vergoedt zelden Over het nut van een annuleringsverzekering voor een vakantie kun je discussiëren. Want waarom elke keer een verzekeringspremie betalen, terwijl we waarschijnlijk nooit van die verzekering gebruik (kunnen) maken. Mede omdat de verzekering niet uitkeert als ons leuke neefje, allerbeste collega, hartsvriendin, lieve trouwe buurman is gestorven, of iets verschrikkelijks dreigt te overkomen. Want als we voor dergelijke naaste personen onze vakantie annuleren, blijken ze voor de verzekering niet belangrijk genoeg om ons schadeloos te stellen.

Financiële strop door annuleren vakantie?

Een verzekering sluit je doorgaans af, om gedekt te zijn tegen een grote onvoorziene financiële tegenvaller die je niet zelf uit eigen middelen kunt betalen. Wat dat betreft is het merkwaardig dat we een annuleringsverzekering afsluiten die een reissom vergoedt, die we al probleemloos betaald hebben. Het is natuurlijk niet leuk om te hebben betaald voor een vakantie die achteraf niet kan doorgaan, en het valt niet te ontkennen dat er dan van een tegenvaller sprake is, maar er is geen ramp van financiële aard. Integendeel, vanwege het niet op vakantie gaan besparen we zelfs, omdat we geen geld voor dure excursies, fooien, consumpties en souvenirs kwijt zijn. De tegenvaller is dus eerder van emotionele aard. Zou het om een klein premiebedrag gaan dan maakte het niet zoveel uit, maar de premie voor een annuleringsverzekering, die bovendien lang niet in alle situaties uitkeert, is bijzonder hoog.

Hoge verzekeringspremie

Stel dat je voor twee personen een vakantie hebt geboekt voor een totale reissom van € 1.500,-. Dan is de premie voor een annuleringsverzekering inclusief assurantiebelasting al snel zo’n € 80,-. Als je gemiddeld elk half jaar zo’n reis boekt en wilt verzekeren, kost je dat over een periode van 40 jaar, op basis van het huidige prijspeil, in totaal zo’n € 6.400,- Euro. Conclusie is dat je minstens vijf maal van een dergelijke verzekering gebruik moet maken eer je er financieel voordeel van hebt.

En is het werkelijk zo verschrikkelijk om eens een vakantie over te slaan, of alsnog een reis te maken die wat minder kostbaar is? Want je kunt natuurlijk ook met jezelf afspreken dat je bij het noodgedwongen annuleren van een trip, in later stadium alsnog op vakantie gaat, maar dan niet voor € 1,500,- doch bijvoorbeeld voor de helft van dat bedrag. En een vakantie in Nederland biedt vaak nog meer ontspanning dan zo’n dure buitenlandse trip.

Dekking

Wat zijn globaal de onvoorziene gebeurtenissen waarbij een annuleringsverzekering kan worden aangesproken? (Uiteraard kunnen de voorwaarden per maatschappij enigszins verschillen.) Je bent over het algemeen verzekerd als de reis moet worden geannuleerd of moet worden onderbroken indien:
  • Een familielid in de eerste en tweede graad, partner, of plaatsvervanger/compagnon, is overleden, ernstig ziek is of een ernstig letsel heeft vanwege een ongeval. Dat geldt ook voor echtgenoot, echtgenote, of een partner op basis van samenlevingscontract.
  • Je partner of een nog in huis wonend kind onverwachts een medisch noodzakelijke ingreep moet ondergaan.
  • Complicaties bij zwangerschap.
  • In het buitenland wonende personen ernstig ziek zijn, ernstig ongeval letsel hebben of zijn overleden waardoor het voorgenomen logies bij hen niet kan doorgaan.
  • Vanwege medische redenen noodzakelijke vaccinaties niet kunnen, of visums die zonder eigen schuld niet verstrekt worden.
  • Bepaalde grote materiële schaden aan eigendommen en vervoermiddelen, alsook onvrijwillige werkloosheid.
  • En nog enkele zaken zoals een huurwoning die onverwacht beschikbaar komt, een onverwacht herexamen of een scheiding.
  • De verzekering keert in bepaalde gevallen ook een bedrag uit bij onvoorziene flinke vertraging van vliegtuig, bus, trein of boot.

Verzekering keert vaak niet uit

Calamiteiten bij personen

Het lijkt of een annuleringsverzekering uitkeert in alle gevallen dat je emotioneel of moreel gezien niet op vakantie kunt. Maar niets is minder waar. De verzekering keert namelijk alleen uit bij een sterfgeval, levensbedreigende ziekte of ernstig ongeval bij familieleden in de eerste en tweede graad. Dat betekent dat je evengoed geld kwijt bent indien je niet met vakantie kunt of wilt vanwege een ernstige situatie met de volgende personen:
  • Familieleden in de derde graad: dat zijn kinderen van broers of zussen ( dus neven en nichten), ooms, tantes, overgrootouders en achterkleinkinderen.
  • Een goede vriend, je beste buur, een fijne collega’s, en andere personen waarbij je het niet kunt en wilt maken om vakantie te gaan vieren terwijl zij ernstig gewond zijn, op sterven liggen of de ter aarde bestelling reeds vast staat.

Calamiteiten bij dieren

Slechts een enkele annuleringsverzekering keert uit indien de kat of hond iets overkomt, terwijl dat voor menigeen een even ingrijpende gebeurtenis kan zijn als bij een mens.

Vaste baan

Indien u werkzoekende bent en onverwacht een vaste betrekking vindt is dat meestal wel een reden om uw vakantie te mogen annuleren. Maar wie krijgt er vandaag de dag nog gelijk voor onbepaalde tijd een vast arbeidscontract? Slechts bij enkele verzekeraars is het vinden van een tijdelijke baan ook een geldige reden voor annulering. Zelfstandige ondernemers die onverwacht een grote order kunnen binnenslepen, vissen ook vaak naast het net.

Iedereen moet natuurlijk zelf afwegen om wel of niet een annuleringsverzekering af te sluiten, maar het is zo gek nog niet om die jaarlijkse premiebedragen in een denkbeeldig spaarpotje te stoppen, want de kans is groot dat je dan een fors bedrag bespaart.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Annulering van uw vakantie naar aanleiding van een vliegrampRampen met een vliegtuig maken veel los, niet op de laatste plaats bij mensen die na een ramp nog moeten gaan vliegen. V…
Verzekeren: annuleringsverzekering afsluiten in 2019Verzekeren: annuleringsverzekering afsluiten in 2019Zonder een annuleringsverzekering in 2019 een vakantie boeken, is in veel gevallen onverstandig. Het hoeft niet direct,…
Is het afsluiten van een annuleringsverzekering verstandig?Is het afsluiten van een annuleringsverzekering verstandig?Bij het boeken van een vakantie wordt er vaak een annuleringsverzekering afgesloten. Een dergelijke verzekering geeft re…
Is een reisverzekering noodzakelijk?Is een reisverzekering noodzakelijk?Bij een vakantie in eigen land, is het niet altijd noodzakelijk om een reisverzekering af te sluiten. U kunt besparen do…
Doorlopende reis- en annuleringsverzekering vergelijkenDoorlopende reis- en annuleringsverzekering vergelijkenBij iedere vakantie, die je boekt krijg je het aanbod om te kiezen voor een doorlopende reis- en/of annuleringsverzekeri…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Annuleringsverzekering voor vakantie vergoedt zelden"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 13-07-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Vakantiezorgen
Schrijf mee!