InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Vrije artsenkeuze en lager eigen risico 2018?

Vrije artsenkeuze en lager eigen risico 2018?

Vrije artsenkeuze en lager eigen risico 2018? Bij uw zorgverzekering 2018 en 2019 staat u voor de keuze of u een vrije artsenkeuze wilt en hoe hoog uw eigen risico in de zorg mag zijn. Een zorgverzekering met vrije artsenkeuze is in 2018 en 2019 vaak duurder, maar met een hoger vrijwillig eigen risico kunt u diezelfde zorgpremie ook weer wat verlagen. Gaat u naar een gecontracteerde arts of wilt u een vrije keuze? De vrije artsenkeuze is een groot goed, maar die keuzevrijheid in de zorg kost u ook geld via een hogere zorgpremie of minder vergoeding vanuit de zorgverzekering. U kunt dus ook uw vrijwillig eigen risico verhogen, in ruil voor een lagere zorgpremie 2018 en 2019.

INHOUD

De super budgetpolis komt er niet in 2018

Minister Schippers wilder een super naturapolis en budgetpolis, waarover straks meer. Dit vergt een wetswijziging, een wetswijziging waarvoor in de Eerste Kamer geen meerderheid was te vinden. Drie senatoren van de PvdA stemden ook tegen. Ook het plan om de wet er dan toch erdoor te drukken via de weg van een Algemene Maatregel van Bestuur is verlaten. Toch wil Minister Schippers 1 miljard euro bezuinigen en dat doet ze nu via het eigen risico.

Welke zorgverzekering kiest u in 2018 en 2019, wel of geen vrije artsenkeuze, eigen risico omlaag?

In 2018 en 2019 bestaan twee hoofdstromen van verzekeren in de zorg, de restitutiepolis en de naturapolis. Bij de restitutiepolis is er een volledig vrije artsenkeuze. U gaat naar de arts die u wilt, dient de rekening in bij de verzekeringsmaatschappij en krijgt de behandeling vergoed. Bij de naturapolis verzorgt de verzekeringsmaatschappij het traject van rekening en betaling voor u. De zorg dient de rekening in bij uw verzekeringsmaatschappij. Het is bij de naturapolis zo dat de verzekering voorziet in een volledige vergoeding van de gecontracteerde zorg (even afgezien van het eigen risico) en als u naar een andere arts of behandelaar wilt gaan, de verzekeringsmaatschappij tenminste een bepaald percentage van de kosten vergoedt. Meestal gaat het om een vergoeding van 80% van de kosten en is dus 20% in ieder geval voor eigen rekening. Het grote voordeel van de naturapolis is het gemak (u wordt veel werk uit handen genomen) en het voordeel van een goedkopere zorgverzekering met een lagere zorgpremie. Het eerdere plan was in 2016 nog de invoering van een nieuwe zorgverzekering: de super naturapolis.

Wat was de super naturapolis voor iets?

Het inkopen van gecontracteerde zorg is kostenbesparend voor de verzekeringsmaatschappij en daarom ook voor de klant of patiënt. Deze gecontracteerde zorg bestaat al volop. Verzekeraars kunnen u een super naturapolis aanbieden. Dat is een zorgverzekering met alle kenmerken van een gewone naturapolis met dien verstande dat als u naar een andere behandeld arts, ziekenhuis of niet geplande zorg gaat dan door uw verzekering is gedekt en door de verzekeraar is gecontracteerd, de verzekeraar de mogelijkheid heeft om u niets meer te vergoeden. Het idee was dat de verzekeraars ook tot de nul vergoeding zouden kunnen overgaan om de zorgpremie zo laag mogelijk in de markt te kunnen zetten. Dit wordt in 2018 als politiek ongewenst gezien, maar keert wellicht in 2019 nog terug.

Wanneer gold de super naturapolis niet?

Niet alle zorg kent straks een nul vergoeding als de zorg niet is gecontracteerd. Hieronder valt niet:
  • Alle niet planbare zorg zoals spoedeisende hulp.
  • De apotheek.
  • De tandarts.
  • De fysiotherapeut of oefentherapie.
  • De logopedist.
  • De ergotherapeut.
  • De kraamzorg en verloskundige.
  • De diëtist.
  • De wijkverpleegkundige.

Bovendien moet een verzekeraar voldoende keuze aanbieden. Het kan niet zo zijn dat u dan vrijwel automatisch bij een arts zonder contract terecht komt. Voor u als verzekerde is het zeer belangrijk om vooraf goed te bekijken wel artsen en ziekenhuizen gecontracteerd zijn. Een lage zorgpremie zegt nog niet alles, wellicht staat uw favoriete ziekenhuis of specialist niet bij de zorgverzekeraar onder contract.

Zorgverzekeraar mag verplicht eigen risico verlagen in 2018

Nieuw is dat u een korting kunt krijgen op het eigen risico als u naar een zorgaanbieder gaat die een contract heeft met uw verzekeraar. Kortom als u kiest voor de arts die door de verzekeraar is aangewezen, bent u goedkoper uit. Daar staat tegenover dat als uw eigen risico al verbruikt is, het kiezen voor de aangewezen arts geen voordeel biedt. Dit is een belangrijke aanpassing, maar vergt geen aanpassing van de zorgwet. Genoeg mensen zullen dit toch als een beperking van de vrije artsenkeuze zien, maar dan via uw verplicht eigen risico. Genoeg mensen zullen een andere arts kiezen als dat geld scheelt. Waarschijnlijk zijn er ook gevolgen voor de zorgtoeslag 2016.

Vrijwillig eigen risico verhogen?

Wie in 2018 een lagere zorgpremie wil betalen kan ook zijn vrijwillig eigen risico 2018 verhogen. Dit is vooral geschikt voor wie weinig ziek is en daar ook in 2017 goede ervaringen mee had. Op jaarbasis kan de zorgpremie 2018 zo 300 euro per persoon lager zijn.

Conclusie vrije artsenkeuze of toch een lager verplicht eigen risico 2018 kiezen?

De vrije artsenkeuze zal niet verdwijnen. De budgetpolis bestaat al met alleen gecontracteerde zorg. Dat is een polis met een lagere zorgpremie en een beperkte zorgkeuze. Daar komt nu een naturapolis bij waarbij u kunt kiezen minder zorgkosten ten laste van uw eigen risico, maar waarbij u wel een brede zorgkeuze behoudt. Alleen gaat dat dan wel meer kosten. Wie helemaal vrij in zijn artsenkeuze wil zijn, kiest voor een restitutiepolis. Waar kiest u voor in 2018? Gaat ook uw verzekeraar de goedkope zorgpolis aanbieden en wat gebeurt er met uw bestaande zorgverzekering? Is het ook voor u tijd om over te stappen?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zorgverzekering studenten 2019Zorgverzekering studenten 2019Studenten willen een goedkope zorgverzekering voor 2019 kunnen afsluiten en hebben het meestal niet breed. Gelukkig is e…
Verplicht eigen risico 2019 en de zorgpremie 2019Verplicht eigen risico 2019 en de zorgpremie 2019De hoogte van het verplicht eigen risico in 2019 is 385 euro, evenveel als in 2018. In 2019 betaalt u wel een hogere zor…
Student verdient geld met zorgtoeslag 2018 en 2019Student verdient geld met zorgtoeslag 2018 en 2019Een student kan verdienen met de maandelijkse zorgtoeslag. Vraag die dus aan in 2018 en 2019. De zorgtoeslag krijgt u to…
De ziektekosten in 2019, low budget basisverzekering ZEKURDe ziektekosten in 2019, low budget basisverzekering ZEKURDe zorgpremies zijn bekend en in 2019 kost de zorgpremie bij budgetpolis Zekur u vanaf 83,50 euro per maand. Opvallend…

Reageer op het artikel "Vrije artsenkeuze en lager eigen risico 2018?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 17-12-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Zorgverzekering 2018
Schrijf mee!