InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Zorg buitenland wordt vergoed door zorgverzekering

Zorg buitenland wordt vergoed door zorgverzekering

Zorg buitenland wordt vergoed door zorgverzekering Gaat u op vakantie, let dan op uw zorgverzekering voor de medische kosten, de verzekerde zorg en de werelddekking. In 2019 is de spoedeisende hulp gedekt in het buitenland, maar niet tegen elk tarief. Een extra reisverzekering of aanvullende zorgverzekering kan dan verstandig zijn. Worden de vaccinaties en inentingen voor het buitenland in 2019 nog automatisch vergoed door de verzekering of niet en moet u zich bijverzekeren? Voor vele buitenlandse reizen zijn vaccinaties vooraf erg verstandig, maar een gewone zorgverzekering of de reisverzekering vergoedt uw inentingen niet. Een goede inenting verkleint de kans op om ziek te worden in het buitenland, of u daar nu zakelijk bent of op vakantie. Goede informatie en bescherming zijn dan goud waard. Overigens loont het ook om de prijzige vaccinaties van te voren te vergelijken, aldus de Consumentenbond.

Zorg en vaccinaties voor reis naar het buitenland

Niet voor elke ziekte en elk ongemak in het buitenland kunt u vooraf een vaccinatie nemen, maar in alle gevallen is het goed om vooraf na te gaan welke ziektes u kunt tegen komen en welke maatregelen u kunt nemen. Soms zijn extra pillen nodig, soms extra beschermende kleding en soms inentingen. Vaccinaties kunnen u helpen bij een aantal van de volgende infectieziekten:

Infectieziekten buitenland, neem op tijd de vaccinatie:

Ziekte:Kenmerken:
BuiktyfusWordt verspreid via besmet eten of drinken (een salmonellabacterie) en komt vooral voor in Centraal- en Zuid-Amerika, Afrika en Zuid- en Zuidoost Azië. Een inenting beschermt u 60% tot 70% voor een periode van drie jaar.
Gele koortsWordt overgebracht door muggen. Komt veel voor in Zuid-Amerika en in Afrika ten zuiden van de Sahara. Vaccin aanwezig.
Hepatitis AWordt overgebracht bij onvoldoende hygiëne en bij het gebruik van besmet water.
Hepatitis BWordt onder andere overgedragen via bloed bloed contact.
MalariaVia muggen en de malariaparasieten die met een muggenbeet het lichaam in komen. Komt vooral voor in de (sub)tropen. Hier zijn malariatabletten aanbevolen plus het insmeren met DEET en het gebruik van een geïmpregneerde klamboe.
CholeraWordt veroorzaakt door de cholerabacterie en komt vooral voor in tropisch Afrika ten zuiden van de Sahel, het Midden-Oosten en Zuid-Azië, Zuid-Amerika en Golf van Mexico. Er bestaat geen vaccin, wel is er Dukoral dat met water wordt ingenomen en ongeveer 85% bescherming tegen besmetting met cholera geeft.
Difterie, tetanus en polioDifterie via hoesten van mens op mens. Zien we in India, Indonesië, Nepal en Brazilië.
Tetanus kunt u op tal van plekken oplopen via straatvuil en polio vooral in Azië en Afrika. DTP vaccinaties zijn tien jaar geldig.

Neem de vaccinaties tijdig, omdat er enige tijd nodig is voordat u voldoende beschermd bent. Bovendien is de zorg in het buitenland ook niet automatisch vergoed.

Besmetting via muggen: malaria, dengue

Via besmette muggen kunt u allerlei ziekten oplopen en niet altijd werken de zelfde preventieve maatregelen. in de meeste gevallen is er nog geen vaccin:
  • Gele koorts: vaccinatie. In sommige landen is wanneer een land met Gele koorts een doorvoerhaven is een inenting tegen de Gele koorts verplicht.
  • Malaria: antimuggenmaatregelen (DEET, klamboe, muskietennet. beschermende kleren), anti malaria middelen slikken, geen vaccin: malaria, wees uiterst alert op uw vakantie en erna.
  • Dengue of knokkelkoorts: beschermende maatregelen zoals bij malaria. Er zijn geen pillen of vaccin: knokkelkoorts en vakantie.
  • Japanse encefalitis: insectenwerende middelen, een muskietennet. Alleen in risicogebieden is vaccinatie aanbevolen.
  • West Nile-virusinfectie: beschermende kleren en maatregelen treffen. Er is geen vaccin of behandeling voorradig.
  • Chikungunya: ook hier beschermende kleren, smeren en maatregelen treffen. Er is geen vaccin of behandeling voorhanden
  • Eastern Equine Encephalitis: geen behandeling aanwezig of vaccinatie vooraf mogelijk.

Brazilië

In Brazilië zijn geen vaccinaties verplicht, maar wel degelijk aan te raden. Aanbevolen zijn vaccinatie tegen difterie, tetanus en polio, hepatitis A en gele koorts. Brazilië is een enorm land, het maakt nogal wat uit waar u precies heen gaat. Zo komt in Brazilië ook malaria voor in het Amazonegebied. Ook knokkelkoorts (dengue) komt in Brazilië voor.

Wat vergoedt de zorgverzekering of reisverzekering?

De gewone zorgverzekering, de basisverzekering zorg, vergoedt uw inentingen en andere preventieve maatregelen niet. Als u een aanvullende zorgverzekering hebt afgesloten, hangt de dekking en vergoeding hiervan af van betreffende verzekering en de zorgverzekeraar. Niet iedereen staat er bij stil, maar als u van te voren weet dat u een verre reis gaat maken, is het verstandig om meteen een uitgebreide zorgverzekering af te sluiten zodat uw zorg ook in het verre buitenland voldoende verzekerd is en uw eigen bijdrage zo klein mogelijk kan blijven. Let er op dat sommige aanvullende verzekeringen een bepaald percentage van de inentingen en vaccinaties vergoeden en andere een bepaald bedrag.

Zorg buitenland in 2019 in basispakket

De spoedeisende buitenlandse zorg zit in 2019 in het basispakket en wordt vergoed tegen de Nederlandse tarieven. Is de behandeling in het buitenland duurder, dan zijn er kosten voor uw eigen rekening die bovenop het verplicht eigen risico van 385 euro komen. Sluit u een aanvullende zorgverzekering af, dan hangt het van die verzekering af hoeveel u meer vergoed kunt krijgen. Een reisverzekering kan een verdere dekking geven. Niemand wil immers in het buitenland met hoge kosten voor de zorg worden geconfronteerd en daarom doet u er goed aan om van te voren een goed pakket af te sluiten.

Dure vaccinaties onderling vergelijken zegt de Consumentenbond

Sommige vaccinatieprikken kunnen best prijzig zijn en de Consumentenbond wijst ook op de grote onderlinge verschillen (eind (2019). Hetzelfde geldt voor een consult. Voor een vaccinatieconsult vroegen enkele huisartsen 65 en andere slechts 25. Het DKTP-vaccin bijvoorbeeld kost bij GGD Zuid-Holland 36,25, terwijl een huisarts meestal 25 tot 30 vraagt. Vergelijk dus de prijzen vooraf.

Conclusie vaccinaties en inentingen buitenland

Als u niet een aanvullende verzekering hebt afgesloten, mag dat in ieder geval nooit de reden zijn om niet de broodnodige vaccinaties op tijd te halen, ook al zijn die dan voor eigen rekening. Bovengenoemde ziektes verstieren uw vakantie en plezier in het buitenland dusdanig dat u dat risico niet moet willen lopen. Ze zijn regelmatig ook zeer gevaarlijk. Ook een goede reisverzekering kan op een adequate manier uw zorg in het buitenland verzekeren, maar het liefste wordt u niet ziek en wilt u dat u zo min mogelijk van de verzekeringen gebruik hoeft te maken. Een goede voorbereiding is hierbij essentieel. Bekijk vooraf de risico's van het gebied waar u heen gaat, haal de preventieve vaccinaties, koop de preventieve middelen en sluit een goede verzekering af.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Reisverzekering: wat is een werelddekking?Reisverzekering: wat is een werelddekking?Ben je van plan een reis te maken buiten Europa? Dan heb je een reisverzekering met werelddekking nodig. Deze verzekerin…
Reisverzekering en de dekkingenReisverzekering en de dekkingenElk jaar gaan vele Nederlanders zorgeloos genieten van hun (vaak) welverdiende vakantie. Maar wordt er altijd wel goed n…
Wel of niet een reisverzekering?Wel of niet een reisverzekering?Mensen gaan heel verschillend om met de reisverzekering (en dan met name de zorgmodule) en waar de een altijd zeker wil…
10 veelgestelde vragen over reisverzekeringen10 veelgestelde vragen over reisverzekeringenIeder jaar proberen veel mensen aanspraak te maken op hun reisverzekering en komen dan tot de ontdekking dat ze niet zo…
Medische kosten in het buitenland: welke verzekeringAls je naar het buitenland gaat voor zaken of vakantie kan het zijn dat je tegen vervelende gebeurtenissen oploopt. Bijv…

Reageer op het artikel "Zorg buitenland wordt vergoed door zorgverzekering"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-02-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Ziektekostenverzekering 2019
Schrijf mee!