InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Prognose premie ziektekosten, eigen risico, zorgtoeslag 2015

Prognose premie ziektekosten, eigen risico, zorgtoeslag 2015

Prognose premie ziektekosten, eigen risico, zorgtoeslag 2015 De premie voor de ziektekostenverzekering zal in 2015 aanzienlijk stijgen ten opzichte van 2014. Dat is de prognose van vakbonden en werkgeversorganisaties. De premie daalde in 2014 bij alle verzekeringsmaatschappijen ten opzichte van het jaar ervoor. Dit had te maken met dalende zorgkosten. Begin 2014 wordt er echter gesproken over een 'explosie van zorgkosten' waardoor er in 2015 flink geld bij zal moeten en dat heeft invloed op de jaarpremie voor particulieren.

Daling zorgpremie in 2014

In Nederland haalde men eind 2013 opgelucht adem toen bleek dat de maandelijkse premie die men verschuldigd is voor de basisverzekering in 2014 aanzienlijk zou dalen. Een zorgpremie gekoppeld aan het inkomen waar eerder sprake van was ging niet door. Zodoende profiteerde vooral mensen met een hoger inkomen van de daling van de kosten. De zorgtoeslag daalde immers ook waardoor mensen met een laag inkomen, die hun premie deels bekostigen vanuit de zorgtoeslag, er per saldo wat minder op vooruit gingen. De reden dat de premies over de gehele breedte omlaag konden was vooral de extra winst die verzekeringsmaatschappijen over het voorgaande jaar gezamenlijk geboekt hadden. Waar de minimale premie (bij het wettelijk verplichte eigen risico) in 2013 soms maar net onder de 100 euro uit kwam, kun je je in 2014 al tegen een bedrag van nog geen 85 euro per maand laten verzekeren. Met een maximale zorgtoeslag van 73 euro hoeft iemand met een laag inkomen dus nog maar zo'n 12 euro per jaar bij te leggen. Wel ben je beperkt in de keuze voor zorgaanbieders wanneer je kiest voor een verzekering met de laagste premie.

Prognose zorgpremie 2015

Na deze daling van de premiekosten in 2014 wordt weer een stijging voorspelt voor 2015. Eind januari 2014 spraken vakbonden FNV en CNV en werkgeversorganisaties hun zorgen uit over de stijging van de zorgkosten. Op basis van de op dat moment bekende cijfers zou het gaan om een stijging van zo'n 200 euro per jaar, oftewel bijna 17 euro per maand. Voor werkgevers zou de last in totaal met zo'n 1,6 miljard euro stijgen. Dit kan ook nadelige gevolgen hebben voor de werkgelegenheid omdat werkgevers meer kosten moeten maken. In augustus 2014 maakte Minister Schippers bekend dat het zou gaan om een stijging van circa 114 euro per jaar voor de basispremie, bijna 10 euro per maand.

De reden achter deze 'kostenexplosie' is vooral het plan van het kabinet om de langdurige zorg (AWBZ) te decentraliseren en over te dragen aan de gemeenten en zorgverzekeraars. Zodoende moet ervoor gezorgd worden dat ouderen langer thuis kunnen blijven wonen. Een deel van de AWBZ wordt ondergebracht in het basispakket. Dit gaat veel geld kosten, menen de zorgverzekeraars en zij vinden dat zij hiervoor onvoldoende gecompenseerd worden door te overheid. Tegen dit nieuwe risico willen ze zich indekken door over de gehele breedte te premies te laten stijgen. De hoogte van de premie is immers gebaseerd op de schatting die de verzekeraar maakt van het risico dat zij loopt.

Prognose eigen risico 2015

Het eigen risico is misschien nog wel de grootste angst voor mensen met een grote zorgvraag. Voor de verzekering medicijnen en behandelingen gaan vergoeden moet immers eerst het eigen risico zijn opgemaakt (uitgesloten medicatie en behandelingen die niet onder het eigen risico vallen). Voor sommige mensen betekent dit dat zij dit bedrag in de maand januari al volledig moeten ophoesten. Met een minimuminkomen is dit nauwelijks te doen. Het eigen risico is de afgelopen jaren behoorlijk gestegen:
  • 2008: 150
  • 2009: 155
  • 2010: 165
  • 2011: 170
  • 2012: 220
  • 2013: 350
  • 2014: 360
Dit bedrag is dus in zes jaar tijd nooit gedaald, zelfs niet toen de maandpremie in 2014 voor het eerst wel daalde. De verwachting die is uitgesproken door vakbonden en werkgeversorganisaties is dat het eigen risico in 2015 kan oplopen tot wel 400 euro, een stijging dus van 40 euro op jaarbasis.

Prognose zorgtoeslag 2015

De hoogte van de zorgtoeslag wordt jaarlijks door de overheid vastgesteld wanneer de gemiddelde maandpremies in kaart zijn gebracht. Toen deze premies in 2014 daalde, daalde voor het eerst ook de zorgtoeslag. Waar de maximale zorgtoeslag in 2013 88 euro per maand was, daalde dit in 2014 naar 73 euro per maand.

Bij een gemiddelde daling van de zorgpremie met 113 euro per maand in 2014, daalde de maximale zorgtoeslag dus met 15 euro. Op basis van deze cijfers zou je dus kunnen verwachten dat de zorgtoeslag in 2015 - bij een kostenstijging van 200 euro per jaar - weer stijgt naar boven het niveau van 2013. In deze berekening worden echter ook nog tal van andere zaken meegenomen zoals de hoogte van het eigen risico, de inhoud van het basispakket en bezuinigingen waar het kabinet rekening mee moet houden. Ook kan ervoor gekozen worden om de toeslag voor mensen in de allerlaagste inkomenscategorie meer te laten toenemen dan voor andere categorieën.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zorgpremie 2020 stijgt, zorgtoeslag 2020 omhoogZorgpremie 2020 stijgt, zorgtoeslag 2020 omhoogWat doet de zorgtoeslag 2020, hoe werkt die? De zorgpremie 2020 stijgt om een aantal gevallen in 2020 als u niet oversta…
De TBU regeling, wat is dat?De TBU regeling, wat is dat?De regeling Tegemoetkoming Buitengewone Uitgaven is een tegemoetkoming voor mensen met hoge ziektekosten en een laag ink…
Bronnen en referenties
  • De Telegraaf (29 januari 2014)
  • Independer - http://www.independer.nl/zorgverzekering/info/premieoverzicht.aspx
  • Home Finance - http://www.homefinance.nl/zorgverzekering/informatie/eigen-risico-basisverzekering.asp

Reageer op het artikel "Prognose premie ziektekosten, eigen risico, zorgtoeslag 2015"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 27-08-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Zorgkosten 2014
Schrijf mee!