InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Schade door vuurwerk Wie betaalt de schade?

Schade door vuurwerk Wie betaalt de schade?

Schade door vuurwerk  Wie betaalt de schade? Jaarlijks rond de jaarwisseling raken gebouwen, inboedels en motorrijtuigen beschadigd door vuurwerk. Wie zorgt voor de vergoeding van deze schade?

Schade door vuurwerk

De kans op vuurwerkschade aan een huis of bedrijfsgebouw is relatief klein. Door vuurwerk ontstaan er in de maand december wel meer branden in vergelijking met andere maanden. Dit wordt niet alleen veroorzaakt door vuurwerk, maar ook door bijvoorbeeld het branden van kaarsen. Schade veroorzaakt door brand moet verhaald worden op de opstalverzekering of de gebouwenverzekering. Het zal lastig zijn om de veroorzaker van de schade aan te spreken voor deze schade. Waarschijnlijk is de schade namelijk niet bewust veroorzaakt. In uitzonderingsgevallen zal de schade verhaald kunnen worden op de veroorzaker van de schade. Dit is bijvoorbeeld het geval bij brandstichting. Het eventueel verhalen van de schade maakt geen verschil voor de klant. De verzekeraar gaat de brandschade vergoeden.

Vuurwerkschade aan uw auto of andere motorrijtuigen

Vuurwerkschade aan de auto wordt alleen uitbetaald bij bepaalde dekkingen. Indien uw auto WA verzekerd is, krijg u de vuurwerkschade aan uw auto niet uitgekeerd. Deze dekking verzekerd namelijk uitsluitend de schade die is toegebracht aan anderen door de auto. Gevolgen van band zijn gedekt op de WA beperkt casco dekking en op de WA casco verzekering (= allrisks). Indien de schade valt onder de definitie vandalisme, bestaat er uitsluitend dekking op de WA casco verzekering. Het nadeel van het claimen op de WA casco verzekering is dat een terugval in schadevrije jaren zal plaatsvinden. Hierdoor kan de premie voor de autoverzekering in het opvolgende jaar hoger uitvallen.

Vuurwerkschade aan de woning of bedrijfspand

Bij het afsteken van vuurwerk kan het gebeuren dat bijvoorbeeld een vuurpijl onder de dakpannen terecht komt. De kans is klein dat hier een brand door ontstaat, maar het is niet uit te sluiten. De brandschade die kan ontstaan kan geclaimd worden op de opstalverzekering. Het gaat hierbij niet alleen om de brandschade, maar bijvoorbeeld ook de waterschade door het blussen van de brand. Gevolgen van brand vormen het belangrijkste gevaar voor huizen en winkelpanden. Een brand wordt snel verspreid en vormt vaak grote kostenposten.

Vuurwerkschade aan uw inboedel

Vuurwerk kan ook schade aanrichten aan uw inboedel. Naast brandschade kan er ook schroei- en smeltschade worden veroorzaakt. Dit is niet hetzelfde als brandschade. Op de meest summiere inboedelverzekering is brandschade verzekerd. Om ook smelt- en schroeischade te verzekeren moet u kiezen voor de extra uitgebreide inboedelverzekering. De meeste inboedelverzekeringen die in Nederland worden afgesloten bevatten deze dekking. Verzekeraars hanteren eigen polisomschrijvingen, maar in de grote lijnen houden verzekeraars vergelijkbare dekkingen aan. De laatste jaren is de all risks dekking in opkomst. In deze uitgebreidere vorm is schade door vuurwerk nog ruimer verzekerd.

Vuurwerkschade gedekt op de aansprakelijkheidsverzekering

Onder voorwaarden is het mogelijk om schade door vuurwerk te verhalen op de veroorzaker van de schade. In de praktijk zal het lastig zijn om iemand aansprakelijk te kunnen stellen. Een in de lucht geschoten vuurpijl kan schade veroorzaken. Het is de vraag of de schade toe kan worden gerekend aan de persoon die het vuurwerk heeft aangestoken.
Gerelateerde artikelen
Schade door vuurwerk en uw verzekeringIn de tijd rond oud en nieuw is het bijna niet te voorkomen. Door het vele legale en illegale vuurwerk dat er wordt afge…
Vuurwerk, wees voorzichtigVuurwerk, wees voorzichtigBinnenkort is het weer oud en nieuw en gaat er veel vuurwerk de lucht in. Dit is natuurlijk prima. Maar hoe kan je nou v…
Wie betaalt mijn schade?U kunt zichzelf zeer goed verzekeren, maar in sommige gevallen moet u iemand anders aanspreken om uw schade te verhalen.
Bonus-/malusladder autoverzekeringBonus-/malusladder autoverzekeringAutoverzekeraars gebruiken een bepaald systeem om de premie voor de autoverzekering vast te stellen: de bonus-/malusladd…
Auto uitlenen, en beschadigd terug krijgenDe veroorzaker van een ongeval moet de schade dragen. Beter kunt u zeggen dat de schade moet worden betaald door de verz…
Bronnen en referenties
  • http://www.verzekeringssite.nl/blog/vuurwerk/

Reageer op het artikel "Schade door vuurwerk Wie betaalt de schade?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 05-01-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!