InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Korting zorgverzekering Agis voor inwoners Amsterdam

Korting zorgverzekering Agis voor inwoners Amsterdam

Korting zorgverzekering Agis voor inwoners Amsterdam Wie in Amsterdam net een te hoog inkomen heeft om te kunnen deelnemen in de collectieve zorgverzekering van de Gemeente Amsterdam, maakt mogelijk wel aanspraak op een korting van 10% op de maandelijkse premie bij zorgverzekeraar Agis. Hiervoor mag je inkomen echter niet al te hoog zijn en mag je ook over een niet al te hoog eigen vermogen beschikken. Lees er hier meer over.

Collectieve zorgverzekering Gemeente Amsterdam

Inwoners van de gemeente Amsterdam met een laag inkomen kunnen deelnemen aan een collectieve zorgverzekering van de gemeente. Deze zorgverzekering wordt aangeboden door Agis. Het voornaamste voordeel van deze polis is dat je het eigen risico gespreid kunt betalen. Mensen met een laag inkomen die veel gebruik maken van zorg komen vaak in de problemen doordat zij in de eerste maand van het jaar direct het volledig bedrag van het eigen risico a 360 euro moeten ophoesten. Dit resulteert vaak in een betalingsachterstand die de rest van het jaar niet meer kan worden ingelopen. Bij deze collectieve zorgverzekering betaal je het eigen risico in twaalf termijnen van 30 euro bovenop de reguliere maandelijkse premie. Blijkt aan het einde van het jaar dat je het eigen risico niet of niet volledig hebt opgebruikt, dan krijg je het geld in 2015 (derde kwartaal) in één keer terug op je bankrekening.

Onder deze polis ben je verzekerd voor het basispakket aan zorg. Daarnaast bestaat er de mogelijkheid een aanvullende verzekering af te sluiten. Er zijn twee aanvullingen mogelijk: AV Amsterdam en AV Plus Amsterdam.

Wie bekend is bij de Dienst Werk en Inkomen (DWI) is al geïnformeerd over de mogelijkheid op deze manier verzekerd te worden middels een door gemeente verstuurd informatiepakket en aanmeldformulier. Wie deze informatie niet heeft ontvangen maar wel aan de voorwaarden meent te voldoen kan de verzekering ook aanvragen middels een via de website van de gemeente Amsterdam te downloaden formulier.

Hoogte premie

De premie voor de basisverzekering AV Amsterdam is voor 2014 114,84 euro. De premie voor de basisverzekering aangevuld met AV Plus Amsterdam is voor 2014 133,79 euro. Hier moet je het eigen risico nog bij rekenen. Wanneer je de maximale zorgtoeslag ontvangt dan zul je maandelijks niet meer dan 25 euro kwijt zijn. De maximale zorgtoeslag in 2013 was namelijk 88 euro en de verwachting is dat deze in 2014 voor de laagste inkomens omhoog zal gaan.

In sommige gevallen houdt de Dienst Werk en Inkomen de premie in op je uitkering. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je FIBU-klant (Financiële dienstverlening en budgetbeheer) bent of schulden hebt.

Voorwaarden korting bij Agis

Als inwoner van de gemeente Amsterdam maak je mogelijk aanspraak op een fikse korting bij zorgverzekeraar Agis. Deze is bedoelt voor mensen die een inkomen hebben dat net te hoog is om te kunnen deelnemen aan de hierboven beschreven collectieve verzekering van de gemeente. De inkomensgrenzen liggen tussen de 3.000 en 5.000 euro hoger. Om na te gaan of je in aanmerking komt voor deze korting voor het jaar 2014, wordt gekeken naar de hoogte van je inkomen in 2012, en dus niet naar dat van afgelopen jaar. Je inkomen mag in dat geval het volgende bedrag niet overstijgen:
Leefsituatie Maximaal inkomen 2012
Alleenstaand 20.176
Alleenstaand met kind(eren) 25.420
Gehuwd / samenwonend 26.277
Alleenstaand AOW 17.860
Alleenstaand AOW met kind(eren) 22.535
Gehuwd / samenwonend AOW 24.919

Overige voorwaarden

Daarnaast gelden ook nog de volgende voorwaarden:
  • Je hebt op 1 januari 2014 geen betaalachterstand bij een andere verzekeraar dan Agis.
  • Je eigen vermogen (spaargeld op alle spaarrekeningen en betaalrekeningen tezamen) in 2012 mag niet meer zijn dan 5.685 euro voor alleenstaanden en 11.370 euro voor een meerpersoons huishouden (samenwonend of samenwonend met kinderen).
  • Je hebt geen bezwaar tegen betalen per automatische incasso.

Oude verzekering opzeggen

Ben je verzekerd bij een andere verzekeringsmaatschappij en wil je overstappen naar de collectieve verzekering dan wel gebruik maken van de polis met een kortingspercentage van 10%, dan kun je gebruik maken van de opzegservice. Agis zorgt er dan voor dat het contract met je oude verzekeraar op tijd wordt opgezegd. Dit kan alleen wanneer je geen schuld meer hebt bij je oude zorgverzekeraar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Collectieve zorgverzekering afsluitenCollectieve zorgverzekering afsluitenEr zijn steeds meer mensen die een collectieve verzekering afsluiten. De belangrijkste reden daarvoor is dat ze dan aans…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Na4ev, Pixabay
  • Gemeente Amsterdam - http://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/collectieve-zorgverzekering-amsterdam-aanvragen-en-betalen/?productid={D60C5093-5E93-41D8-96E1-63A32F110C39}
  • Agis

Reageer op het artikel "Korting zorgverzekering Agis voor inwoners Amsterdam"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 27-11-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Zorgkosten 2014
Schrijf mee!