InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Zorgpremie in 2015 weer omhoog

Zorgpremie in 2015 weer omhoog

Zorgpremie in 2015 weer omhoog Nadat de zorgpremie voor 2014 is gedaald, gaat deze in 2015 weer omhoog aldus de schatting van minister Edith Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Waar de eerder daling een gevolg was van een daling in de vergoeding voor geneesmiddelen, het aantal behandelingen bij de fysiotherapeut en het aantal opnames in ziekenhuizen en bezoeken aan poliklinieken is de stijging in 2015 te wijten aan de overdracht van de langdurige zorg (de AWBZ) naar de gemeenten.

Daling zorgpremie in 2014

Het Centraal Plan Bureau (CPB) voorspelt een daling van de zorgpremie bij nagenoeg alle verzekeraars en de eerste berichten van de verzekeraars - die de hoogte van de premie altijd in oktober en november bekend maken - wijzen daar ook op. Het CPB voorspelt een gemiddelde premie van 1234 euro op jaarbasis. Dit betekent effectief een kostendaling van 3 euro per maand in vergelijking met 2013. Minister Schippers voorspelde op Prinsjesdag 2013 dat de zorgpremie gemiddeld op ongeveer 1.226 euro per jaar zouden uitkomen, iets gunstiger dus nog dan in de voorspelling van het CPB. De winst over 2013 voor alle zorgverzekeraars bij elkaar bedroeg zo'n 1,4 miljard euro.

Verzekeraars Achmea, VGZ en CZ gaven in mei 2013 al aan dat zij bereid zijn de premie voor 2014 te verlagen. Achmea heeft de premies voor de basiszorgverzekering voor alle dochtermaatschappijen verlaagd. Zo werd op 22 oktober 2013 bekend dat Zilveren Kruis de maandelijkse kosten laat dalen met 8,30 euro naar 99,95 euro. Gemiddeld dalen de premies van de Achmea-merken met 7,50 euro in de maand.

Verzekeringsmaatschappij DSW is sinds jaar en dag de eerste om de hoogte van de premies voor het volgende jaar vrij te geven. Op 24 september 2013 maakten zij reeds bekend dat de premie voor 2014 met 7,50 per maand omlaag gaat. Effectief daalt deze van van 1230 naar 1140 euro per jaar. Normaliter wordt het voorbeeld van DSW door andere maatschappijen gevolgd, en dit is dus bij Achmea reeds het geval.

Stijging zorgpremie in 2015

Op de euforie over de zorgpremie in 2014 volgt helaas malheur wanneer het de premies over 2015 betreft. Minister Edith Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport verklaarde in oktober 2013 namelijk aan de Tweede Kamer dat de premies in 2015 weer fors zullen stijgen.

De stijging van de zorgpremie voor 2015 is het gevolg van de overdracht van de langdurige zorg (de AWBZ) naar de gemeenten. Net als de Wmo ondergaat de AWBZ per 2015 een transitie. Gemeenten krijgen dan meer verantwoordelijkheid voor de ondersteuning, begeleiding en verzorging van hun inwoners. Extramurale verpleging en intramurale GGZ worden zodoende overgeheveld naar de Zorgverzekeringswet. De AWBZ moet een landelijke voorziening voor intramurale ouderen- en gehandicaptenzorg worden.

De gevolgen van het schuiven met de AWBZ zijn fors. De verwachting was aanvankelijk dat het de premies in 2015 met zo'n 50 euro omhoog zouden stuwen. De exacte hoogte van de premie voor de basisverzekering 2015 wordt pas bekend in november 2014. In augustus werd door Minister Schippers echter al de verwachting uitgesproken dat de basispremie met in totaal 114 euro per jaar zou stijgen, oftewel bijna een tientje per maand. Het CPB zal rond Prinsjesdag 2014 met haar eerste prognoses komen.

Waar een daling van de zorgpremie in 2014 nog zorgde voor een daling van de zorgtoeslag, is het niet de verwachting dat een stijging van de zorgpremie in 2015 een evenredig effect zal hebben op de hoogte van de zorgtoeslag. Op 23 augustus 2014 werd bekend dat de regering voornemens in voor 2015 het mes in de zorgtoeslag te zetten. Dit zal naar verwachting voor problemen met zich meebrengen voor gepensioneerden en de lagere inkomensgroepen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zorgpremie 2020 stijgt, zorgtoeslag 2020 omhoogZorgpremie 2020 stijgt, zorgtoeslag 2020 omhoogWat doet de zorgtoeslag 2020, hoe werkt die? De zorgpremie 2020 stijgt om een aantal gevallen in 2020 als u niet oversta…
Verplicht eigen risico 2020 en de zorgpremie 2020Verplicht eigen risico 2020 en de zorgpremie 2020De hoogte van het verplicht eigen risico in 2020 is 385 euro, evenveel als in 2019. In 2020 betaalt u naar verwachting e…
Zorgverzekering studenten 2020Zorgverzekering studenten 2020Studenten willen een goedkope zorgverzekering voor 2020 kunnen afsluiten en hebben het meestal niet breed. Gelukkig is e…
Zorgtoeslag 2019 omhoogZorgtoeslag 2019 omhoogU krijgt in 2019 waarschijnlijk meer zorgtoeslag dan in 2018. Dit kan oplopen tot 92 euro extra per jaar voor een alleen…
Bronnen en referenties
  • Telegraaf - http://www.telegraaf.nl/overgeld/gezin-zorg/21996385/__Zorgpremie_in_2015_met_50_euro_omhoog__.html
  • Elsevier - http://www.elsevier.nl/Politiek/nieuws/2013/10/Minister-Schippers-zorgpremies-stijgen-in-2015-met-50-euro-1395390W/
  • Kamerbrief over het extramuraliseren van lichte zorgzwaartepakketten - http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2012/09/28/kamerbrief-over-het-extramuraliseren-van-lichte-zorgzwaartepakketten.html

Reageer op het artikel "Zorgpremie in 2015 weer omhoog"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 27-08-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Zorgkosten 2014
Schrijf mee!