InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Zorgpolis veiling van de Consumentenbond

Zorgpolis veiling van de Consumentenbond

Zorgpolis veiling van de Consumentenbond Besparen op de zorgpremie? Deelnemen aan de zorgpolis veiling via de Consumentenbond kan in 2014 voor velen interessant zijn. Wanneer je je inschrijft als deelnemer kun je na afloop van de veiling een aanbod verwachten. Hoe meer mensen deelnemen, des te groter is de verwachte korting. Ben je niet tevreden met het aanbod dan kun je het naast je neer leggen. Deelnemen aan de zorgpolis veiling is geheel vrijblijvend.

Inhoud

Zorgpremie voor 2014 daalt te weinig

De zorgpremie daalt bij alle zorgverzekeraars in vergelijking met 2013. Het Centraal Plan Bureau (CPB) rekende maanden voor het bekend worden van de hoogte van de premies door de zorgverzekeraars al voor dat de premie 3 euro in de maand naar beneden kon gaan. De reden hiervoor kan gevonden worden in de miljardenwinst die verzekeringsmaatschappijen in de voorgaande periode boekte. Meer informatie over de achtergronden van de dalende zorgpremie over 2014 is te lezen in de special onderaan dit artikel.

De premies van alle zorgverzekeraars zijn inmiddels bekend en deze zijn gemiddeld zelfs met meer dan 3 euro per maand gedaald. De Consumentenbond vindt de dalingen echter nog steeds veel te laag. Volgens hun berekeningen kunnen de premies nog veel verder dalen wanneer verzekeraars zich houden aan de verplichte solvabiliteitsmarge van 150%. Nu houden zij vaak vast aan een onnodige hoge marge van tot wel 230%. CZ is daarin de grote uitschieter. Hun premie zou op jaarbasis met 487 euro omlaag kunnen. Bij een maatschappij als CZ zou het gaan om 'slechts' 89 euro, maar dat is nog een flink bedrag ten opzichte van de premieverlaging die nu in het verschiet ligt. Gemiddeld zouden de premies met 300 euro per maand naar beneden kunnen gaan.

Verzekeraar DSW heeft de eerste zet gedaan. Deze maatschappij die jaarlijks als eerste het nieuws over de premies naar buiten brengt, verlaagt de jaar premie met 90 euro (van 1230 naar 1140). Dit is dus ruim meer dan de verwachtte 3 euro per maand en bovendien gaan andere verzekeraars normaliter wel een paar euro onder de prijs van DSW zitten. De daling komt echter niet in de buurt van de prijsverlaging die de Consumentenbond voorrekenden. Zij zijn daarom een actie begonnen.

Premiejagen met de Consumentenbond

Is het wel nodig dat je als (verplicht) verzekerde ruim 100 euro per maand aan premie betaalt? De Consumentenbond vindt van niet. Waar een gezin met twee kinderen in 2006 gemiddeld 1938 euro aan zorgkosten kwijt was, ligt dat anno 2013 al op 3048 euro. Het minieme bedrag dat daar in 2014 vanaf kan is dus een schrale troost. De miljardenwinst die verzekeraars over 2012 boekten is grotendeels teruggevloeid naar hun reserves en daar heeft de klant weinig van teruggezien. In totaal hebben verzekeraars in Nederland 2,7 miljard euro opgepot dat niet wettelijk verplicht is. Dit ondanks diverse uitspraken van directeuren dat zij niet op winst gebrand zijn.

Overstappen naar een andere verzekeringsmaatschappij is tegenwoordig heel erg normaal. In 2012 stapten 1,2 miljoen Nederlanders over naar een andere verzekeraar. Omdat de inhoud van het basispakket overal nagenoeg identiek is hoeft dit niet voor veel kopzorgen te zorgen. Des te interessanter is het dan er soms grote verschillen kunnen ontstaan in de hoogte van de maandpremies. Om verzekeraars aan te spreken op hun verwachtte karige verlaging van de zorgpremies is de Consumentenbond een petitie gestart. Zij proberen zo veel mogelijk Nederlanders aan te sporen om deze petitie online te tekenen.

ZorgAlert en Zorgvergelijker

Wie helemaal up-to-date wil zijn kan zich bij de Consumentenbond aanmelden voor de ZorgAlert. Je krijgt dan bericht zodra de een maatschappij de premie voor 2014 bekend maakt. Door gebruik te maken van de Zorgvergelijker kun je bovendien eenvoudig zien welke zorgverzekeraar het beste past bij jouw situatie en waar je het minst betaalt. In tegenstelling tot de zorgverzekeringsvergelijker van Independer is die van de Consumentenbond volledig onafhankelijk.

Zorgpolis veiling

De zorgpolis veiling is nieuw in 2014 en kan vergeleken worden met de energieveilingen die we al enkele jaren kennen. Je schrijft je in als geïnteresseerde en marktpartijen kunnen vervolgens een bod uitbrengen. Wanneer via de Consumentenbond een grote groep consumenten meedoet, dan kan dit uiteindelijk een flinke korting opleveren. Je kunt je als deelnemer inschrijven tot 26 november 2013.

Na afloop van de veiling ontvang je als deelnemer je aanbod. Besluit je hierop in te gaan dan regelt de Consumentenbond de overstap. Het aanbod is geheel vrijblijvend dus wanneer je het niet aantrekkelijk genoeg vindt dan hoef je er niets mee te doen. Wel heb je de garantie dat de verzekeraars waarvan je een bod kunt ontvangen allemaal voldoen aan zekere kwaliteitseisen die worden gewaarborgd door de Consumentenbond. Omdat deze veiling een noviteit is kan nog weinig gezegd worden over hoeveel bespaard kan worden per polis.

Bij de veiling van de Consumentenbond kunnen zorgverzekeraars een aanbod doen voor vier verschillende pakketten, oplopend in dekking. Het gaat om een basisverzekering, een basisverzekering plus minimale tandartsverzekering, een eenvoudige aanvullende verzekering en een uitgebreide verzekering plus aanvullende tandartsverzekering. Bij elk pakket blijft het minimale eigen risico van 360 euro gehandhaafd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zorgpremie in 2015 weer omhoogZorgpremie in 2015 weer omhoogNadat de zorgpremie voor 2014 is gedaald, gaat deze in 2015 weer omhoog aldus de schatting van minister Edith Schippers…
Bronnen en referenties
  • Consumentenbond
  • Telegraaf
  • Z24

Reageer op het artikel "Zorgpolis veiling van de Consumentenbond"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 28-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Zorgkosten 2014
Schrijf mee!