InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Verzekeren tegen werkloosheid

Verzekeren tegen werkloosheid

Verzekeren tegen werkloosheid De werkloosheid loopt sinds 2008 flink op in Nederland. Wie een eigen woning heeft kan in de problemen raken bij ontslag. Ook bij een huurwoning kunnen problemen ontstaan. Niet altijd is er recht op bijstand en de ww-uitkering is vaak maar erg kort. Inkomstenterugval kan ervoor zorgen dat je de woning noodgedwongen moet verlaten of dat er schulden ontstaan. Er bestaat de verzekering tegen werkloosheid.

Werkloosheid en uitkeringen

Wanneer u werkloosheid raakt kunt u eerst bekijken of u recht heeft op een ontslagvergoeding oftewel gouden handdruk. Dit is een eenmalige uitkering die door de werkgever betaald wordt. Of u hier recht op heeft hangt van een aantal zaken af:
  • Is je ontslag verwijtbaar aan de werkgever, uzelf of aan geen van beiden? Bij eigen verwijtbaarheid krijgt u gemiddeld de helft van wat u normaal zou krijgen, bij verwijtbaarheid door de werkgever ongeveer tweemaal zoveel.
  • Wanneer de werkgever u moet ontslagen vanwege financiële problemen is de kans op een ontslagvergoeding veel kleiner.
  • Een vergoeding krijgt u meestal alleen wanneer u vanuit een vast contract ontslagen wordt. Wanneer een tijdelijk contract beëindigd wordt dan kon u dit van te voren verwachten.
  • Het aantal gewerkte jaren: hoe meer u gewerkt heeft, hoe hoger de ontslagvergoeding.

U heeft recht op een werkloosheidsuitkering (WW) wanneer u minimaal 26 weken heeft gewerkt over een periode van de afgelopen 36 weken voordat u werkloos raakte. De standaard uitkering is drie maanden en bedraagt de eerste drie maanden 75% van het loon voordat u werkloos raakte. Daarna bedraagt de WW-uitkering 70%. Heeft u de afgelopen 5 jaar minimaal 4 jaren gewerkt en minimaal 52 dagen per jaar loon ontvangen dan kan de WW-uitkering verlengd worden met 1 maand per gewerkt jaar met een maximum van 38 maanden.

Bijstandsuitkering

De bijstandsuitkering is een sociale voorziening die vanuit de overheid via uw gemeente betaald wordt. Wanneer de WW-uitkering ten einde loopt kunt u recht hebben op bijstand. Net als bij de WW-uitkering heeft u ook bij de bijstandsuitkering een sollicitatieplicht of kan de gemeente u verplichten tot vrijwilligerswerk. De hoogte van de bijstand bedraagt globaal en maximaal (in 2014):
  • 668 voor een alleenstaande en 935 voor een alleenstaande oudere
  • 729 voor gehuwden van 18, 19 en 20 jaar en 1.136 voor gehuwden onder pensioenleeftijd
  • 1.291 voor een alleenstaande pensioengerechtigde en 1.413 voor gehuwden pensioengerechtigden

Mensen met een koopwoning hebben er een probleem bij wanneer ze werkloos raken. De eigen woning telt mee als vermogen. Er wordt maximaal 48.900 buiten beschouwing gelaten. De waarde van de woning wordt verminderd met de hypotheek. Wanneer dit meer is dan die 49.000 euro dan krijgt u geen bijstandsuitkering maar een kredietlening van de gemeente. Vooral ouderen die al een groot deel van hun hypotheek hebben afgelost krijgen hier eerder mee te maken. Deze lening moet terugbetaald worden en het huis dient als onderpand.

Nog een reden waarom u geen bijstandsuitkering kan krijgen: er woont iemand bij u in die voldoende inkomsten heeft. Dit kan uw partner zijn, uw meerderjarig kind maar ook iemand anders die op hetzelfde adres als u staat ingeschreven. De bijstandsuitkering wordt verlaagd indien u inkomsten heeft uit loon, een uitkering, alimentatie of heffingskortingen van de Belastingdienst.

Verzekeren tegen werkloosheid

Een verzekering tegen werkloosheid is iets dat veel mensen wel zien zitten: bij werkloosheid zou er gedurende de werkloosheid maandelijks een bedrag uitgekeerd worden zodat er geen verlies van inkomsten is of slechts een kleine inkomstenterugval. Helaas werkt het in de praktijk niet zo. Geen enkele verzekering zou hiertegen willen verzekeren. Het risico voor de verzekeraar is gewoon te groot. Bij ontslag zou de verzekeraar dan veel geld kwijt zijn aan uitkeringen, waarschijnlijk nog meer dan dat er aan premie is betaald. Iemand kan immers jarenlang werkloos blijven. Toch zijn er een aantal verkeringen die wel uitkomst kunnen bieden. Sluit deze verzekeringen alleen af wanneer het ook echt zinvol zou kunnen zijn en sluit deze niet af bij dreigend ontslag. In dat laatste geval keert de verzekeraar niks uit.

De Hypotheekbescherming

Verschillende hypotheekverstrekkers zoals de ABN, de Rabobank, ING, Aegon en Reaal beiden de hypotheekbescherming aan. Dit is een verzekering die uitkeert bij werkloosheid of arbeidsongeschiktheid. Deze verzekering wordt afgesloten in combinatie met een hypotheek en is dus niet los af te sluiten. De verzekering loopt 15 tot 30 jaar, net zolang als de hypotheek loopt. U kunt deze verzekering aanvragen als u jonger dan 55 bent, gezond en voor minimaal 16 uur per week werkzaam bent. Deze voorwaarden kunnen per verzekeraar iets verschillen. Vaak start de uitkering één jaar nadat u zonder werk zit of niet meer kunt werken. De uitkering stopt na de gekozen uitkeringsduur. De uitkeringsduur voor arbeidsongeschiktheid bedraagt vaak 4, 8 of 12 jaar. Hierna bent u weer aangewezen op het zelf verkrijgen van inkomsten. De duur van de werkloosheidsuitkering bedraagt meestal 12 maanden. Dit is bij vrijwel alle verzekeraars hetzelfde.

Woonlastenverzekering

De woonlastenverzekering is eigenlijk precies hetzelfde als de hypotheekbescherming. Toch kunnen ook huurders een woonlastenverzekering afsluiten. Ook bij deze verzekering keert de verzekeraar bij werkloosheid maximaal 12 maanden uit. Er zijn verzekeraars die net wat betere polissen aanbieden. Zo is er de woonlastenverzekering die bij werkloosheid uitkeert en ingaat één maand na ontvangst van de ww-uitkering. Er is dus geen wachttijd van een jaar. Toch duurt ook deze uitkering maximaal 12 maanden.

De premie voor dit soort verzekeringen bedraagt tussen de 18 en 30 euro per maand. Dit is afhankelijk van de uitkeringsduur bij arbeidsongeschiktheid, het eigen inkomen en wat opgevangen moet worden en de leeftijd. Het uitkeringsbedrag bedraagt gemiddeld tussen de 400 en 600 euro. Een werkloosheidsverzekering is alleen in combinatie met een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten. Gemiddeld betaalt u 6 tot 10 euro per maand aan premie voor de werkloosheidsuitkering.
Gerelateerde artikelen
Wat is een woonlastenverzekering?Wat is een woonlastenverzekering?De woonlastenverzekering wordt onder diverse namen verkocht. Dit is een verzekering die een deel van de hypotheeklasten…
Woonlastenverzekering biedt beschermingDe eerste generatie woonlastenverzekeringen hebben gezorgd voor een imagoschade voor het product en voor de verzekeraars…
Risico afdekken met een verzekeringRisico afdekken met een verzekeringWie een lening aangaat, weet van tevoren niet altijd of dit later tot problemen gaat leiden. Niemand kan immers voorspel…
Kredietverzekering: je lening verzekeren tegen risico'sKredietverzekering: je lening verzekeren tegen risico'sAls je een lening aangaat, is het de bedoeling om na een tijd het geleende geld terug te betalen. Toch ben je nooit hele…
Verzekering tegen werkloosheid afsluiten in het buitenlandVerzekering tegen werkloosheid afsluiten in het buitenlandHet is mogelijk om een verzekering af te sluiten tegen werkloosheid wanneer u in het buitenland woonachtig bent. U kunt…
Bronnen en referenties
  • http://www.rijksoverheid.nl/
  • http://www.consumentenbond.nl/test/geld-verzekering/verzekeringen/woonlastenverzekeringen/
  • http://www.eigenhuis.nl/downloads/hypotheek-financieel/werkloos-faq.pdf

Reageer op het artikel "Verzekeren tegen werkloosheid"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 24-09-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!