InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Wat is de beste zorgverzekering als je achttien jaar bent?

Wat is de beste zorgverzekering als je achttien jaar bent?

Wat is de beste zorgverzekering als je achttien jaar bent? Als je achttien bent geworden, krijg je opeens te maken met allerlei extra verplichtingen. Eentje hiervan is de zorgverzekering. Iedere Nederlander van achttien jaar en ouder is verplicht een zorgverzekering af te sluiten. Wat is de beste zorgverzekering als je achttien jaar bent? Waar moet je zoal op letten?

Zorgverzekering is verplicht

Wanneer je eenmaal achttien bent geworden, ben je verplicht een zorgverzekering af te sluiten. Dit moet elke Nederlander doen. Je bent sowieso verplicht om de basisverzekering af te sluiten. Er zijn ook mensen die zich nog aanvullend verzekeren, maar dit is niet verplicht. Een aanvullende verzekering wordt vooral afgesloten wanneer mensen denken dat ze vaker te maken hebben met medische kosten. Denk bijvoorbeeld aan een aanvullende tandartsverzekering. Deze is ideaal voor mensen met een slechter gebit. Omdat een zorgverzekering verplicht is, mogen zorgverzekeraars geen nieuwe klanten afwijzen.

Speciale zorgverzekeringen

Wanneer je net achttien bent geworden, zijn er speciale zorgverzekeringen die je kunt afsluiten. Hierbij kun je denken aan verzekeringen speciaal voor jongeren of studenten. Deze verzekeringen zijn vaak wat goedkoper en bevatten daarbij zaken die voor de doelgroep van belang zijn. Meestal moet je wel bewijzen dat je inderdaad een student bent, of dat je niet te oud bent voor deze speciale verzekering.

Groepen

Zit je op een sportvereniging of ben je lid van een studentengroep? Soms is dat positief, want je kunt dan profiteren van flinke kortingen op je zorgverzekering. Dit geldt trouwens niet voor alle sportverenigingen of studentengroepen, maar het kan geen kwaad je eens te informeren hierover. De korting kan immers voor een fijne besparing zorgen.

De beste zorgverzekering voor achttien jaar?

Er is niet één zorgverzekering aan te geven die het beste is voor iemand die net achttien is geworden, omdat de wensen en eisen voor iedereen anders zijn. In het algemeen worden zorgverzekeringen van bijvoorbeeld Zekur en AndersZorg wel gezien als goede zorgverzekeringen voor jongeren.

Verzekeren

E zijn dus wel wat zorgverzekeringen die een goede keuze voor je kunnen zijn. Toch is het wel erg belangrijk om hier niet blindelings vanuit te gaan en zelf ook te kijken naar eventueel een ander aanbod. Het is vooral belangrijk dat je verzekeringen goed met elkaar vergelijkt. Kijk naar het aanbod, de aanvullende verzekeringen en check de voorwaarden altijd heel erg goed. Eventueel kun je natuurlijk ook iemand vragen om hulp, wanneer je het zelf wat lastig vindt.

Wanneer afsluiten?

Normaal gesproken mag je een zorgverzekering alleen afsluiten aan het einde van het jaar en moet dit voor 1 januari gebeurd zijn. Als je net achttien bent geworden, geldt die regel niet en kun je je ieder moment aanmelden bij een zorgverzekeraar. Wacht hier niet te lang mee, want je bent dit verplicht en mag dus niet onverzekerd rondlopen. Zorg dat je je goed inleest wanneer je de verzekering afsluit, zodat je geen spijt hebt van je keuze qua zorgverzekeraar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Opzegging zorgverzekering: hoe zeg je je zorgverzekering op?Opzegging zorgverzekering: hoe zeg je je zorgverzekering op?In 2012 stijgen de premies van de zorgverzekering en de aanvullende verzekering weer behoorlijk. Ook gaat het eigen risi…

Reageer op het artikel "Wat is de beste zorgverzekering als je achttien jaar bent?"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 29-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!