InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Overstappen zorgverzekering 2019

Overstappen zorgverzekering 2019

Overstappen zorgverzekering 2019 Als de premie zorgverzekering 2019 omlaag gaat door het overstappen naar een andere verzekering, zult u dan ook overstappen in 2018? Naar schatting stappen jaarlijks ongeveer 1,5 miljoen mensen over naar een andere zorgverzekeraar. Wie niet te veel wil betalen voor zijn zorgverzekering 2019 kan het beste in 2018 op tijd overstappen naar een nieuwe zorgaanbieder. Hoe ziet deze zorgverzekering 2019 eruit? Hoe kunt u overstappen en de bestaande verzekering opzeggen en wat wordt de goedkoopste zorgpremie 2019?

Hoe ziet de zorgverzekering 2019 eruit?

In 2019 bedraagt het verplicht eigen risico 385 euro. De restitutiepolis verdwijnt bij vele verzekeraars, wat betekent dat u alleen nog uw zorg vergoed krijgt via een in natura polis. Dat houdt in dat de zorgverzekeraar afspraken maakt met een behandelaar en direct uw behandeling bij betreffende behandelaar vergoedt. Dit na aftrek van het verplicht eigen risico. U mag wel naar een andere behandelaar, maar dan is dat geheel of gedeeltelijk voor eigen rekening.

Zorgpremie 2019 omhoog

Verder weten we dat een aantal zorgverzekeraars minder winst maken, de ziekenhuizen te hoge rekeningen hebben gestuurd en er in de zorg geld wordt bespaard, waardoor de zorgpremie 2019 omhoog zal gaan. Wat u zelf kunt doen om op de zorgverzekering te besparen is overstappen naar een andere zorgverzekeraar. De verschillen in premies of het zorgpakket kunnen u daarbij over de streep helpen. Gemiddeld gaat het om een stijging van ongeveer 10 euro per maand, daar staat tegenover dat de zorgtoeslag ook wat omhoog zal gaan. Hoeveel dat is is afhankelijk van de hoogte van uw inkomen.

Waarom overstappen naar andere zorgverzekering 2019 in najaar 2018?

In de meeste gevallen sluit u een zorgverzekering af voor een geheel jaar. Stapt u niet over, dan wordt uw zorgverzekering automatisch verlengd. Uitzonderingen hierop zijn de personen die gedurende het jaar 18 worden en voor het eerst een eigen verzekering moeten afsluiten, uitredende militairen die nu een eigen zorgverzekering moeten afsluiten en zij die uit het buitenland komen en daar verzekerd waren. Alle anderen zitten een jaar vast aan hun zorgverzekeraar. Overstappen doet u ook niet zo maar. Goede redenen voor overstappen kunnen zijn:
  • U bent of zeer ontevreden over uw zorgverzekering, zorgverzekeraar, vergoedingen;
  • Na vergelijking blijkt elders de premie voor een vergelijkbare verzekering goedkoper;
  • U wilt een speciale aanvullende verzekering die uw zorgverzekeraar niet aanbiedt;
  • Uw restitutiepolis vervalt en de in natura polis bij uw oude verzekeraar bevalt u niet. Daarom kiest u voor een andere zorgpolis waarmee u wel een vrije zorgkeuze hebt

Wanneer overstappen naar andere zorgverzekering voor 2019, toch een andere zorgverzekeraar?

Om per 1 januari 2019 een andere zorgverzekering af te sluiten moet u uw polis 2018 uiterlijk 31 december 2018 opzeggen. Vervolgens hebt u tot 1 februari 2019 de tijd om een nieuwe zorgverzekering voor 2019 af te sluiten. Die verzekering werkt dan terug naar 1 januari 2019. Vaak is het zo dat de nieuwe verzekeringsmaatschappij een opzegservice heeft waarvan u gebruik kunt maken. Vraag daar altijd naar en zorg dat u bevestigd krijgt dat de oude verzekering is opgezegd want anders loopt u de kans dat u tweemaal verzekerd bent en dus tweemaal zorgpremie moet betalen.

Waarop letten bij overstappen naar andere zorgverzekering?

Aandachtspunten bij het overstappen zijn:
  • AWBZ heet Wet Langdurige Zorg.
  • De psychische hulp voor kinderen wordt niet meer vergoed vanuit de basisverzekering (nieuwe Jeugdwet).
  • Vergelijk op tijd de mogelijkheden die de verschillende verzekeringsmaatschappijen bieden.
  • De basisverzekering 2019 verandert ten opzichte van de basisverzekering 2018. Bekijk dus of uw verzekering nog voldoet zonder dat u ook een aanvullende verzekering afsluit.
  • Gebruik de overstapservice;
  • Weet zeker dat de nieuwe verzekeringsmaatschappij u zal aanvaarden. De aanvaarding is verplicht voor de basisverzekering 2019, maar niet voor de aanvullende verzekeringen.
  • Bepaal hoe hoog uw vrijwillig eigen risico zal zijn.
  • Bepaal hoeveel vrijwillig eigen risico u wilt.
  • Bepaal hoe vrij u wilt zijn in uw zorgkeuze.
  • Hebt u bepaalde aandoeningen die u zeker verzekerd wilt hebben?

Zorgpremie 2019

De exacte zorgpremies 2019 zijn in het najaar van 2018 bekend gemaakt. Ook de wijzigingen in de basisverzekering 2019 zijn definitief bekend. U weet zo precies wat u het beste nog aanvullend kunt verzekeren. De praktijk wijst uit dat de verschillen in maandelijkse premies vooral bij de aanvullende verzekeringen groot kunnen zijn. Besparen doet u dan ook vooral door vroeg te beginnen met de zorgverzekeringen te vergelijken en op tijd uw bestaande verzekering op te zeggen. Wat de goedkoopste zorgpremie 2019 wordt is nu nog niet te zeggen. DSW scoort weer hoge ogen met zijn zorgpremie. Vele studenten kiezen voor een goedkope budgetpolis.

Conclusie overstappen voor de zorgverzekering 2019, de argumenten

Voordat u gaat overstappen naar een andere verzekeraar voor de zorg in 2019, moet u voor uzelf bepalen wat voor u doorslaggevende factoren zijn. Bent u niet tevreden over de lopende zorgverzekering 2018, kies dan voor een zorgverzekering 2019 bij een andere aanbieder. Stap wel op tijd over, want anders zit u weer een jaar vast aan de zorgpolis van uw huidige zorgverzekeraar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Acceptatie zorgverzekering 2019 verplicht?Acceptatie zorgverzekering 2019 verplicht?De verplichte acceptatie voor een zorgverzekering en niet afgewezen mogen worden geldt niet voor een aanvullende verzeke…
Vrijwillig eigen risico 2018 en 2019 verhogenVrijwillig eigen risico 2018 en 2019 verhogenEen zorgverzekering 2018 of 2019 afsluiten met een hoger eigen risico en korting? Ook in 2019 levert een hoger vrijwilli…
Zorgverzekering studenten 2019Zorgverzekering studenten 2019Studenten willen een goedkope zorgverzekering voor 2019 kunnen afsluiten en hebben het meestal niet breed. Gelukkig is e…
De ziektekosten in 2012, uw zorgverzekering opzeggen in 2012De ziektekosten in 2012, uw zorgverzekering opzeggen in 2012U kunt nog opzeggen voor een andere zorgverzekering 2012. Wat brengt 2012 en wanneer moet u uiterlijk zijn overgestapt n…

Reageer op het artikel "Overstappen zorgverzekering 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 16-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Ziektekostenverzekering 2019
Schrijf mee!