InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > CVZ premie 2019 omhoog (wanbetaler Zorginstituut Nederland)

CVZ premie 2019 omhoog (wanbetaler Zorginstituut Nederland)

CVZ premie 2019 omhoog (wanbetaler Zorginstituut Nederland) Is de premie zorgverzekering niet op tijd betaald en achterstand in betalen? Dan komt het Zorginstituut Nederland ZIN in actie met inning en boete. Deze CVZ premie is in 2018 en 2019 hoog. Iedereen is verplicht om een zorgverzekering af te sluiten. Als u de zorgpremie niet op tijd betaalt en een betalingsachterstand van zes maanden heeft, wordt u op een gegeven moment gemeld bij CVZ, het College voor Zorgverzekeringen dat inmiddels Zorginstituut Nederland heet. Die gaat de premie innen inclusief een boete. Ongeveer 315.000 mensen betalen maandelijks dit bedrag, totdat de schuld bij de zorgverzekeraar volledig is ingelopen. Dit gaat veranderen, u kunt ook worden afgemeld als u zelf een betalingsregeling met de zorgverzekeraar sluit. Positief is wellicht dat per 1 juli 2016 de bestuursrechtelijke premie daalde van € 159 naar € 128, in 2017 steeg de bestuursrechtelijke boete weer en in 2018 is dat wederom zo. Het CAK voert de regeling wanbetalers vervolgens uit.

De bestuursrechtelijke boete van Zorginstituut Nederland:

Basisverzekering is voor iedereen verplicht

Een paar verzekeringen bent u in ons land verplicht af te sluiten en dat geldt ook voor de zorgverzekering. Iedere ingezetene moet tenminste een basisverzekering zorg afsluiten, uitgezonderd militairen en gemoedsbezwaarden. De premie wordt meestal maandelijks betaald, maar door omstandigheden kan er een betalingsachterstand zijn. Bij een betalingsachterstand krijgt u een herinnering van de zorgverzekeraar en aanmaningen, maar als u een betalingsachterstand van zes maanden hebt, volgt er een nieuwe stap: de verzekeringsmaatschappij meldt u bij het College voor Zorgverzekeringen CVZ als wanbetaler.

Brief van het CVZ over uw premie, inning premie door Zorginstituut Nederland

Na de aanmelding verstuurt het CVZ een brief. U bent vanaf dat moment totdat de schuld is ingelopen verplicht de zorgpremie met opslag te betalen aan het CVZ. De opslag bedraagt dertig procent waarmee de totale premie per persoon uitkomt op € 160,12 per maand. Deze opslag is een boete en wordt niet verrekend met de betalingsachterstand. Door deze boete bent u eigenlijk nog verder van huis: u betaalt meer en moet nog steeds met uw zorgverzekeringsmaatschappij gaan afspreken hoe u uw betalingsachterstand denkt in te lopen. Dit inlopen wordt gegeven uw budget eigenlijk alleen maar lastiger. Bovendien zullen, omdat u uw geld maar één keer kunt uitgeven elders betalingsachterstanden ontstaan. Het CVZ heeft net zoals dat geldt voor bijvoorbeeld de belastingdienst voorrang bij het vorderen van schulden en kan eenvoudig loonbeslag laten leggen. Daar is niet eens een deurwaarder voor nodig. Zowel een werkgever als een uitkerende instantie zijn verplicht om de premie op loon of uitkering in te houden. Het voordeel van deze betaling is dat u verzekerd bent van zorg.

CVZ premie 2014, CVZ heeft sinds 1 april 2014 Zorginstituut Nederland

De standaardpremie voor de zorg is verlaagd in 2014 naar € 110,75 per maand. Dit plus 30% geeft u de premie voor 2014. Die komt dan uit op € 143,98 per maand.

Vaststelling bestuursrechtelijke premie voor 2018 en 2019

Het Zorginstituut Nederland spreekt liever over een bestuursrechtelijke premie in plaats van boete, maar feitelijk is het natuurlijk gewoon een extra boete die aantikt. Voor het jaar 2019 is het premiebedrag Zvw voor wanbetalers vastgesteld op € 138,50:
  • 1 januari 2016: € 159 per maand.
  • 1 juli 2016: € 128 per maand.
  • 2017: € 134,38 per maand.
  • 2018: € 136,67 per maand
  • 2019: € 138,50 per maand.

Boete bij niet op tijd betalen

U krijgt een brief van het CAK en als u niet binnen drie maanden een zorgverzekering hebt een boete. In 2018 is dit € 386,49, in 2019 stijgt dit bedrag naar € 402,24. U kunt ook nog een tweede boete krijgen, probeer dat uiteraard te voorkomen.

Aanmelden en afmelden als wanbetaler zorgpremie

Alleen de zorgverzekeraar kan u aanmelden als wanbetaler bij het Zorginstituut Nederland en alleen de verzekeringsmaatschappij kan u afmelden als wanbetaler. Het is vergelijkbaar met het BKR, waarbij alleen de bank waar u de lening hebt afgesloten u kan aanmelden of afmelden. Bij zowel het BKR als het CVZ kunt u bezwaar aantekenen als u ten onrechte als wanbetaler bent aangemeld. Zodra u bent afgemeld betaalt u weer gewoon uw premie, zonder boete, aan de verzekeringsmaatschappij. De inhoudingsplicht van een werkgever of uitkeringsinstantie vervalt zodra het CVZ dat aan hen laat weten. Voorts kan de inhouding anders zijn, wanneer er sprake is van een uitkering op bijstandsniveau. De boete vervalt dan niet, maar de korting op loon of uitkering is dan exclusief de boete. Het CJB verzorgt vervolgens de inning van de boete, zodat u ook met de lager inhouding in feite weinig opschiet. Als een werkgever niet de gevraagde premie inhoudt of weigert dat te doen, kan het CVZ een deurwaarder inzetten. Allemaal vervelende zaken die beter kunnen worden vermeden door al in een vroeg stadium met de verzekeringsmaatschappij tot een betalingsregeling te komen en de betalingsachterstand niet zes maanden te laten oplopen.

Gevolgen voor de zorgtoeslag

In opdracht van het Zorginstituut betaalt de Belastingdienst, zolang u als wanbetaler bent aangemeld, uw zorgtoeslag direct aan het CJIB. Het nog resterende premiebedrag betaalt u zelf met een acceptgiro aan het CJIB. Hierover krijgt u een brief van het CJIB.

Maatregelen om wanbetaling van de zorgverzekering te voorkomen

Minister Schippers wil dat ook de zorgverzekeraar meer zijn best doet om een betalingsachterstand te voorkomen. Verder zou de bestuurlijke boete en de melding bij het CVZ moeten vervallen als de klant een betalingsregeling bij de zorgverzekering sluit om zo de betalingsachterstand in te lopen. Een boete maakt het immers onnodig zwaar om naast de betaling van de premie en boete ook de ontstane schuld te kunnen aflossen.

Boete eindafrekening CAK vervalt per 1 augustus 2018

Ongeveer 190.000 wanbetalers blijven langer dan twee jaar in de wanbetalersregeling en krijgen aan het slot een eindafrekening van het CAK die kan oplopen tot 1.500 euro. Die boete is zo hoog, dat veel mensen weer in de problemen raken. Daarom is besloten om per 1 augustus 2018 deze boete te laten vervallen.

Conclusie bestuursrechtelijke boete Zorginstituut Nederland

Probeer een achterstand in de betaling van uw zorgpremie zo veel mogelijk te voorkomen, want de boetes zijn hoog.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Premie zorgverzekering in één keer betalen: kortingen 2019Premie zorgverzekering in één keer betalen: kortingen 2019Je kunt ervoor kiezen om de premie van je zorgverzekering in één keer te betalen in plaats van maandelijks. Je betaalt d…
Hoogte van de zorgpremie afhankelijk van gezondheidHoogte van de zorgpremie afhankelijk van gezondheidDe zorgverzekeraar Menzis heeft in september 2012 een spaarsysteem geïntroduceerd. Verzekerden met een gezonde levenssti…
Premie zorgverzekering niet betaaldPremie zorgverzekering niet betaaldIn Nederland is iedereen verplicht verzekerd voor ziektekosten. Iedereen die in Nederland woont of werkt is verplicht ee…
Zorgverzekering studenten 2019Zorgverzekering studenten 2019Studenten willen een goedkope zorgverzekering voor 2019 kunnen afsluiten en hebben het meestal niet breed. Gelukkig is e…

Reageer op het artikel "CVZ premie 2019 omhoog (wanbetaler Zorginstituut Nederland)"

Reacties

An, 04-04-2018 10:10 #14
Hallo,

Vraagje, ik heb een flink bedrag aan bestuursrechtelijke premie open staan bij cjib.
Gaat dit problemen opleveren bij de douane? Als ik inlog bij cjib staat er helemaal niets.

Bij voorbaat dank. Reactie infoteur, 05-04-2018
Hallo An,
Dat hangt ervan af. Als het CJIB een opsporingsbevel uitvaardigt, dan kan de douane de betaling direct vorderen. Anders niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Verbeek, 03-11-2017 20:11 #13
Vraag ZIN houd in op mijn loon dus verzekering plus boete. mijn zoontje van 13 heeft een nieuwe bril nodig is dat mogelijk als je een ZIN verzekering heb? Mvg Reactie infoteur, 06-11-2017
Beste Verbeek,
U blijft in de tussentijd verzekerd voor zorg uit het basispakket van de zorgverzekering. Een bril voor een kind wordt echter vergoed uit de aanvullende zorgverzekering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jacqueline, 08-03-2016 11:10 #12
Er is mij iets onduidelijk:
-aanmelding door verzekering bij ZIN. Openstaand saldo bij CJIB namens ZIN is euro 1500. De bestuurlijke premie wordt ingehouden op loon
-verzekering geeft vordering uit handen aan een incassobureau. Openstaand: euro 3000.
-stabilisatieakkoord geaccepteerd door verzekeraar, afmelding bij ZIN
-betalingsregeling met incassobureau van verzekering, de euro 3000 wordt in zijn geheel voldaan

Vraag: wat gebeurt er met het openstaande saldo bij CJIB, namens ZIN? CJIB stuurt geen betalingsverzoeken oid. Vervalt dit?

Met vr. gr.,
Jacqueline Reactie infoteur, 08-03-2016
Beste Jacqueline,
Als het goed is heeft ZIN u afgemeld bij het CJIB.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Myrte, 14-12-2015 21:14 #11
Ik heb een achterstand bij mijn zorg maar ik heb al langer dan een half jaar een regeling met hen. Cjib heeft bijna 1 jaar mijn zorgtoeslag ingehouden en ik moest maandelijks 150 euro betalen. Heb sinds 4 maanden mijn zorgtoeslag wel terug maar betaal nog steeds aan cijb, klopt dit wel? Reactie infoteur, 15-12-2015
Beste Myrte,
Of dat terecht is, hangt af van de achterstand die er nog is. Als het CIJB ten onrechte geld inhoudt, kunt u dat terug laten boeken. Neem daarover even met dit incassobureau contact op.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Robert, 05-12-2015 13:35 #10
Heel dit systeem is contraproductief, dom en asociaal. Mensen die al moeite hebben de touwtjes aan elkaar te knopen na de talloze bezuinigen en lastenverzwaringen van het huidige kabinet worden alleen extra in de schuld gedrukt. Lijkt op de incasso-industrie in Nederland die ook in staat zijn kleine vorderingen te laten verveelvoudigen door er van allerlei kosten aan toe te voegen! Tja Tweede Kamerleden met inkomens van rond € 180.000 zullen er niet in terecht komen! Reactie infoteur, 07-12-2015
Beste Robert,
Vaak worden de problemen inderdaad alleen maar groter voor wie betalen moet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jacky, 21-11-2015 12:04 #9
Ik ben inmiddels afgemeld bij het zin als wanbetaler. Heb regeling kunnen treffen met zorgverzekeraar.
Kan ik nu ik afgemeld ben als wanbetaler alsnog overstappen naar andere verzekeraar.
De afgesproken betaalregeling word dan ook keurig voldaan.
Mvg Reactie infoteur, 22-11-2015
Beste Jacky,
Als de huidige zorgverzekeraar meewerkt is dat geen probleem, u moet dan niet meer op een zwarte lijst staan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lucy, 17-07-2015 09:41 #8
Kan ik via Brussel alsnog gaan vliegen richting Azie? Ik heb een schuld lopen bij het CJIB inzake zorgverzekering. Maandelijks wordt wel mijn zorgtoeslag door CJIB ingehouden.
Kan ik alsnog zonder zorgen door de paspoortcontrole van Brussel, of hebben zij ook inzage in dat systeem? Ticket is betaald door familie Reactie infoteur, 17-07-2015
Beste Lucy,
Zolang er een betalingsregeling loopt, wordt u niet op het vliegveld bij de douane aangehouden om alles in één keer te voldoen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Felicia, 15-07-2015 18:30 #7
Ik heb een aardig bedrag openstaan bij het CJIB bestuursrechtelijke premie. Omdat ik als wanbetaler ben aangemeld door mijn zorgverzekering. Nou wordt mijn zorgtoeslag door het CJIB ingehouden. Nu was mijn vraag als ik op vakantie ga voor 6 dagen naar Spanje wordt ik dan tegengehouden door de marechaussee/douane? Reactie infoteur, 16-07-2015
Beste Felicia,
Zolang er een betalingsregeling loopt en uw adres bekend is, wordt u hiervoor in Spanje niet aangehouden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rob, 30-04-2015 09:27 #6
Ik heb met Unive ook een regeling getroffen, maar krijg nog steeds acceptgiro's van het CJIB. Betaal alles netjes op tijd. Voordeel is als ik afgemeld zou worden door Unive ik een paar tientjes extra af kan lossen. Reactie infoteur, 30-04-2015
Beste Rob,
Het beste neemt u hierover contact op met Univé.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Henry, 28-04-2015 17:24 #5
Kreeg onlangs een brief van ZIN (zorginstituut nederland), was bijna 5 jaar geleden ook aangemeld bij CVZ.
Zij constateerden dat ik nog +/- 650 euro moest betalen aan ZIN/CVZ. Omdat zij destijds geen loon hebben kunnen inhouden bij mijn werkgever.
Het is natuurlijk aan mij om te bewijzen dat ik dat bedrag WEL betaald hebt via acceptgiro's aan het CJIB (of anderzijds… ik weet het gewoon niet meer).
Punt waar het mij omgaat is:
Het CZ (mijn zorgverzekeraar), zou mij pas afmelden bij het CVZ wanneer ALLES betaald was, dus OOK bij het CVZ.
Hoe is het mogelijk dat ik na bijna 5 jaar nog gesommeerd wordt zo'n bedrag te betalen (iets van 5 maanden), op de ZIN (CVZ) website lees ik dat HUN mij een "jaarafrekening" opsturen indie er nog iets open staat.Hierbij zou een acceptgiro bijzitten van het CJIB en een mogelijkheid tot een regeling.
Wanneer wij dan nog +/- 650 euro verschuldigd waren… Dan zouden wij toch zo'n acceptgiro/jaar afrekening gekregen moeten hebben?
Stel… gewoon STEL, dat we die wel gehad zouden hebben.Wat was er dan gebeurd wanneer wij daar niet op gereageerd zouden hebben?
Dan hadden ze ons toch allang beslag o.i.d gelegd?
Daarnaast (volgens de juffrouw van CZ), zij beweerd dat wanneer je bij het CVZ (ZIN) aangemeld bent, die basis premie naar hun over gemaakt word, en de boete bij het CVZ/ZIN komt.Klopt dit?
Wanneer dat klopt, en die +/- 650 euro zouden niet betaald zijn geweest aan het CVZ, dan zou er bij het CZ toch nog een "openstaande betalings achterstand " moeten zijn over die ongeveer 5 maanden?
Wie weet hier een antwoord op? (ik moet nog kijken of ik bij de bank transacties kan terug halen van bijna 5 jaar geleden)
In ieder geval alvast bedankt. Reactie infoteur, 28-04-2015
Beste Henry,
Als uw adres bekend was, is het inderdaad raar dat niemand u eerder hierop heeft aangesproken. Fouten moet u zeker niet uitsluiten (nieuw computersysteem, reorganisatie CVZ). Met een beetje geluk kunt u met internetbankieren tot vijf jaren teruggaan en eventueel op betreffend rekeningnummer zoeken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jansje, 11-03-2015 16:23 #4
Als iemand 2 jaar niet betaald heeft en naar een ander land vertrokken is. Kan je bij terugkomst aangehouden worden op schipol? Reactie infoteur, 12-03-2015
Beste Jansje,
De marechaussee/douane op Schiphol kan bij de paspoortcontrole eventuele openstaande boetes en schulden bij de overheid innen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Edwin Langenberg, 28-12-2014 22:21 #3
Goedenavond,

Ik heb even een vraag, ik ben ook aangemeld voor de bestuursrechtelijke premie, maar heb ook via het incassobureau van CZ een betalingsregeling voor de openstaande premie. Kunnen hun mij dan niet afmelden, zodat ik weer een normale premie krijg? Verder kreeg ik een brief van de belastingdienst dat idd mijn zorgtoeslag naar het cjib gaat, maar betaal gewoon het volle bedrag, hoe zit het allemaal? Reactie infoteur, 29-12-2014
Beste Edwin Langenberg,
Hier werken twee instellingen langs elkaar heen, het spoor van CZ en het bestuurlijke spoor. Ik vermoed dat CZ u eerder heeft aangemeld en heeft vergeten om u weer af te melden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Geert Kleyngeld, 03-01-2014 15:05 #2
Geachten m.v. of m.n. ik heb een klacht het om mijn geld een bedrag van 320 euro daar bij komt de reten van 2,5 prosent dat bedraag wil ik graag zien ik heb kontakt ge had met mijn averkaart de heer namaki hij gaat een brief schrijfen naar de regtbank te arnhem voor een proseduuren op gag te zeten en de kosten die wei moeten maaken komt voor de reking van cvz ik zit nu 2 maanden al te wagten op mijn geld u krijgt van mijn adverkaart een brief van waar neer het proseduuren gaat loopen ik hoop dat u dit niet zo wer laat kommen het is schandaaling dat de mensen zou waak moet belen waar u geld blijft ik heb zou waak gebelt naar jullie maar ik krijg niks anders te hooren wij zijn er mee bezeg maar dat kan geen 2 maanden duuren mijn dank de heer g.w.a.kleijngeld kraaijenberg 7339 te wijchen post coden is 6601SG in wijchen Reactie infoteur, 03-01-2014
Geachte Geert Kleyngeld,
Ik ben niet van het CVZ, maar wil juist de mensen waarschuwen voor de hoge heffing als men een achterstand heeft bij het betalen van de zorgpremie. Die hoge heffing maakt de problemen namelijk vaak nog erger.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Grove, 08-05-2013 13:47 #1
Ik wil graag iedere maand premie en boete betalen want dat is veel goedkoper dan wat ik nu aan CVZ moet betalen nl. ruim 5.000,- per jaar plus 3.800,- euro per jaar aanvullende verzekering, plus 2.000,- aan de Franse belastingdienst voor ziektekosten verzekering. Dit alles als gevolg van wetgeving vanuit Brussel die zichzelf wel hebben uitgezonderd! zij betalen niets tot aan hun dood.
Ik moet zelfs premie betalen over 4% van de WOZ van mijn te koop staand huis in Nederland. Dank aan de zakkenvullende politici en ambtenaren in Brussel, U bent bedankt voor deze discriminerende wetgeving. Reactie infoteur, 08-05-2013
Beste Grove,
Dat is een hoge premie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 09-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Zorgverzekering 2019
Reacties: 14
Schrijf mee!