InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > De ziektekosten in 2019, low budget basisverzekering ZEKUR

De ziektekosten in 2019, low budget basisverzekering ZEKUR

De ziektekosten in 2019, low budget basisverzekering ZEKUR De zorgpremies zijn bekend en in 2019 kost de zorgpremie bij budgetpolis Zekur u vanaf € 83,50 euro per maand. Opvallend is de succesvolle intrede sinds 2008 van een nieuwe basisverzekering ziektekosten: de low budget basisverzekering van ZEKUR. Bij een totaal eigen risico van € 885 komt de maandelijkse premie voor de basisverzekering ongekend laag uit. ZEKUR is er ook aantrekkelijk voor studenten. Anders Anderzorg, Bewuzt of Ik! wel. Zo is de zorgpremie bij een budget polis zelfs lager dan de zorgtoeslag 2019. Ook in 2019 is Zekur een goedkope budget polis met selectie. U kunt ook kiezen voor de polis Zekur vrij, waarbij u zelf de zorgaanbieder kiest, maar die is ook wat duurder.

Zorgpremie basisverzekering 2019

De premieverschillen tussen de verschillende zorgverzekeraars zijn opvallend, met soms grote verschillen in de premies van de basisverzekering en vooral de aanvullende verzekeringen. Overstappen loont. Het is elk jaar erg de moeite waard om de verschillende aanbiedingen van verzekeraars goed te bekijken. Ook al is een vergelijking van deze aanvullende pakketten wat lastiger, omdat de vergoedingen voor een behandeling nogal kunnen verschillen. U kunt nog op tijd overstappen voor de zorgverzekering 2019.

Verplicht eigen risico 2018 en 2019

Een tendens is dat het verplicht eigen risico omhoog gaat, maar in 2017, 2018 en 2019 blijft het verplicht eigen risico gelijk aan dat uit 2016, 385 euro. In 2014 was dit nog 360 euro, in 2015 375 euro. Naast dit verplicht eigen risico kunt u een vrijwillig eigen risico nemen. Dat maakt de zorgpremie goedkoper, maar het risico op een behandeling voor eigen risico neemt natuurlijk wel toe.

Restitutiepolis of in natura

Wat u zoekt hangt af van uw wensen. De een wil liever zoveel mogelijk zelf regelen, de ander ziet het liefste dat alle zorgen uit handen worden genomen. Wie meer vrijheid wil en niet wil opdraaien voor hoge ziektekosten, kiest voor de restitutiepolis, de ander voor de natura polis. Een natura polis heeft voor de verzekeraar het voordeel dat hij met zorg aanbieders afspraken kan maken, en daardoor een goedkopere premie kan bieden. Hoe meer afspraken met zorg aanbieders, hoe goedkoper dus. Nu mag over 20 procent van de zorg prijsonderhandelingen worden gevoerd. Dus geldt:
  1. restitutiepolis: u kunt nu zelf een zorgaanbieder kiezen. Nadeel is dat u de rekening van de behandeling moet voorschieten. De verzekering betaalt u na ontvangst van de originele nota’s.
  2. in natura: de verzekeraar betaalt de rekening rechtstreeks aan de zorgaanbieder. Daarbij is het zo dat verzorging door zorgaanbieders met wie de verzekeraar een contract heeft, veelal volledig wordt vergoed. Als u toch naar een andere zorgaanbieder gaat, is dat meestal niet het geval.

Tot slot is er nog een combinatie tussen 1 en 2 mogelijk. Een dergelijke polis heet een combinatieverzekering.

De low budget polis van Zekur

De low budget polis van Zekur kan u een goedkopere zorgpremie bieden, omdat de gecontracteerde zorg zeer concurrerend wordt ingekocht. Als u bij een ander dan de gecontracteerde zorg een behandeling laat doen, krijgt u tot 80% van de behandeling vergoed en komt een deel dus voor eigen rekening. In de voorwaarden beperkt Zekur dit bedrag voor uw rekening.

ZEKUR van verzekeraar Univé

Zorgverzekeraar Univé is verreweg het goedkoopste. Deze zorgverzekeraar bood in 2008 als eerste een zogenaamd low budget basisverzekering aan, ZEKUR genaamd. Enkele kenmerken van ZEKUR zijn:
  • De keuzevrijheid van de patiënt uit zorg aanbieders is beperkter in ruil voor een zeer lage basispremie.
  • U kunt terecht bij de ziekenhuizen met wie Univé een contract heeft afgesloten.
  • Medicijnen worden volledig vergoed, wanneer ze worden afgenomen bij de internet apotheek van Univé.
  • Waar mogelijk wordt gebruik gemaakt van een door Univé geselecteerd gezondheidscentrum.
  • Alles is online of per telefoon te regelen.
  • Er is ook ZEKUR Extra met een gratis doorlopende reisverzekering en creditcard.

Zorgpremie Zekur 2017, 2018 en 2019

Ook bij Zekur gaat de premie in 2018 omhoog, maar beperkt (eigen risico 385 euro), maar je kunt ook je eigen risico verhogen en komt dan op veel lagere bedragen uit:

Zorgpremie Zekur 2017

2017 eigen risico 385 euro2017 eigen risico 485 euro2017 eigen risico 885 euro
€ 92,50€ 88€ 77

Zorgpremie Zekur 2018

€ 93,85€ 89,85€ 78,85

Zorgpremie Zekur 20198

2019 eigen risico 385 euro2019 eigen risico 885 euro
€ 98,50€ 83,50

Slot

De trend zal zijn dat verzekeraars steeds meer moeten concurreren. Collectief, zie bijvoorbeeld United Insurance of individueel. Prijs en kwaliteit zijn daarbij zeer belangrijk. Wanneer een goedkope polis kan worden geboden met goede kwaliteit, zullen velen daar op instappen. Misschien dat de zorg zo toch nog betaalbaar kan blijven. Univé zet hiermee een belangrijke stap voorwaarts. De verwachting is, dat vooral jongeren hiervoor zullen kiezen, omdat zij niet zo'n bezwaar zullen hebben tegen een verhoogd eigen risico en minder keuzevrijheid. Het scheelt ook in de te betalen zorg premie. Maar het blijft vooral zaak, om de zorg premies van de zorg verzekeringen goed te vergelijken. De verschillen in zorgpremie kunnen namelijk groot zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De ziektekosten in 2012, uw zorgverzekering opzeggen in 2012De ziektekosten in 2012, uw zorgverzekering opzeggen in 2012U kunt nog opzeggen voor een andere zorgverzekering 2012. Wat brengt 2012 en wanneer moet u uiterlijk zijn overgestapt n…
Goedkoopste premie zorgverzekering 2014 en zorgpremie 2013Goedkoopste premie zorgverzekering 2014 en zorgpremie 2013Let op de premie zorgverzekering 2014 en de veranderingen in de zorgverzekering 2014. Besparen op de premie zorgverzeker…
Acceptatie zorgverzekering 2019 verplicht?Acceptatie zorgverzekering 2019 verplicht?De verplichte acceptatie voor een zorgverzekering en niet afgewezen mogen worden geldt niet voor een aanvullende verzeke…
Goedkoopste zorgpremies 2013Goedkoopste zorgpremies 2013Voordat de zorgpremies voor de basisverzekering bekend werden gemaakt, was de verwachting dat de premies sterk zouden st…

Reageer op het artikel "De ziektekosten in 2019, low budget basisverzekering ZEKUR"

Reactie

Ria, 22-02-2015 15:07 #1
Onze zoon krijgt een ongeluk en gaat naar het UMCG en mag nu 500 Euro plus 375 eigen risico Waar komen die 500 Euro in eens vandaan?
Tweede zoon is geopereerd en voor hem het zelfde.
Dit zijn wij niet gewend van UNIVE en zijn dan ook boos en verdrietig wat een hoop geld.
Ik kan me niet herinneren dat wij een nieuwsbrief of iets dergelijks hebben gehad. Reactie infoteur, 27-04-2018
Beste Ria,
Is niet voor de goedkoopste premie gekozen waarbij ook nog een vrijwillig eigen risico van 500 euro geldt?
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 14-11-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Ziektekosten
Reacties: 1
Schrijf mee!