InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Tanden: je gebit laten verzekeren via de tandzorgverzekering

Tanden: je gebit laten verzekeren via de tandzorgverzekering

Tanden: je gebit laten verzekeren via de tandzorgverzekering Is het raadzaam om je tanden te laten verzekeren? Dat hangt af van de kwaliteit van je gebit maar ook van hoever je wilt gaan in het indekken tegen mogelijke kosten. Voor een kind dat een behandeling volgt bij de orthodontist, of een oudere die enkele implantaten nodig heeft, kunnen de kosten van de tandarts erg hoog oplopen. Een tandzorgverzekering kan die tandartskosten indekken, en als je dat wilt kan je ook een verzekering nemen voor kosten aan je tanden veroorzaakt door een ongeval. Een andere optie is om de tanden van alle leden van het gezin te laten verzekeren via één tandzorgverzekering. Met welke dingen kan je zoal rekening houden bij het aangaan van een tandzorgverzekering?

Tandzorgverzekering nodig?

Jongeren

Als je naar de tandarts moet, dan kan je het grootste deel van de kosten normaal recupereren via je ziekteverzekering of ziektefonds. Toch blijft er steeds een deel over dat je zelf moet betalen. Bovendien kunnen er vooral voor kinderen en jongeren heelwat extra kosten bijkomen als er vaak een bezoek aan de tandarts gebracht moet worden voor een orthodontische behandeling.

Ouderen

Voor mensen op oudere leeftijd kunnen de kosten erg oplopen als het gaat om implantaten, kronen of protheses. Hierbij hoeft het zelfs niet alleen te gaan om ouderen: ook op relatief jonge leeftijd kunnen sommige mensen al last hebben van een slecht gebit. Kiezen die overbrugd moeten worden met een kroon komen alsmaar vaker voor bij mensen vanaf veertig jaar. De verhoogde consumptie van producten met suiker kan hier mee te maken hebben. Vermits kronen vrij kostelijk zijn kan het nuttig zijn om gedekt te zijn door een tandzorgverzekering.

Tandartskosten dekken

Bij orthodontie kan de behandeling bestaan uit een hele reeks bezoekjes aan de tandarts, waarbij het gebit goed moet opgevolgd worden. Bij een kind kan deze behandeling een hele tijd in beslag nemen, gaande van maanden tot jaren, vooral omdat de ontwikkeling van de tanden tijdens het groeiproces van het kind wordt bestudeerd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan esthetische tandzorg: kinderen die enkele scheefstaande tanden hebben kunnen een tijdlang in behandeling gaan bij een orthodontist. Tijdens de groei van het kind zal de ontwikkeling van de tanden nauwlettend in de gaten gehouden worden, zodat de tanden uiteindelijk mooi op een rijtje komen te staan. Een dergelijke behandeling kan een hele tijd in beslag nemen, waardoor de kosten op lange termijn hoog kunnen oplopen. In dat geval kan het handig zijn om deze extra kosten te dekken via een tandzorgverzekering.

Bijkomende kosten tanden

Het kan erg raadzaam zijn om je tanden te laten verzekeren om zo de kosten die je moet maken terug te dringen. Behalve prothesen en implantaten kan het bijvoorbeeld gaan om preventieve tandverzorging of een curatieve behandeling zoals het trekken van tanden. Maar ook de kosten van radiologie (het maken van een X-ray van je tand) kunnen gerecupereerd worden, net als van parodontologie (het behandelen van tandvleesproblemen).

Hele gezin verzekeren

Via een maandelijks bedrag kan je bij een verzekeraar je gebit laten verzekeren. In Nederland en België zijn er verschillende mogelijkheden op dat vlak. Je kan bijvoorbeeld je gebit individueel laten verzekeren, maar in sommige gevallen kan je ook je hele gezin laten verzekeren tegen tandproblemen. De verzekering Dentalia plus biedt een tandzorgverzekering aan voor het hele gezin (twee ouders en twee kinderen) voor 49 euro, waarbij kosten verzekerd zijn tot 1000 euro per maand.

Gebit verzekeren tegen ongevallen

Sinds 2012 is er in Nederland een nieuwe verzekeraar op de markt, JOOiN, waar je je tanden ook kan laten verzekeren tegen de kosten van ongevallen. JOOiN biedt een aanvullende verzekering zonder basisverzekering. Voor wie niet bijzonder veel kosten moet maken bij de tandarts kan het toch nuttig zijn om een verzekering te nemen tegen een ongeval. Bij een ongeluk kan er immers sprake zijn van ernstige schade aan de tanden, waarbij het kostenplaatje erg kan oplopen. Met een premie van 1 euro per maand kan je al verzekerd zijn voor de kosten aan je tanden omwille van een ongeval, ten bedrage van 1000 euro. Vooral bij mensen die fysieke contactsporten beoefenen kan dit een aanrader zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Besparen op tandartskostenBesparen op tandartskostenBesparen op tandartskosten doe je allereerst door te zorgen dat je niet vaak naar de tandarts hoeft. Dat betekent bijvoo…
Ixorg biedt alternatief voor tandartsverzekeringIxorg biedt alternatief voor tandartsverzekeringEen tandartsverzekering is erg duur en maar weinig mensen besparen echt geld door zich te verzekeren voor tandartskosten…
Wat kost een kroon plaatsen?Wat kost een kroon plaatsen?Door de besparingen in de medische zorg van de laatste jaren, komen steeds meer kosten voor eigen rekening. In de basisv…
Verzekering: aanvullende tandheelkundige verzekeringVerzekering: aanvullende tandheelkundige verzekeringVeel mensen sluiten een aanvullende verzekering af voor de tandarts. Dit komt omdat iedereen een grote kans heeft te mak…
Hoe duur is een brug bij de tandarts?Hoe duur is een brug bij de tandarts?Moet je een complexe behandeling ondergaan bij de tandarts dan wil je natuurlijk weten hoe hoog de rekening na afloop za…
Bronnen en referenties
  • http://www.marketingonline.nl/nieuws/bericht/tandzorgverzekeraar-wil-markt-opener-maken/, bezocht op 14/08/2015.
  • http://www.oz.be/gezondheid/verzeker-jezelf/dentalia-plus, bezocht op 14/08/2015.
  • http://netto.tijd.be/budget_en_vrije_tijd/wellness/Een_extra_verzekering_voor_tandverzorging.9295963-2217.art?itm_campaign=feedblocknetto
  • http://www.jooin.nl/index.php?id=5, bezocht op 14/08/2015.
  • http://www.consumentenbond.nl/test/geld-verzekering/verzekeringen/zorgverzekeringen/jooin/jooin-tandzorgverzekering/, bezocht op 14/08/2015.

Reageer op het artikel "Tanden: je gebit laten verzekeren via de tandzorgverzekering"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 01-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Tandproblemen
Schrijf mee!