InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Hoeveel heb jij over voor jouw ziektekostenverzekering?

Hoeveel heb jij over voor jouw ziektekostenverzekering?

Hoeveel heb jij over voor jouw ziektekostenverzekering? Ieder jaar betalen we meer voor onze ziektekostenverzekering, terwijl we er steeds minder voor terugkrijgen. De dekking binnen de basispremie wordt steeds minder en er moet steeds meer aanvullend worden verzekerd. Het is duidelijk dat de kostenbasis voor onze zorg behoorlijk aan het verslechteren is, waarbij geboden zorg steeds meer voor eigen rekening is. Wat houdt het voor de burger in en welke verbeterpunten zou men in de zorg kunnen toepassen?

Ziektekostenverzekering

De geschiedenis

Tijdens de jaren veertig werd er in Nederland een verplichtende ziekenfondsverzekering ingevoerd voor diegene die een beperkt inkomen had. Pas in 2006 is dat principe vervangen middels een basisverzekering voor iedere ingezetene. Daarbij is de markt geprivatiseerd en kunnen verzekeraars middels marktwerking biedingen doen om per jaar de meest gunstige verzekering aan te kunnen bieden. Men kan per jaar een nieuwe verzekering uitkiezen gebaseerd op het aangeboden pakket alsmede door te vergelijken tussen aanbieders. Let wel dat langdurige zorg nog altijd via de AWBZ wordt gefinancierd middels inhoudingen op het bruto loon.

Waarom is een ziektekostenverzekering goed?

Het basisbeginsel van het hebben van een verzekering is dat de verzekeringsmaatschappij zich moet houden aan het niet hanteren van adverse selection. Het voorkomt dat er geen selectie wordt gemaakt onder diegene die een verzekering willen hebben. Iedereen moet gelijk worden behandeld en heeft dus recht op een goede verzekering. Het houdt in dat er een acceptatieplicht is, maar ook dat iedere Nederlander verzekeringsplicht heeft. Dat houdt in dat iedereen aan het systeem moet meebetalen, opdat iedereen van goede zorg kan profiteren. Omdat het strikt genomen om iedere burger gaat, gaat er ook zeer veel geld in om. Waarom nemen de onkosten toe?

Waar hebben we recht op?

Zorg in ons land is een basisrecht, waartoe iedereen op een collectieve manier aan meebetaalt. Kom je in het ziekenhuis dan wordt het merendeel betaald door het collectief, waardoor het op zich betaalbaar blijft. Toch lijkt het erop dat de zorg steeds duurder wordt, waarbij men meer betaalt en minder daarvoor terugkrijgt. De verworven rechten omtrent onze gezondheid zorgt ervoor dat we een bepaald verwachtingspatroon hebben omtrent waarop we recht hebben. Maar wat we denken te krijgen komt vaak niet meer overeen met de werkelijkheid. Steeds vaker moeten we alsnog de portemonnee opentrekken.

Waardoor komt de slechte balans?

Een belangrijke oorzaak van de betaalbaarheid van de zorg is dat de gemiddelde leeftijd stijgt en er relatief meer mensen van zorg moeten gebruikmaken. De demografische ontwikkeling van de bevolkingssamenstelling geeft aan dat Nederland aan het vergrijzen is, waardoor het aantal zorgbehoevenden geleidelijk aan zal toenemen. Omdat de zorg qua kwaliteit ook toeneemt neemt de kans toe dat men langer in leven blijft. Daarmee komt de betaalbaarheid van de zorg dramatisch onder druk te staan. Het wordt bekostigd door een toenemende verzekeringspremie of een afnemende dekking. Maar is dat terecht?

Decentrale behandeling

Hoe effectief werken de ziektekostenverzekeraars en hoe effectief werken de onafhankelijk zorgaanbieders? Nederland kent vele ziekenhuizen welke afzonderlijk als maatschappij een winstdoelstelling hebben. Vaak wil men investeren in nieuwe technieken en nieuwe gebouwen, zodat de patiënt meer op zijn gemak is en van alle zorg ter plaatse kan profiteren. Daarnaast willen vele ziekenhuizen dat zij alles moeten kunnen doen en aanbieden. Binnen de zorg lijkt het alsof iedere zorgaanbieder alles in huis moet hebben. Decentrale behandeling zorgt ervoor dat minder gespecialiseerde artsen bepaalde handelingen moeten uitvoeren, welke veel beter centraal kunnen worden behandeld. Het houdt in dat er relatief minder effectief met geld wordt omgegaan.

Verrijking door topbestuurders

Het komt steeds vaker in het nieuws dat topbestuurders zich niet aan de Balkenendenorm (130% van ministerssalaris overeenkomstig de Wet Normering Topinkomens) houden en bij eventueel ontslag een goed geregelde gouden handdruk meekrijgt. Zeker aan de top van grote zorginstellingen heerst er een verrijkingscultuur ten nadele van de gewone burger. De burger betaalt indirect mee aan het salaris van die topbestuurders.

Reorganiseer voor collectieve kostenverbetering

Burgers moeten gezamenlijk alle kosten bijeen brengen om de zorg van het collectief betaalbaar te houden. Dat zou dan ook moeten betekenen dat de zorgaanbieders er alles aan moeten doen om die kosten tot een minimum te beperken. Daarnaast moeten bepaalde handelingen centraal worden uitgevoerd. Indien bijvoorbeeld alle specialistische operaties worden uitgevoerd in daartoe ingerichte kenniscentra. Op die plek zal de technologische vooruitgang hoog zijn om meer efficiënt met behandeltechnieken om te gaan. Dat houdt eveneens in dat andere zorginstellingen niet op die technieken hoeven in te spelen, waardoor zij op grote schaal kosten kunnen besparen.

Hoeveel ga jij betalen?

Indien er geen grote wijzigingen worden doorgevoerd in de manier waarop de zorg werkt zullen de kosten vermoedelijk de pan uit blijven rijzen. De verspilling in de zorg is zorgelijk te noemen en verdient een herstructurering of reorganisatie. Door actief na te denken hoe kosten kunnen worden bespaard kan de burger een betaalbare ziektekostenverzekering houden. Tot die tijd zal die balans slechter worden, nemen de kosten toe en krijgt men er minder voor terug. Tot welk bedrag wil jij aan zorg meebetalen?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Veranderingen AWBZ 2010Veranderingen AWBZ 2010Het kabinet heeft in 2010 besloten dat duizenden mensen met psychische of gedragsproblemen geen hulp meer krijgen waarva…
Verpleging en verzorging aan huis vanaf 2015 in ZVWVerpleging en verzorging aan huis vanaf 2015 in ZVWVanaf 1 januari 2015 zal de verpleging en verzorging aan huis uit de Zorgverzekeringwet (ZVW) vergoed worden. In 2014 wo…
Wat verandert er aan de zorgverzekering in 2015?Wat verandert er aan de zorgverzekering in 2015?Op 19 november 2014 hebben alle zorgverzekeraars hun zorgpremie en polisvoorwaarden bekend gemaakt voor 2015. Zoals elk…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: http://www.rgbstock.com/images/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Ziektekostenverzekering
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/algemene-wet-bijzondere-ziektekosten-awbz
  • http://medischcontact.artsennet.nl/artikel/110794/winstdoelstelling-ziekenhuizen-reactie-van-artsen.htm
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_normering_topinkomens
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Balkenendenorm
  • http://binnenland.nieuws.nl/734313/bos__verspilling_in_zorg_moet_aangepakt_worden

Reageer op het artikel "Hoeveel heb jij over voor jouw ziektekostenverzekering?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Aspecten zorg
Schrijf mee!