InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Eigen risico zorgverzekering

Eigen risico zorgverzekering

Eigen risico zorgverzekering De overheid stelt een basis-zorgverzekering in ons land verplicht. En die basisverzekering kent in 2013 een verplicht eigen risico van € 350,-. Naast het verplichte eigen risico kunnen verzekerden ervoor opteren om dat op vrijwillige basis uit te breiden met een extra eigen risico. En mensen met veel zorgkosten kunnen overwegen om dat bedrag gespreid te voldoen. Onderstaand gaan we uitvoerig in op het eigen risico bij zorgverzekeringen.

Wat is een eigen risico?

Bij elke basisverzekering hoort een verplicht eigen risico. Dat is het gedeelte van de zorgkosten dat men als verzekerde voor eigen rekening moet nemen. Gedeclareerde zorgkosten worden in die opzet eerst door de zorgverzekeraar vergoed voorzover het bedrag hoger is dan het eigen risico.

Anders gezegd: wie zorgkosten heeft, moet die zelf betalen tot het eigen risico verbruikt is. Bij aanvang van elk kalenderjaar wordt het bedrag van het eigen risico opnieuw vastgesteld (zie tabel hieronder).

En wellicht overbodig om te vermelden, maar wie in ons land geen basisverzekering heeft afgesloten of verzuimt om de premie te betalen, kan daarvoor flink worden beboet ingevolge de Regeling Wanbetalers Zorgpremie.

Waarom een verplicht eigen risico bij zorgkosten?

De overheid gebruikt meerdere argumenten om een eigen risico bij zorgverzekeringen te hanteren:
  • Een lagere schadelast bij verzekeraars omdat verzekerden een gedeelte van de zorgkosten voor eigen rekening nemen;
  • Zorgverzekeraars kunnen een verminderde schadelast in de premies van hun basisverzekering tot uitdrukking laten komen; Daarzonder zou die verzekering aanmerkelijk duurder zijn;
  • Omdat verzekerden een gedeelte van de kosten voor eigen rekening moeten nemen, zullen ze minder snel een beroep op de basisverzekering doen.

Hoe hoog is het eigen risico in 2013?

Standaard geldt er in 2013 een verplicht eigen risico van € 350,- maar deelnemers kunnen er vrijwillig voor kiezen om dat te verhogen tot ten hoogste € 850,-. Een hoger eigen risico kan een aanmerkelijke korting in de premie opleveren.

Gespreide betaling eigen risico

Zoals hierboven al aangegeven wordt bij het declareren van zorgkosten eerst het eigen risico “opgebruikt” voordat de zorgverzekeraar overgaat tot vergoeding. Voor verzekerden die standaard veel zorgkosten hebben, kan het handig zijn om het eigen risico niet ineens voor eigen rekening te nemen.

Sommige maatschappijen bieden voor die gevallen de mogelijkheid om het eigen risico gespreid te voldoen. En mocht na afloop van het jaar blijken dat men niet het volledige bedrag aan eigen risico verschuldigd was, dan stort de maatschappij dat te veel betaalde bedrag automatisch terug.

Eigen risico zorgverzekering vanaf 2008

Onderstaand overzicht toont aan (alle bedragen in euro's) dat het eigen risico sinds de invoering van ons huidige zorgstelsel elk jaar hoger werd. Met name de fikse stijging voor het jaar 2013 springt in het oog.

JaarVerplicht
ER
Maximum
ER
2008150650
2009155655
2010165665
2011170670
2012220720
2013350850

Bij welke zorgkosten geldt geen eigen risico?

Er zijn bepaalde zorgkosten die niet eerst in mindering worden gebracht op het eigen risico. Op de eerste plaats blijven alle zorgkosten gemaakt voor jongeren tot 18 jaar buiten het eigen risico. Maar ook voor volwassenen is een aantal specifieke vergoedingen uit de basisverzekering vrijgesteld:
  • huisartskosten;
  • de kosten bij een bevalling;
  • bevolkingsonderzoek zoals het nationale onderzoek naar borstkanker;
  • griepprikvaccinatie voor mensen met een verhoogd risico.
Gerelateerde artikelen
Compensatie eigen risico zorgverzekeringCompensatie eigen risico zorgverzekeringHet eigen risico van 170 euro per jaar voor de zorgverzekering is voor veel mensen een hoog bedrag dat ze niet kunnen op…
Wat is de beste zorgverzekering voor jongeren?Wat is de beste zorgverzekering voor jongeren?Wat is de beste zorgverzekering voor jongeren? Wanneer je net achttien bent, moet je een eigen zorgverzekering afsluiten…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Eigen risico zorgverzekering"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 06-12-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!