InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Goedkoopste zorgpremies 2013

Goedkoopste zorgpremies 2013

Goedkoopste zorgpremies 2013 Voordat de zorgpremies voor de basisverzekering bekend werden gemaakt, was de verwachting dat de premies sterk zouden stijgen. De sterke stijging van de zorgpremie is echter uitgebleven, maar de onderlinge verschillen zijn groot. Het jaar 2013 gaat een zwaar financieel jaar worden. Iedereen moet gaan bezuinigen, want de koopkracht zal sterk dalen. De premie voor de zorgverzekering is vrijwel gelijk gebleven, maar dat wil niet zeggen dat de kosten die wij moeten maken voor de zorg ook zakken. Het eigen risico gaat sterk verhoogd worden naar 350. Dat wil zeggen dat u over het gehele jaar de gemaakte zorgkosten tot 350 zelf moet ophoesten. Voor een nota van de huisarts of voor verloskundige zorg wordt u geen eigen risico in rekening gebracht. De dekking voor de basisverzekering is overal gelijk, dus kunt u veel geld besparen door de goedkoopste verzekering af te sluiten.

De laagste zorgpremies van 2013

Bij het vergelijken van verzekeringen moet u niet alleen letten op de premie, maar zeker ook op de voorwaarden. Dit gaat niet op voor de zorgverzekering (basisverzekering). Bij alle verzekeraars zijn de dekkingen gelijk. Er zit wel een verschil in kwaliteit van de verzekeraar en in de vorm van de verzekering (naturapolis of restitutiepolis). Hieronder treft u de premies aan van de goedkoopste vijf verzekeraars:
  • Zekur (valt onder Univé) - 92,25 per maand
  • Bewuzt (valt onder VGZ) - 95,00 per maand
  • Anderzorg (valt onder Menzis) - 96,25 per maand
  • Ik! (valt onder IAK) - 96,52 per maand
  • CZdirect (valt onder CZ) - 96,70 per maand

Besparen op de zorgverzekering in 2013

Naast kiezen voor de goedkoopste zorgverzekering, kunt u nog meer besparen op de zorgkosten. Indien u weinig medische kosten verwacht te maken, is het verstandig om het eigen risico te verhogen met bijvoorbeeld 500. Kijk eens kritisch naar uw aanvullende verzekeringen. Zijn deze extra dekkingen echt nodig. De derde besparing is door over te stappen naar een goedkopere polis bij dezelfde verzekeraar. Veel verzekeraars hebben een online verzekering met lagere maandlasten. Dit zijn extra besparingen naast de besparing door over te stappen naar een goedkopere basisverzekering bij een andere verzekeraar.

Eigen risico verhogen met 500

Relatief gezonde mensen kunnen ongeveer inschatten hoeveel medische kosten ze gaan maken. In het geval de kosten niet uitstijgen boven het eigen risico, kunt u er beter voor kiezen om het eigen risico verder te verhogen. De besparing die u hiermee kunt realiseren verschilt per verzekeraar, maar een besparing tussen de 250 en 300 is zeker haalbaar. Een lager extra eigen risico is ook mogelijk. Een extra besparing kunt u ook al realiseren door het eigen risico met 100 te verhogen.

Heb ik de aanvullende verzekering wel nodig?

Meer dan tachtig procent van de Nederlanders heeft een aanvullende verzekering. Wij gaan er namelijk massaal vanuit dat de basisverzekering slechts een opstapverzekering is. Voor de meeste verzekerden geeft de basisverzekering voldoende dekking. Kijk de voorwaarden van de aanvullende verzekeringen eens goed door en zet voor uzelf op een rijtje welke dekkingen u echt gebruikt.

Korting bij uw eigen verzekeraar

Uit het top-5 lijstje blijkt dat de reguliere zorgverzekeraars goedkopere labels hebben opgericht om nieuwe klanten aan te trekken. Andere verzekeraars bieden naast de papieren polissen een internetpolis aan. De communicatie tussen de verzekeraar en u als klant zal voornamelijk via het internet plaatsvinden, maar het kan u een maandelijkse besparing opleveren van 5 tot 15.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.geldenrecht.nl/artikel/2012-11-26/top-5-laagste-basispremies-zorgverzekeringen

Reageer op het artikel "Goedkoopste zorgpremies 2013"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 28-11-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!