InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Volksverzekeringen: Algemene OuderdomsWet (AOW)

Volksverzekeringen: Algemene OuderdomsWet (AOW)

Volksverzekeringen: Algemene OuderdomsWet (AOW) De Algemene OuderdomsWet, in de volksmond beter bekend als de AOW, is een van Nederlands meest gerenomeerde Volksverzekering. De Nederlandse AOW is uniek in vergelijking met de rest van Europa en zorgt voor een goede basis wanneer de pensioengerechtigde leeftijd is bereikt. Echter staat de AOW de laatste jaren flink onder druk. Hoe zit ons pensioenstelsel nou eigenlijk in elkaar? En wanneer kan ik met pensioen? De antwoorden op deze vragen en meer leest u in dit artikel over de Algemene OuderdomsWet (AOW).

Algemene OuderdomsWet (AOW)

Een van de meest bekende volksverzekeringen is de Algemene OuderdomsWet, in de volksmond beter bekend als de AOW. Dit Nederlandse pensioenstelsel wordt door veel Europese landen gezien als hét voorbeeld voor een goede pensioenregeling. Men vergeet echter wel dat het Nederlandse pensioenstelsel bestaat uit drie onderdelen, teweten:

  • De Algemene OuderdomsWet
  • Het aanvullende pensioen
  • Particulier spaargeld

Het inkomen van de Nederlandse 65-plusser bestaat meestal voornamelijk uit de AOW en een aanvullend pensioen van een vroegere baan. De AOW is bedoeld om de gehele Nederlandse bevolking te verzekeren van een inkomen tijdens hun oude dag. In principe is iedere Nederlander verzekerd voor de AOW. Iedere werkende burger betaald maandelijks een AOW premie, en krijgt vanaf de eerste dag van de maand waarin hij of zij 65 jaar wordt een AOW uitkering.

Inkomstenbelasting voor de AOW

Iedere Nederlander die inkomsten heeft betaald inkomstenbelasting. Van deze inkomstenbelasting wordt onder andere de AOW betaald. Je zou dus kunnen stellen dat de werkende Nederlanders betalen voor de AOW van hun oude dag. Dit is niet helemaal waar, want de mensen die nu werken en inkomstenbelasting betalen, financieren eigenlijk de AOW-uitkering van hun ouders. Dit wordt het omslagstelsel genoemd, want de betaalde belastinginkomsten worden direct gebruikt voor het betalen van de AOW-uitkeringen. De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (de precieze naam van deze minister wil nog wel eens veranderen), stelt jaarlijks de premie voor de AOW vast.

Verplicht verzekerd voor de AOW

Elke Nederlandse burger is in principe verplicht verzekerd voor de AOW. Het AOW pensioen is dan ook het basispensioen voor elke inwoner. Nederlanders zijn hier verplicht voor verzekerd, volgens hetzelfde principe als de zorgverzekering. Een groot voordeel van de AOW is dat niemand boven de 65 hoeft te leven onder het sociaal minimum. Dit scheelt weer in de kosten voor de Bijstand. Ieder jaar dat je in Nederland woont en werkt bouw je 2% AOW op. Voor ieder jaar dat je tussen de 15e en 65e niet in Nederland hebt gewoond lever je 2% AOW-uitkering in. Deze 2% kun je vaak terugkrijgen van het land waar je in de tussentijd gewoond hebt.

Invoer van de AOW in 1957 en de problemen van nu

De Algemene OuderdomsWet is ingevoerd in 1957 en is vanaf het begin gefinancierd door middel van het omslagstelsel. De werkende van toen betaalden voor de AOW-uitkeringgerechtigen van toentertijd. Dit kon makkelijk gezien het feit dat de beroepsbevolking veel groter was dan het aantal mensen dat recht had op AOW. Aan deze situatie komt nu rap een einde door de verbeterde gezondheidszorg en de toenemende vergrijzing. Daarom is er in 1998 een speciaal AOW spaarfonds in het leven geroepen. In dit spaarfonds wordt jaarlijks geld gestort dat afkomstig is uit de belastinginkomsten. Dit is echter niet genoeg om in de toekomst iedereen van een AOW-uitkering te voorzien. Daarom is in 2012 besloten om de pensioensgerechtigde leeftijd in stappen te verhogen tot 67 jaar.

Schema pensioensgerechtigde leeftijd

  • 65 jaar voor wie geboren is vóór 1948 (AOW-uitkering vangt aan vóór 2013)
  • 65 jaar en 1 maand voor wie geboren is in de periode januari - november 1948 (AOW-uitkering vangt aan in 2013)
  • 65 jaar en 2 maanden voor wie geboren is in de periode december 1948 - oktober 1949 (AOW-uitkering vangt aan in 2014)
  • 65 jaar en 3 maanden voor wie geboren is in de periode november 1949 - september 1950 (AOW-uitkering vangt aan in 2015)
  • 65 jaar en 5 maanden voor wie geboren is in de periode oktober 1950 - juli 1951 (AOW-uitkering vangt aan in 2016)
  • 65 jaar en 7 maanden voor wie geboren is in de periode augustus 1951 - mei 1952 (AOW-uitkering vangt aan in 2017)
  • 65 jaar en 9 maanden voor wie geboren is in de periode juni 1952 - maart 1953 (AOW-uitkering vangt aan in 2018)
  • 66 jaar voor wie geboren is in de periode april - december 1953 (AOW-uitkering vangt aan in 2019)
  • 66 jaar en 3 maanden voor wie geboren is in de periode januari - september 1954 (AOW-uitkering vangt aan in 2020)
  • 66 jaar en 6 maanden voor wie geboren is in de periode oktober 1954 - juni 1955 (AOW-uitkering vangt aan in 2021)
  • 66 jaar en 9 maanden voor wie geboren is in de periode juli 1955 - maart 1956 (AOW-uitkering vangt aan in 2022)
  • 67 voor wie geboren is in de periode april - december 1956 (AOW-uitkering vangt aan in 2023)
Gerelateerde artikelen
Wat is loonheffing?De werkgever houdt op het bruto inkomen bepaalde heffingen in die afgedragen moeten worden. Hetgeen resteert is het nett…
Minimumloon, AOW en Kinderbijslag per 1 juli 2013Minimumloon, AOW en Kinderbijslag per 1 juli 2013De Rijksoverheid heeft voor verschillende uitkeringen de bedragen bekend gemaakt, zoals die per 1 juli 2013 gaan gelden.…
Heffingskortingen 2011 - 2012 (+ bedragen)Heffingskortingen 2011 - 2012 (+ bedragen)Een overzicht van de soorten heffingskortingen voor de inkomstenbelasting + bijbehorende bedragen voor 2011 en 2012 voor…
Pensioen: wat nu fiscaal?Pensioen: wat nu fiscaal?Als u 65 bent (gaat naar 67 jaar), dan gaat u met pensioen. Naast een hoop vrije tijd, betekent pensioen ook iets voor j…
Belasting over bijbaan en overwerkBelasting over bijbaan en overwerkVeel mensen denken dat over een bijbaan en overwerk extra belasting wordt geheven, maar dit is onjuist. Het verschil zit…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_Ouderdomswet
  • Pincode economie 6VWO Herhaling Thema 1,2 en 3

Reageer op het artikel "Volksverzekeringen: Algemene OuderdomsWet (AOW)"

Reactie

Els Kleingeld, 18-11-2012 22:15 #1
Jullie vermelden niet de Algemene nabestaanden Wet (ANW) Reactie infoteur, 19-11-2012
Hallo Els,

Dank voor de reactie! Maar de ANW is toch geen pensioensregeling?

Infoteur: VMusic
Gepubliceerd: 12-11-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!