InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Zorgpremie gekoppeld aan inkomen: wat betekent dit?

Zorgpremie gekoppeld aan inkomen: wat betekent dit?

Zorgpremie gekoppeld aan inkomen: wat betekent dit? In het regeerakkoord tussen PvdA en VVD zijn afspraken gemaakt die een grote impact hebben op de prijzen van zorgverzekeringen. De belangrijkste wijziging is dat de premie die je per maand gaat betalen gekoppeld wordt aan je inkomen. Wie leeft van een uitkering hoeft op die manier nog maar ongeveer 20 euro per maand premie te maken terwijl iemand met een topinkomen tot wel 500 euro kwijt kan zijn. Mensen met een modaal inkomen gaan fors meer betalen dan nu maar krijgen dat grotendeels terug in de vorm van een verlaging van de inkomstenbelasting.

Hoeveel zorgpremie moet ik betalen in 2013?

De plannen die PvdA en VVD gemaakt hebben in het regeerakkoord met betrekking tot de koppeling van de zorgpremie aan het inkomen zullen pas in 2014 ingaan. Het omvormen van het systeem voor het berekenen van de premie gaat tijd kosten en kan daarom niet al in 2013 ingaan. Zorgpremies worden bovendien per jaar bepaald en kunnen niet tussentijds gewijzigd worden. In 2013 krijgen mensen die met regelmaat gebruik maken van zorg wel te maken met een kostenstijging. Dit komt door een combinatie van een verhoging van het eigen risico en de versobering van het basispakket. Tal van zaken zullen niet langer vergoed worden zoals een rollator of hoortoestel en er zullen minder behandelingen bij de kaakchirurg vergoedt worden.

De premies zelf zullen in 2013 gelijk blijven of zeer licht stijgen ten opzichte van de premies in 2012, zo blijkt uit de prijzen die door zorgverzekeringen bekend zijn gemaakt. Heb je alleen een basisverzekering dan moet je die ook in 2013 kunnen afsluiten voor een bedrag van rond de 100 euro per maand. Vanwege het inkrimpen van het pakket aan zorg waarvan je voor dit geld gebruik kunt maken en wat je zelf moet bijbetalen zullen de kosten in 2013 echter wel toenemen. Maak je weinig gebruik van zorg dan zul je hier niet veel van merken. Je premie zal in ieder geval niet significant stijgen.

In 2014 wordt de zorgpremie gekoppeld aan je inkomen

Reden om je zorgen te maken heb je wel wanneer je kijkt naar 2014. Vanaf dat jaar zal de premie die je betaalt voor je ziektekostenverzekering gekoppeld worden aan je inkomen. Het komt erop neer dat je zorgpremie 255 euro gaat kosten die vervolgens wordt aangevuld met een inkomensafhankelijke premie. Ligt jouw inkomen op of onder bijstandsniveau dan blijft het bij die 255 euro per jaar, en dus net iets meer dan 20 euro per maand. Verdien je een modaal salaris dan zal de per maand zo'n 140 euro bedragen; ruim 40 euro meer dan in 2012. Verdien je een jaarsalaris van meer dan 68.000 euro (twee keer modaal) dan betaal je de hoofdprijs voor de verplicht basisverzekering: tussen de 450 en 500 euro.

Dit betekent overigens niet dat dat dan ook het bedrag is dat je erop achteruit gaat. Er komt namelijk ook een verlaging van de inkomstenbelasting. Voor iedereen met een modaal of bovenmodaal salaris betekent dit dus een voordeel en dit compenseert gedeeltelijk de stijging van de zorgpremie. Toch berekende 1Vandaag dat een gezin met een modaal inkomen er per jaar zo'n 735 euro op achteruit gaat, dat is ruim 60 euro per maand. Mensen die leven van een uitkering gaan niets merken van de verlaging van de inkomstenbelasting maar profiteren wel van de voor hun fors lagere zorgpremies.

Overigens is het nog niet 100% zeker dat het beleid op bovengenoemde wijze gewijzigd gaat worden. In de Tweede Kamer is er een meerderheid voor, namelijk een van VVD en PvdA. Deze partijen hebben echter geen meerderheid in de Eerste Kamer waardoor zij hier steun moeten zoeken van andere partijen. De kans bestaat daardoor dat andere partijen concessies vragen waardoor een aantal tarieven nog zullen worden bijgesteld voor de zorgpremie daadwerkelijk inkomensafhankelijk wordt in Nederland.

Lastenverdeling in perspectief

Altijd is weer de vraag welke laag van de bevolking moet opdraaien voor de wijzigingen in het beleid. We moeten de precieze uitwerking nog afwachten, maar bij een globale schatting waarbij alle maatregelen uit het regeerakkoord zijn meegenomen kom je uit op de volgende bedragen:
  • Twee keer modaal inkomen ( 68.000 euro bruto): 2.500 euro meer kosten.
  • Modaal inkomen ( 34.000 euro bruto): 300 euro minder kosten.
  • Ruim beneden modaal inkomen ( 19.400 euro of minder bruto) 1.300 euro minder kosten.

Wat wel frappant is, is dat het erop lijkt dat de bovengrens die geldt voor de maximale inkomensafhankelijke premie relatief laag ligt. Dit komt erop neer dat iemand met een inkomen van 68.000 euro per jaar in 2014 evenveel premie moet betalen als iemand die jaarlijks 250.000 euro verdient. Zo lijkt het er dus op dat de echt hoge inkomens buiten schot blijven. Was de lijn nog wat verder doorgetrokken dan had de kostenstijging voor een gezin met een modaalinkomen beperkt kunnen worden, maar hier is niet voor gekozen in het regeerakkoord.

Na bekendmaking van de afspraken uit het regeerakkoord werden zorgverzekeraars direct overstelpt met telefoontjes van bezorgde burger die maar één vraag hadden: hoeveel premie moet ik gaan betalen met mijn inkomen? Zorgverzekeraars kunnen die vraag echter pas beantwoorden wanneer de details van het beleid worden uitgewerkt. Hierover is eind 2013 meer te zeggen. Dit artikel zal wanneer er meer bekend is dan ook worden aangevuld met deze informatie.

Update 9 november 2012

Op 9 november 2012 werd bekend gemaakt dat dit plan uit het regeerakkoord zo goed als zeker wordt geschrapt. Om toch tot een zekere nivellering te komen is besloten tot het terugdraaien van de geplande belastingverlagingen op inkomen die het verdwijnen van de hypotheekrenteaftrek moest compenseren. Voor de lagere inkomens zal gekeken worden naar manieren om voor hen de pijn te verlichten in de vorm van het verhogen van heffingskorting en arbeidskorting voor lage inkomens terwijl deze voor de hogere inkomens nagenoeg verdwijnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is een modaal inkomen?De meeste mensen denken dat het modaal inkomen het gemiddelde inkomen is in Nederland, maar dat is niet het geval. Het i…
Bronnen en referenties
  • http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Economie/353347/Onduidelijkheid-over-stijging-zorgpremie-in-Rutte-II.htm
  • http://www.nu.nl/geldzaken/2946488/zorgpremie-tussen-20-en-482-euro.html

Reageer op het artikel "Zorgpremie gekoppeld aan inkomen: wat betekent dit?"

Reacties

Sss, 02-11-2012 15:48 #4
@Bvd; jouw gesubsidieerde huurwoning kost de maatschappij meer dan een gemiddeld gezin aan hypotheekrente! De huren worden kunstmatig laag gehouden, je krijgt huurtoeslag, onderhoud wordt geregeld en je behoudt recht op div uitkeringen bij verlies van werk e.d. Dit in tegenstelling tot eigen woningbezitters waarvan verwacht wordt dat zij eerst de woning verkopen en dat geld gaan gebruiken. Dan heb ik het nog niet over scheefwonen!

Vereniging Verontruste Burgers I. O., 02-11-2012 08:12 #3
Wij maken ons boos om het volgende. toen in 2006 hoogervorst zijn vinger in de keel stak
was het bingo voor de particuliere ziekenfonds. de lage en middeninkomens waren de klos.
nu is het begrip laag en middeninkomen rekbaar. dus de vraag aan de vvd zou moeten zijn. waarom maken jullie nu zo'n stampij en gingen velen van jullie extra met vakantie in 2006, dit is niet gechargeerd maar waar gebeurt. daarom zouden wij graag nog eens die tarieven van 2006 anno 2014 (dus wat nu de bedoeling is ) naast elkaar willen zetten. heeft de infoteur zeemeeuw die misschien nog. wij willen ze naar de redactie van de wegener groep sturen om de vvd te laten zien wat destijds is gebeurd. alvast bedankt.

Bvd, 02-11-2012 02:52 #2
Ten eerste zijn er ook harwerkende mensen die zwaar onderbetaald worden door het uitbuiten van de bazen die je zelfs betalen onder het minimum loon.
(zoals ik) Dat maakt mij uiteraard een huurder. Nu lopen de rijke mensen gelijk te klagen over dat ze niet meer willen betalen voor de zorg dan een ander die het niet zo breed heeft. Ik heb hier maar een ding op te zeggen.
IK WIL NIET MEER BETALEN VOOR JULLIE HYPOTHEEK!

Kuchende Vis, 01-11-2012 13:57 #1
Laten we het niet overdrijven want mensen met een uitkering gaan er 8,75 per maand op vooruit, dat is niet echt 'fors'. Dit komt doordat de zorgtoeslag hun premie momenteel al verlaagt naar 30, het wordt nu 21.25. Is er minimaal één jornalist in dit hele land die dit correct kan berichten? Een lager eigen risico voor de laagste inkomens komt daar wel bij als gunstig, maar geen idee hoe dat uitpakt.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 10-11-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Zorgkosten 2014
Reacties: 4
Schrijf mee!