InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Wanneer recht op zorgtoeslag?

Wanneer recht op zorgtoeslag?

Wanneer recht op zorgtoeslag? De kosten voor de zorg worden steeds hoger, waardoor de premies voor de zorgverzekering ook stijgen. Voor de lagere inkomens wordt een zorgverzekering bijna onbetaalbaar. Om hierin tegemoet te komen heeft u in sommige gevallen recht op een financiële tegemoetkoming, ook wel zorgtoeslag genoemd. Om de zorgtoeslag te mogen ontvangen moet u voldoen aan een aantal voorwaarden. In dit artikel zullen we de voorwaarden beschrijven.

Voorwaarden voor zorgtoeslag

De overheid heeft enkele voorwaarden geschapen waaraan je moet voldoen als je recht wilt hebben op zorgtoeslag:
  • Je moet minimaal 18 jaar of ouder zijn. Hierbij gaat de zorgtoeslag in op de eerste dag van de kalendermaand die volgt op de maand waarin je 18 jaar wordt
  • Je moet een Nederlandse zorgverzekering hebben
  • Je inkomen mag niet te hoog zijn. Voor een alleenstaande mag het inkomen maximaal 28.482,- per jaar bedragen. Je verzamelinkomen samen met je toeslagpartner mag maximaal 37.145,- per jaar bedragen
  • Je moet de Nederlandse nationaliteit hebben of een geldige verblijfsvergunning hebben die recht geeft op toeslagen.

Ook vermogen telt mee

Sinds 2013 telt ook het vermogen mee als voorwaarde. De reden hiervoor is dat de overheid van mening is dat wie voldoende vermogen heeft, dus voldoende geld heeft om zelf de zorgkosten te betalen. Het vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting mag dus niet boven een bepaalde maximumgrens uitkomen, anders verlies je het recht op de zorgtoeslag. De maximumgrens is gesteld op het heffingvrije vermogen plus 81.360,-.

Berekenen hoogte zorgtoeslag en aanvragen

Hoe lager het inkomen, hoe hoger de zorgtoeslag. Online zijn diverse rekentools te vinden waarmee je de hoogte van de zorgtoeslag kunt berekenen. De zorgtoeslag is aan te vragen via de Belastingdienst. Ook wijzigingen in je persoonlijke situatie kunnen worden doorgegeven aan de Belastingdienst.

Zorgtoeslag stijgt voor lagere inkomens

Om de flinke stijging van de zorgkosten te compenseren voor de laagste inkomens wordt de zorgtoeslag voor deze groepen verhoogd. Huishoudens met een inkomen op of onder het minimumloon krijgen de verhoging van het eigen risico volledig terug. Hierbij geldt wederom dat hoe hoger je inkomen is, je minder extra zorgtoeslag gaat krijgen.

Buitenland

Ook wanneer je in het buitenland woont heb je in veel gevallen recht op zorgtoeslag. Een voorwaarde is dan wel dat je in een land woont dat behoort tot de Europese Unie, Ijsland, Noorwegen, Liechtenstein of Zwitserland. Ook landen waarmee Nederland een socialezekerheidsverdrag mee heeft afgesloten tellen mee. Een extra voorwaarde is dan wel dat u of een gezinslid van u in Nederland werkt of een pensioen of uitkering uit Nederland ontvangt. Wanneer je in een ander land woont, dan krijgt u alleen zorgtoeslag als u verplicht verzekerd bent in Nederland.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Berekening zorgtoeslag 2018Berekening zorgtoeslag 2018Hoeveel zorgtoeslag 2018 krijgt u? De berekening van hoogte van de zorgtoeslag 2018 kunt u eenvoudig zelf met een rekenm…
Zorgtoeslag 2018 en 2019 buitenlandZorgtoeslag 2018 en 2019 buitenlandRecht op zorgtoeslag in het buitenland? Wie in het buitenland woont, kan in 2017, 2018 en 2019 gewoon en legaal in aanme…
Zorgtoeslag 2019 omhoogZorgtoeslag 2019 omhoogU krijgt in 2019 waarschijnlijk meer zorgtoeslag dan in 2018. Dit kan oplopen tot 92 euro extra per jaar voor een alleen…
Bronnen en referenties
  • www.belastingdienst.nl
  • www.rijksoverheid.nl

Reageer op het artikel "Wanneer recht op zorgtoeslag?"

Reactie

Willeke, 10-04-2017 21:55 #1
Mijn moeder woont sinds kort in een verzorgingshuis met een CIZ indicatie en ontving voorheen zorgtoeslag (en nu nog steeds). Heeft zij daar nu nog recht op? Of moeten wij deze stopzetten?

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 23-10-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Geldzaken
Reacties: 1
Schrijf mee!