InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Autoverzekering online afsluiten: voor- en nadelen

Autoverzekering online afsluiten: voor- en nadelen

Autoverzekering online afsluiten: voor- en nadelen Automobilisten die hun autoverzekering online afsluiten, kunnen door lagere tarieven geld sparen. Maar bij schade had menig verzekerde zich toch een persoonlijk aanspreekpunt gewenst.

Via internet de goedkoopste autoverzekering vinden

Zonder autoverzekering mag men zich niet met een motorvoertuig op de openbare weg begeven:
  • vooral de aansprakelijkheidsverzekering (WA-verzekering) is van het grootste belang;
  • daar komt in de regel een gedeeltelijke cascodekking bij;
  • of bij nieuwere auto's, een uitgebreide cascoverzekering of all-risk-verzekering.

Talrijke verzekeringsmaatschappijen bieden autoverzekeringen aan. De tarieven verschillen daarbij aanzienlijk. Internet maakt het mogelijk de aanbiedingen van de individuele verzekeraars te vergelijken. Wie dat wil, kan een verzekering tegen het geselecteerde tarief ook meteen online afsluiten.

Voordeel: geld besparen met online afwikkeling

Wanneer men zijn autoverzekering online afsluit, profiteert men van aanzienlijk lagere kosten. De reden is duidelijk:
  • wie zélf klant wordt, hoeft niet eerst als klant geworven te worden;
  • er is dus geen tussenpersoon of intermediair die provisie wil verdienen;
  • bovendien zijn er minder administratieve kosten door de online-afwikkeling;
  • dat kostenvoordeel geven autoverzekeraars, althans gedeeltelijk, aan hun klanten door;
  • de consument profitereert dan ook van premies die onder de normale premies liggen.

Het prijsvoordeel en de eenvoudige afwikkeling zijn de grootste pluspunten bij online afsluiten van een autoverzekering.

Nadeel: persoonlijk contact ontbreekt

Klanten die hun autoverzekering online afsluiten, communiceren met de maatschappij per e-mail, per telefoon of per fax. Belangrijke documenten worden ook per post verzonden.

In de regel hoeft er met de verzekeringsmaatschappij na het afsluiten van de polis weinig worden geregeld:
  • de premies worden meestal geïnd via automatische incasso;
  • op alle belangrijke vragen is al bij het afsluiten van de verzekering geantwoord.

Maar tegen de tijd dat er een schadeclaim is, moet de verzekerde intensief informatie uitwisselen met de verzekeraar. Menig automobilist had het dan erg op prijs gesteld als hij een contactpersoon of accountmanager had, tot wie hij zich zou kunnen wenden. Maar die is er niet. In plaats daarvan is men aangewezen op de onpersoonlijke manier via internet of via het callcenter van de verzekeraar.

Is online afsluiten autoverekering via internet wel veilig?

Voor autoverzekeringen geldt dus dat je online de goedkoopste polissen kunt afsluiten. En in dat geval hoeft de aanbieder nog niet eens een internetverzekeraar te zijn. Ook traditionele maatschappijen hebben lucratieve aanbiedingen op hun website. Maar is afsluiten via Internet wel aan te bevelen en veilig?

Voorzover geïnteresseerde automobilisten vertrouwd zijn met het gebruik van internet en ze zich houden aan bepaalde regels, gaan zij geen groter risico aan dan bij traditionele contracten het geval is. Ook hier geldt immers dat men de contractvoorwaarden en de verplichtingen goed moet nalezen zodat men geen risico’s verzekert die men eigenlijk niet had willen verzekeren. Daarnaast is het altijd raadzaam om verschillende autoverzekeringen te vergelijken. Er bestaan grote prijsverschillen.

Autoverzekeringen online vergelijken

Het internet heeft de zoektocht naar de goedkoopste autoverzekering erg vergemakkelijkt. Tegenwoordig bieden talrijke gratis online calculators een goede mogelijkheid om de prijsverschillen tussen de verschillende maatschappijen snel te overzien. De klant kan met slechts enkele muisklikken en het invullen van een beperkt aantal gegevens een verscheidenheid aan verzekeringstarieven vergelijken en zo snel de goedkoopste kiezen.

Het aanvraagformulier online invullen

Menig verzekeraar stelt tegenwoordig een aanvraagformulier voor online-klanten op zijn website beschikbaar, zodat de verzekering comfortabel van huis uit kan worden afgesloten:
  • wie online een autoverzekering wil afsluiten, dient zijn kentekenbewijs bij de hand te houden om de vereiste technische informatie van de auto te kunnen bijzoeken;
  • bij het invullen kan ook het rijbewijs nodig zijn om bijvoorbeeld na te kijken hoe lang de verzekeringnemer al rijgerechtigd is;
  • besteed bij het afsluiten van een online contract ook aandacht aan vooringevulde vragen in het online aanvraagformulier en schakel eventuele dekking uit die je niet wil gebruiken;
  • sommige (buitenlandse) aanbieders controleren bij een all-risk-verzekering trouwens de kredietwaardigheid van hun klanten.

Waarop letten bij online afsluiten autoverzekering?

Om zich over de contractvoorwaarden te informeren, biedt het productinformatieblad van de verzekeraar de beste mogelijkheid. Het vat alle belangrijke kenmerken bij een bepaald tarief samen en leent zich daarom bij uitstek voor een productvergelijking.

Het productinformatieblad, de algemene voorwaarden en de bepalingen voor opzegging, stellen verzekeraars meestal aan bezoekers van de website als download ter beschikking of sturen die op aanvraag per post toe.

Wie een autoverzekering online afsluit, krijgt in eerste instantie een voorlopige dekking. Zo kan hij erop vertrouwen dat hij tenminste een passende aansprakelijkheidsverzekering heeft. Volledige verzekeringsbescherming geniet hij pas als de ondertekende polis per post retour ontvangen is en hij de verschuldigde premie heeft betaald.
Gerelateerde artikelen
Wat is een autoverzekering?Wat is een autoverzekering?Het is voor iedere autobezitter in Nederland wettelijk verplicht om een autoverzekering af te sluiten. Op deze manier wo…
Online autoverzekering afsluitenOnline autoverzekering afsluitenIn de Europese Unie is een aansprakelijkheidsverzekering voor motorrijtuigen verplicht, waarbij de bescherming van slach…
Autoverzekering bij AllsecurAutoverzekering bij AllsecurEen autoverzekering bij Allsecur is een prima manier om je auto te verzekeren. Je kunt de autoverzekering online afsluit…
Autoverzekering bij ANWBAutoverzekering bij ANWBEen autoverzekering bij de ANWB is een verstandige optie. Bij de ANWB kun je namelijk een goedkope autoverzekering afslu…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Autoverzekering online afsluiten: voor- en nadelen"

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 25-07-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!