InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Waar moet je op letten bij het openen van een spaarrekening?

Waar moet je op letten bij het openen van een spaarrekening?

Waar moet je op letten bij het openen van een spaarrekening? Met de uitgebreide financiële wereld van tegenwoordig wordt het steeds lastiger om een simpele spaarrekening te openen die optimaal rendeert zonder veel gedoe of verborgen kosten. Daarom nu een overzicht van waar moet je nu allemaal op letten. Van het depositogarantiestelsel tot soorten spaarrekeningen en andere tips om op te letten.

Wat wil je precies met jouw geld?

Het is handig om te beginnen met jezelf enkele vragen te stellen. Op deze manier krijg je voor jezelf helder waar je naar op zoek bent en kun je gerichter gaan zoeken. Bij deze eerste stap van het zoeken naar de goede spaarrekening ga je vooral op zoek naar het soort van sparen. Stel jezelf vragen als:
  • Wil je het geld direct kunnen opnemen of voor een langere tijd wegzetten?
  • Wil je papieren afschriften van jouw rekening of is online beheer ook voldoende?
  • Wil je maandelijks een bedrag storten?

De eigenschappen van de spaarrekening

Nu je besloten hebt wat jij met jouw geld wilt gaan doen en welke eigenschappen de spaarrekening moet hebben moet je gaan kijken waar je dit wilt doen. Ook deze keuze is het best te maken door jezelf een aantal vragen te stellen, bijvoorbeeld:
  • Wil je een zo hoog mogelijk rentepercentage?
  • Wil je beperkende voorwaarden of gewoon vrij zijn?
  • Wil je een goede klantenservice?
  • Wil je een betrouwbare en goed bekend staande bank?

Sparen algemeen

Vaak sparen mensen omdat zij een bijzonder doel voor ogen hebben, maar sparen kan natuurlijk ook zonder een einddoel. Het is goed mogelijk dat je maandelijks geld overhoudt en dat je dit wil wegzetten omdat je hier dan rente over ontvangt. Sparen is ook een goede optie als je binnenkort een grote uitgave verwacht. Door de vergaarde rente kost deze uitgave je minder. Deze uitgave kan een noodzakelijke of gewenste uitgave zijn, dit maakt verder niets uit. Het is altijd handig om maandelijks geld weg te zetten zodat je ook onvoorziene noodzakelijk uitgaven kan doen.

Sparen met overtollige middelen

Als je op dit moment maandelijks een bedrag overhoudt kun je dit maandelijks overboeken naar een algemene spaarrekening en als je dan later krap bij kas zit of gewoon iets aan wilt schaffen kun je weer geld opnemen. Het is wel belangrijk om van tevoren goed te kijken wat voor spaarrekening je opent zodat je wel je geld tussentijds kan opnemen. Vrijwel alle banken bieden zo een rekening aan waarbij je vrij kunt sparen.

Spaarvormen

Er zijn verschillende spaarvormen. Een aantal voorbeelden met uitleg:
Depositospaarrekening:
Deze rekening houdt in dat je jouw geld voor een bepaalde tijd vast zet en niet kunt opnemen, hierdoor ontvang je een hogere rente.

Duurzaam sparen:
Deze rekening is vooral voor mensen die met hun geld willen bijdragen aan een schoner milieu. De bank investeert jouw geld dan alleen in bedrijven die het milieu of iets met dieren tracht te verbeteren. Je ontvangt vaak een gemiddelde rente.

Jeugdsparen:
Dit is aparte rekening bedoeld voor kinderen tussen de 7 en 15 jaar. Met deze rekening wordt getracht om de kinderen te leren omgaan met geld. Ouders moeten toestemming geven om geld van de rekening te halen. Hierbij ontvang je vaak een gemiddelde tot lage rente.

Internetsparen:
Deze rekening is vooral toegespitst op het feit dat je alles online kunt regelen. Het overmaken, saldo bekijken en opnemen gaat allemaal via het internet. Hierdoor is de rente vaak iets hoger omdat de bank minder kosten maakt.

Sparen voor een uitgave op een later moment

Als je binnen afzienbare tijd een grote uitgave kunt verwachten is het handig om alvast maandelijks een bedrag opzij zetten en dit op een gewone spaarrekening storten. Het is alleen zo dat je vaak meer rente krijgt op een bonusspaarrekening. Je ontvangt dan extra rente als je het geld een bepaalde periode op de spaarrekening laat staan. Het is dan wel van belang dat je de voorwaarden voor deze bonus kent en daar ook aan voldoet. Er zijn ook financiële instellingen die een hogere rente uitkeren als je maandelijks een vast bedrag bijstort. Als je het je kunt permitteren om het geld helemaal vast te zetten voor een bepaalde periode levert een termijndeposito toch vaak de hoogste rente op en moet je dit zeker overwegen.

Rentepercentage

Een belangrijk punt bij het openen van een spaarrekening is natuurlijk het rentepercentage. Vaak bieden de grote banken een net wat lager rentepercentage dan de kleinere en buitenlandse banken. Daarom is het goed om niet alleen de spaarrekeningen van grote banken te vergelijken.

Depositogarantiestelsel

Het depositogarantiestelsel houdt in dat als een bank onverhoopt failliet gaat dat je spaargeld tot 100.000,- E. gegarandeerd wordt. Je krijgt dan jouw geld terug van de staat. Let wel op niet alle spaarrekeningen vallen onder deze garantie.

Tot slot

Of je nu wel of niet een speciaal spaardoel hebt, het is belangrijk dat je een spaarrekening kiest die bij je past. Als je op een verkeerde rekening geld begint te sparen kan je dit veel geld kosten. Je kunt te weinig rente krijgen, je krijgt ineens extra kosten of je moet lang wachten op een overboeking als je geld wilt opnemen of wilt bijschrijven. Als je echt slim wilt sparen kijk je eerst naar de rente en daarna naar de voorwaarden van de spaarrekening voordat je deze opent.
Gerelateerde artikelen
Spaarrentetarieven vergelijken: Waar moet je op letten?Wanneer je op zoek bent naar de hoogste spaarrente op deposito's en spaarrekeningen, moet je op een aantal dingen letten…
Zwitserleven: spaarrekening met hoge spaarrenteZwitserleven: spaarrekening met hoge spaarrenteZwitserleven biedt u in 2017 een hoge spaarrente op een nieuwe spaarrekening van 0,45%, hoger dan de drie grote banken.…
Spaarbank & De Anadolubank en Alfa Spaarrekening zijn nieuwSpaarbank & De Anadolubank en Alfa Spaarrekening zijn nieuwBij de Anadolubank kunt u in 2019 kiezen uit de Alfa spaarrekening, Alfa Rente Direct Spaarrekening, Alfa slimmer sparen…
Rentetarieven sparen vergelijken: Wat is de hoogste rente?Rentetarieven sparen vergelijken: Wat is de hoogste rente?Wanneer je spaarrekeningen met elkaar gaat vergelijken, zijn de rentetarieven van die spaarrekeningen het meest belangri…
ING Bank geeft hoogste rente op ProfijtrekeningING Bank geeft hoogste rente op ProfijtrekeningProfiteer ook in 2019 van de Profijtrekening of zet deze om in de Oranje spaarrekening. De Profijtrekening van de ING is…
Bronnen en referenties
  • http://www.ibannl.org/bankrekening-openen/spaarrekening.php
  • http://www.sparenofbeleggen.com/spaarrekening-openen/23-spaarrekening-openen/56-spaarrekening-openen
  • http://www.sparen.com/algemeen/

Reageer op het artikel "Waar moet je op letten bij het openen van een spaarrekening?"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 01-03-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!