InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Geld sparen: niet voor rendement, wel voor veiligheid?

Geld sparen: niet voor rendement, wel voor veiligheid?

Geld sparen: niet voor rendement, wel voor veiligheid? Geld sparen is een optie die minder gericht is op rendement maar meer op veiligheid en zekerheid. Zeker bij een lage spaarrente is sparen minder rendabel. Wanneer het inflatiepercentage hoger ligt dan de spaarrente daalt je spaargeld bovendien in waarde. Vele spaarders stellen zich dan de vraag: waarom nog sparen? Op zich lijkt het logisch om je te richten op andere manieren om je geld te besteden, zoals bijvoorbeeld beleggen of investeren. Beleggen met een deel van je spaargeld kan erop gericht zijn om sneller rendement te halen. Toch geld sparen kan je dan weer doen omdat je kiest voor veiligheid en zekerheid, en je denkt dat die spaarrente ooit wel weer de hoogte in zal gaan. De spaarrekening blijft voor vele mensen dan ook haar klassieke aura van veiligheid behouden.

Sparen en rendement

Een spaarder gaat logischerwijs steeds op zoek naar de hoogste spaarrente. Je zet je spaargeld natuurlijk het liefst op een spaarrekening die een interessant rendement biedt. Sommige mensen veranderen daarvoor zelfs van bank. Sinds de economische crisis is de spaarrente echter een heel stuk verlaagd waardoor sparen minder aantrekkelijk is geworden. Bij een hoge inflatie en een waardevermindering van het spaargeld stellen meer en meer spaarders zich de vraag of sparen nog wel de moeite waard is. Als de spaarrente zo laag is geworden dat je verlies maakt in verhouding tot het inflatiepercentage, dan zijn er andere mogelijkheden om je geld te besteden.

Beleggen met spaargeld

Aandelen

Aandelen zijn niet alleen weggelegd voor professionele beleggers; ook meer en meer particulieren durven een stapje te zetten in de beurswereld. Dit komt mede door de betere toegankelijkheid van het beleggen dankzij de beleggingsplatforms van internetbanken zoals bijvoorbeeld BinckBank. Hierdoor kan je vanuit je luie zetel zelf aandelen verhandelen zonder tussenkomst van je bankkantoor. Als je vindt dat sparen te weinig oplevert, kan je voor deze optie kiezen.

Beleggingsfonds

Wel moet je altijd in gedachten houden dat je met beleggen veel winst kan maken maar ook veel verlies. Een hoog potentieel rendement brengt ook steeds een hoog risico met zich mee. Om dit op te vangen kan je bijvoorbeeld een deel van je spaargeld beleggen in een belegggingsfonds. Beleggingsfondsen zijn er in alle soorten en maten, en ook als je heel voorzichtig wilt beleggen zijn er mogelijkheden.

Kopen en investeren

Sommigen vinden het helemaal de moeite niet meer om geld te sparen doordat het toch zo weinig oplevert. Deze mensen kiezen er dan ook voor om hun geld grotendeels uit te geven en volop te consumeren. Ze kopen de dingen die ze altijd al wilden hebben en menen dat ze in de toekomst wel zullen sparen als de rente weer de hoogte ingaat. Dit idee kan uitmonden in een strategie om uitgaven niet alleen te doen als aankoop an sich, maar ook als investering. Denk bijvoorbeeld aan het kopen van een appartement als investering, of het geld investeren in een zaak om er een interessante cashflow uit te kunnen halen.

Geld sparen

Veiligheid eerst

Dan heb je ook nog de groep mensen die zich helemaal niets aantrekken van de lage spaarrente. Ze vinden het gewoon goed om wat geld achter de hand te hebben voor onzekere tijden of dringende omstandigheden. Dit kan een goede keuze zijn voor wie vreest voor zware economische moeilijkheden en op elk moment over liquiditeiten wil beschikken, mocht het nodig zijn. Tot deze groep van spaarders behoort waarschijnlijk een relatief grote groep van de bevolking, die zich wil afdekken tegen risico en beleggingen links laat liggen.

Rendement later?

Wanneer je voor deze mogelijkheid opteert vind je rendement niet cruciaal, maar wel veiligheid en zekerheid. Ooit zal die spaarrente toch wel weer gaan stijgen en wordt rendement weer wel mogelijk, zo wordt dan vaak gedacht. Op die manier blijft de spaarrekening haar klassieke aura van veiligste belegging alle eer aandoen. Alles in acht genomen zullen de meeste mensen uiteindelijk de voorkeur geven aan zekerheid boven rendement.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaarders zijn beleggers gewordenSpaarders zijn beleggers gewordenBeleggen, sparen, beleggen in obligaties, wat wordt het? Veel spaarders zijn volledig of gedeeltelijk in aandelen gestap…
Sparen - hoogste spaarrente is slimmer dan beleggen?Sparen - hoogste spaarrente is slimmer dan beleggen?Sparen is vaak slimmer dan beleggen, minder risico en toch een mooi rendement. Een hoge spaarrente, terwijl beleggen vee…
Lange termijn of korte termijn sparenAfhankelijk van uw spaardoel kunt u kiezen voor sparen op lange of op korte termijn. Het lange termijn sparen geeft een…
Bronnen en referenties
  • https://www.eenanderrendement.nl/content/sparen-beleggen, bezocht op 03/01/2016.
  • http://www.wikifin.be/nl/spaarsimulator, bezocht op 03/01/2016.
  • http://www.test-aankoop.be/geld/spaarrekeningen/dossier/een-goede-spaarrekening-kiezen, bezocht op 03/01/2016.

Reageer op het artikel "Geld sparen: niet voor rendement, wel voor veiligheid?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 03-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Rendement investeringen
Schrijf mee!