InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Geld besparen bij het koken

Geld besparen bij het koken

Geld besparen bij het koken Kom je vaak geld te kort om eten te kopen? Je kan op een eenvoudige manier veel geld besparen en lekker eten. Wij gooien immers veel te veel eten weg en gaan lang niet altijd heel spaarzaam om met voedsel. Toch kan je met kliekjes een lekkere maaltijd op tafel toveren in geen tijd! Wist je dat er zelfs manieren zijn om gratis te eten?

Maaltijdsoep

Om gezond te eten moet je groenten, een beetje vlees, vocht en melkproducten consumeren. Met een lekkere maaltijdsoep en een melkdessertje heb je al heel wat voedingsmiddelen binnen. Maak een lekkere dikke groentesoep met veel groentjes en aardappelen. Voeg daar wat gehaktballetjes aan toe, eet er een bruine boterham bij en je hebt een gezonde maaltijd. Bovendien ga je er een paar dagen van kunnen eten. Geen zin om twee of drie dagen na elkaar hetzelfde te eten? Vries dan een paar porties in en maak 's anderendaags een andere soep. Zo heb je na verloop van tijd een heel assortiment in je vriezer staan en kan je lekker afwisselen. Varianten op de gehaktballetjes zijn: stukjes kip en bouillievlees. Maak ook iedere dag een melkdessertje: pudding, griesmeel, yoghurt, rijstpap, etc. Zo heb je ook dagelijks ook je portie melkproducten binnen en kost je maaltijd je geen fortuin.

Kliekjes

Blijf je iedere dag met kliekjes zitten? Geen nood. Ook met kliekjes kan je een lekkere maaltijd bereiden. Neem bijvoorbeeld gewoon de overgebleven groenten en maak er een Spaanse tortilla van. Lekker met een stuk brood en gezond! Ofwel verwerk je de kliekjes onmiddellijk in de maaltijd van de dag er na. Maak van de overgebleven groenten bijvoorbeeld een soepje. Ofwel spaar je je kliekjes op in de vriezer en bereid je eenmaal per week een kliekjesmaaltijd. Zijn het groentenkliekjes, dan kan je ze verwerken tot een koud schoteltje en 's anderendaags meenemen naar je werk. Zo bespaar je weer op je lunch.

Kopen op de markt

Marktkramers verkopen graag grote hoeveelheden. Op die manier kan je ook flink besparen. Weet je niet wat doen met al dat fruit? Maak lekkere confituur. Of verwerk je fruit tot dik sap, dat je kan gebruiken op pudding, ijs of yoghurt. Zo wordt het niet slecht en heb je er nog weken plezier van. Tips nodig om confituur te maken? Gelei: zomer in een potje. Met grote hoeveelheden groenten kan je lekkere soep maken en ze daarna invriezen. Zo gaat er niets verloren. Ga je tegen sluitingstijd naar de markt, dan kan je extra koopjes doen. De marktkramers nemen niet graag hun fruit en groenten terug mee en verkopen het dan aan dumpingprijzen. Ook wanneer je een goede klant bent, doet de marktkramer wel eens iets extra voor je. Ook met een groot pak kaas kan je van alles verzinnen. Lekker bij de boterham natuurlijk. Maar je kan je kaas ook raspen voor bij de spaghetti. Of je kan een lekkere kaasfondue maken. Alle kliekjes kaas laten smelten en soppen maar dat brood!

Gratis eten

Neen, hiermee bedoelen we niet dat je geregeld moet aanschuiven bij familie of vrienden. Maar je kan geregeld gratis eten en er nog geld voor krijgen ook. Een eerste mogelijkheid is lid worden van een testpanel. Zo krijg je geregeld staaltjes van nieuwe producten thuis gestuurd. Je proeft ze, beoordeelt ze en schrijft er een recensie over. Hiervoor word je dan nog betaald ook. Een andere mogelijkheid is om te gaan babysitten. Meestal moeten de kinderen waar je op moet letten ook nog eten en jij mag dan een hapje mee-eten. Of je kan in een restaurant gaan werken. Ook hier wordt dikwijls de overschot verdeeld onder de werknemers. Nog een mogelijkheid is om de vuilbakken naast supermarkten te gaan doorsnuffelen. Ook hier kan je vaak producten vinden die nog maar net over datum zijn. Het kan gaan om fruit, groenten, koekjes, pasta, etc. Allemaal keurig verpakt en nog best eetbaar. Weet wel dat deze bezigheid strafbaar is.

Vlees- en/of groentenpaketten

Soms is het voordeliger om grote, samengestelde vleespaketten te kopen. Je hebt dan in een keer verschillende soorten vlees. Vries in wat je niet onmiddellijk nodig hebt. Zo blijft het vers en heb je altijd wat in huis. Te weinig stuks van elke soort? Maak dan een lekkere hutsepot. Hetzelfde geldt voor groentenpaketten. Soms heb je goedkope aanbiedingen om soep te maken. Ook die groenten kan je apart verwerken. Een andere mogelijkheid is om een biologische fruit-en groentenmand te bestellen. Zo heb je iedere week een overdaad voor een vaste prijs. Vaak zitten hier wel vergeten groenten in. Heb je ideeën nodig om met deze groenten te koken? Vergeten groenten: recepten

Grote hoeveelheden kopen

Wat geldt voor groenten en vlees, geldt ook voor andere producten. Koop een groot pak pasta en leg wat je niet gebruikt opzij. Koop twee potten confituur en zet er eentje in de kelder voor later. Doe dit alleen maar voor producten die lang goed blijven, anders moet je weken hetzelfde eten. Denken we hier aan drinken in promotie, pasta, rijst, koekjes, bloem, suiker, zout, etc.

Houdbaarheidsdatum

De houdbaarheidsdatum die je op de verpakkingen vindt, moet je niet altijd volgen. Er zijn heel wat producten die ook na deze datum best te eten zijn. Vaak vindt je zulke producten zelfs in een kar vooraan in je supermarkt aan verlaagde prijzen. Stem je weekmenu op deze producten af en je kan weeral goedkoop eten.

Supermarkten

In supermarkten kan je vaak profijt doen door bonnetjes uit te knippen. Ga dan wel alleen naar de winkel voor deze producten en kom niet met een volle kar naar huis. Soms zijn er zelfs bonnetjes voor gratis producten. Heb je er meerdere, splits het gezin dan op. Laat ook de kinderen een bonnetje inleveren. Zo heb je soms twee of drie gratis producten, hoewel je er normaal maar één per gezin mag inleveren.

Iets anders dat je zeker moet doen in een supermarkt, is je bukken of strekken. Immers, de duurste producten staan op ooghoogte. De witte producten en de huismerken staan heel vaak op het onderste of op het bovenste schap. Met een beetje turnen, bespaar je ook weer heel wat geld.

Gluren bij de buren

Tenslotte kan je ook je profijt doen wanneer je met vakantie bent. Sommige producten zijn een pak goedkoper in je vakantieland. Sla alvast een kleine voorraad in en breng het mee naar huis. Hier heb je dan dubbel plezier van: het is goedkoper en het herinnert je aan je vakantie! Woon je in een grensgebied, dan kan je ook naar je buurland voor de goedkopere producten. Wanneer je dit eenmaal per maand doet, bespaar je ook weer een hoop geld.

Meer besparingstips nodig? Tips om te bezuinigen. Hierin vind je meer tips om te besparen op cadeau's, energie, huisdieren, knutselgerief en nog veel meer.
Gerelateerde artikelen
Geld besparen op eten en drinkenGeld besparen op eten en drinkenGeld besparen kan op vele manieren en het kan worden gedaan door verschillende aanpassingen in de leefstijl te maken. Hi…
Besparen: Diepvries kokenBesparen: Diepvries kokenDe winkels puilen uit van het kant en klare eten. Chinees, Japans, Italiaans, Thais, van alles is te koop. In ons land k…
Low-budget koken en toch eten als een koningAs je krap bij kas zit of je wil gewoon wat geld besparen, kun je dat makkelijk doen op je eten. En niet door alleen nog…
Geld besparen: leer goedkoop eten makenGeld besparen: leer goedkoop eten makenJe hebt gelukkig een baan maar toch houd je naar je zin aan het einde van de maand te weinig over om substantieel te spa…

Reageer op het artikel "Geld besparen bij het koken"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 05-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Bezuinigen
Schrijf mee!