InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Vitaliteitssparen vervangt levensloopregeling

Vitaliteitssparen vervangt levensloopregeling

Vitaliteitssparen vervangt levensloopregeling De levensloopregeling kan in 2012 nog gebruikt worden, maar alleen als mensen minimaal 3000 euro op die rekening hebben staan. Bovendien gaat het dan om een overgangsregeling. Er voor in de plaats komt het vitaliteitssparen. Voordeel van deze vorm van sparen is dat ook ZZP-ers er gebruik van kunnen maken en niet alleen maar werknemers. Over vitaliteitssparen en de voordelen van vitaliteitssparen.

Levensloopregeling is verdwenen per 2012

De levensloopregeling is in 2012 afgeschaft. Met die regeling kon een werknemer een bedrag van maximaal 12 procent van zijn brutoloon per jaar sparen voor extra verlof. Wie geld opzij zette voor de levensloopregeling kon dat bedrag aftrekken voor de loonbelasting. Wie het geld wilde gebruiken kon dat alleen maar doen als hij ook werkelijk verlof opnam. Als je het geld opnam werd het ook belast. Een mooie regeling voor iemand die bijvoorbeeld een lange reis wilde gaan maken, zeker omdat een werknemer ook nog eens maximaal 201 euro per jaar aan levensloopkorting kon krijgen.

Overgangsregeling

In 2012 kunnen mensen nog gebruikmaken van de overgangsregeling. Maar dit kan alleen maar als ze al een saldo hebben van minstens 3000 euro. Wie een bedrag heeft dat minder is dan 3000 euro kan het geld in 2012 opnemen, maar dan moet er wel belasting over worden betaald. Een andere mogelijkheid is om het in 2012 te storten in de nieuwe Vitaliteitsspaarregeling.

Wat is vitaliteitssparen?

Het verschil tussen vitaliteitssparen en de levensloopregeling zit hem onder meer in het feit dat ook Zelfstandigen zonder persoon er gebruik van kunnen maken. Vitaliteitssparen is kort gezegd fiscaal voordelig sparen. Wie geld stort op zijn vitaliteitsrekening kan dat fiscaal aftrekken in box 1. Bovendien wordt er pas belasting over geheven als je het geld weer opneemt. Het geld dat niet is opgenomen (dat moet vaak immers nog) is vrijgesteld van belasting op in box 3 of te wel op inkomen uit vermogen. Bovendien hoef je het geld dat je met vitaliteitssparen hebt opgebouwd niet te gebruiken als je verlof opneemt. Je mag het ook voor andere zaken gebruiken, maar dan moet er wel belasting over het bedrag betaald worden.

Hoeveel geld kun je maximaal opbouwen met vitaliteitssparen?

Met de nieuwe vitaliteitsspaarrekening kun je maximaal 20.000 euro sparen. Per jaar mag 5000 euro worden gespaard, tenminste als je hem wilt aftrekken voor de belasting. Mensen van 62 jaar of ouder kunnen per jaar maximaal 10.000 euro opnemen.

Wereldreis maken en dat bekostigen met vitaliteitssparen of gewoon de inkomstenbelasting omzeilen

Wie bijvoorbeeld over een aantal jaren een wereldreis wil maken van een paar maanden, kan daar nu al voor gaan sparen met vitaliteitssparen. Wie over vier jaar wil vertrekken kan elk jaar bijvoorbeeld 3000 euro sparen en heeft dan na 5 jaar 15.000 euro. Overigens wordt dit geld ondergebracht bij een bank, een verzekeringsmaatschappij of een beleggingsinstelling. Goed uitzoeken bij wie je het onderbrengt is dus nog wel belangrijk. In de jaren dat er gespaard wordt, hoeft het bedrag niet te worden opgegeven voor de vermogensbelasting. Mensen die meer vermogen hebben dan 20.785,-- euro kunnen dus heel goed gebruik maken van deze mogelijkheid. Dit is namelijk een bedrag dat nog is vrijgesteld van vermogensbelasting, daarboven moet betaald worden. Mensen met dus meer vermogen kunnen dus 20.000 euro extra belastingvrij sparen. Per jaar bespaart dat 240 euro, omdat dit 1,2 procent belasting per jaar scheelt.

Voor wie is vitaliteitssparen en hoe ziet de regeling eruit?

Vitaliteitssparen op een rijtje:
  1. Levensloop sparen was alleen voor werknemers. Vitaliteitssparen is voor werknemers, maar ook voor ondernemers
  2. Per jaar mag maximaal 5000 euro gespaard worden
  3. In totaal mag 20.000 euro gespaard worden
  4. Het gespaard geld wordt belast als het wordt opgenomen
  5. Wie het geld op wil nemen, kan dat doen wanneer hij dat wil
  6. Het geld is vrij te besteden, dus je hoeft niet op wereldreis te gaan
  7. Er geldt een vrijstelling in box 3, dus op de inkomensbelasting

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • De Vries & Partners
  • Margriet

Reageer op het artikel "Vitaliteitssparen vervangt levensloopregeling"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 21-03-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Sparen
Schrijf mee!