InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Onderzoek spaargeld door ING: hebben we genoeg?

Onderzoek spaargeld door ING: hebben we genoeg?

Onderzoek spaargeld door ING: hebben we genoeg? Ondanks alle perikelen rondom AOW en pensioenkortingen, zijn wij in Nederland heel tevreden over ons spaargeld. Althans, als je ons vergelijkt met dertien andere landen uit de Eurozone, zoals het Economisch Bureau van de ING Bank dat heeft gedaan. Opvallend is dat vooral 55-plussers heel wat blijer zijn met hun spaarcentjes dan andere Europese 55-plussers. En Nederlandse jongere generaties zijn weer lang niet zo blij. Hoe zit dat allemaal? Het onderzoek verklaart het. We horen dagelijks de berichten: we sparen meer, maar er wordt ook een flinke aanslag gepleegd op onze financiële reserves. Er zijn steeds meer mensen die zelfs voor de dagelijkse levensbehoeften interen op hun spaargeld. En toch komt ING met relatief vrolijk nieuws, na onderzoek naar het spaargedrag in dertien Europese landen. Namelijk, dat wij Nederlanders heel tevreden zijn met ons spaargeld. Tenminste, in vergelijking met andere Europeanen. En dan vooral de 55-plussers.

50% Nederland: (heel) tevreden

Hoe tevreden zijn we met ons spaargeld? Het kan enige verbazing wekken, maar de helft ofwel 50%) van de door ING ondervraagde Nederlanders zei 'tevreden' tot 'zeer tevreden' te zijn. Alleen Luxemburg zit daar net een klein tandje boven, met 51%. In de zwakkere Eurolanden ligt de tevredenheid in vergelijking dramatisch veel lager. In Italië is slechts één op de tien ondervraagden (12%) tevreden tot zeer tevreden met de beschikbare spaartegoeden. Nog het minst tevreden zijn Spanjaarden: van hen antwoordt bijna de helft 'ontevreden' tot 'zeer ontevreden' te zijn.

Werkloosheid drukt tevredenheid

Volgens het ING Economisch Bureau, dat het onderzoek uitvoerde, moet je het verschil in uitkomsten denkelijk zoeken in economische verschillen tussen de landen. Spanje heeft natuurlijk op het moment een schrijnend hoge werkloosheid, en daarmee is dit de twijfelachtige 'topper' in werklozen binnen de Europese Unie. Ruim een op de vijf Spanjaarden zat eind 2011 ongewild thuis (22,8%). Ook in Italië is het beeld vrij somber, zoals de krantenberichten ons laten weten. Op het moment van onderzoek horen Nederland en Luxemburg, de landen met de hoogste tevredenheid over spaartegoeden, ook bij de landen met de laagste werkloosheid in Europa.

Het onderzoek: wie en wat?

Het onderzoek naar spaargedrag waarop dit artikel is gebaseerd, werd uitgevoerd door TNS NIPO in 13 Europese landen. In Nederland deden 1013 mensen mee.

.55-plussers zijn het tevredenst

55-plussers zijn relatief tevreden over hun spaartegoed. En daaronder zijn Nederlandse 55-plussers overtuigend het meest tevreden met hun financiële reserves, als je ze vergelijkt met hun Europese leeftijdsgenoten. Van de Nederlandse 55-plussers zeggen nota bene 6 op de 10 (60%) tevreden tot zeer tevreden te zijn met het beschikbare spaargeld. Maar als je het gemiddelde neemt uit de dertien landen die meededen aan het onderzoek, blijkt ruim een op de drie ofwel 36% van de 55-plussers tevreden tot zeer tevreden te zijn. Dat is heel wat minder.

Pensioenstelsel geeft tevredenheid een boost

Een aannemelijke verklaring waarom 55-plussers in Nederland veel vaker blij zijn met hun spaargeld dan leeftijdsgenoten in andere landen? Vergeleken bij andere landen, hebben we ondanks alle perikelen rondom AOW-leeftijd en pensioenkortingen, toch nog steeds een relatief goed pensioenstelsel. Nog afgezien van de AOW die mensen op latere leeftijd krijgen, is er in Nederland een flink vermogen voor aanvullende pensioenen bij elkaar gespaard. Dit is zo'n 800 miljard euro, en dat, vertelt De Nederlandsche Bank, is het hoogste bedrag van alle eurolanden.

Jongeren minder tevreden

Als je oudere spaarders vergelijkt met jongere, kun je als vuistregel stellen: jonger staat gelijk aan: minder tevreden met het spaargeld. Of je jongere spaarders nu bekijkt in Nederland of in heel Europa, Nederlandse 55-plussers zijn duidelijk het meest tevreden met hun financiële reserves. De groep mensen in de leeftijdcategorie van de 35 tot 44-jarigen scoort in Nederland het laagst op tevredenheid. Toch is nog één op de tien ofwel 39% tevreden tot zeer tevreden. Maar voor het geheel van de dertien deelnemende landen, is de groep 45 tot 54-jarigen het minst tevreden. Van hen is maar één op de drie mensen tevreden tot zeer tevreden (31%).

Wankel pensioenstelsel maakt onzeker

Een verklaring die de ING geeft voor die mindere tevredenheid bij de wat jongere generaties, is het tumult rondom ons pensioenstelsel. Er wordt gekort, én er kan in de toekomst nog meer gekort worden. Lange tijd werd dat voor onmogelijk gehouden, omdat de economische bomen zogenaamd tot in de hemel zouden blijven groeien. Helaas is nu praktisch zeker dat onze pensioenregelingen ook in de toekomst minder gunstig worden. Vergrijzing ondermijnt het huidige stelsel, en in de talkshows was het onlangs weer duidelijk: jongeren vrezen dat zij de rekening gaan betalen. Het is geen gekke gedachtesprong als je je daardoor ook minder lekker voelt over je huidige hoeveelheid spaargeld; je weet immers niet wat daar straks allemaal van betaald moet worden, en wat ervan overblijft. Nog een verklaring kan zijn, dat jongere generaties meer schulden zijn aangegaan, terwijl ouderen door de bank genomen een zuinigere 'geldstijl' hebben en hadden.

55-plussers: gestegen huizenprijzen

De gang van zaken op de huizenmarkt kan een belangrijke rol spelen bij de vraag waarom 55-plussers zich zo veel lekkerder voelen over hun reserves. Deze generatie heeft nog weleens kunnen profiteren van de sterke stijging van de huizenprijzen, die een climax beleefde in de jaren '90 van de vorige eeuw. Jongere generaties met een eigen woning hebben deze doorgaans later gekocht. Niet alleen zijn er daarom jongeren die minder profiteren van prijsstijgingen, er zijn nu ook steeds meer jongere kopers die hun overwaarde zien kelderen, tot het hypotheekbedrag zelfs de waarde van hun huis ver overstijgt. Geen wonder dat je daar de zenuwen van krijgt. Natuurlijk raken de prijsdalingen sinds 2008 alle woningbezitters, maar oudere generaties hebben vaker een overwaarde kunnen verzilveren als ze eerder hun huis verkochten. Bovendien hebben zij vaak al een aardig deel van de hypotheek afgelost.
Gerelateerde artikelen
Banksparen veilig bij faillissement?Banksparen veilig bij faillissement?Is ook het banksparen bij een bank in 2018 en 2019 veilige manier van sparen bij een faillissement van de bank? Als u ni…
Jong beginnen sparen en het nut van samengestelde interestenJong beginnen sparen en het nut van samengestelde interestenGeld sparen levert je jaarlijks een bepaalde rente op. Die rente wordt bij je basiskapitaal gevoegd, waardoor het totaal…
Een goed pensioenplan? - regel het zelf!Een goed pensioenplan? - regel het zelf!Een pensioen krijgen was altijd zo simpel: je werkte hard en als je dan tussen de 60 en 65e stopte met werken dan kreeg…
Hoe beschermt u uw spaargeld bij faillissement bank?Hoe beschermt u uw spaargeld bij faillissement bank?Is uw spaargeld veilig bij een bank? Neen. Bij een faillissement van de bank zijn uw spaargeld en beleggingen slechts vo…
Wat is bonus sparen: voordelen en nadelen?Wat is bonus sparen: voordelen en nadelen?Vele banken bieden bonus sparen aan. Wat is bonus sparen in 2019? Hoe werkt deze manier van sparen? Wat zijn de voordele…
Bronnen en referenties
  • Onderzoek ING Bank door TNS NIPO

Reageer op het artikel "Onderzoek spaargeld door ING: hebben we genoeg?"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 29-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!