InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Spaardoel: huis afbetalen

Spaardoel: huis afbetalen

Door de daling van de huizenprijzen en de tegenvallende economie, voelen steeds meer huiseigenaren de urgentie om extra af te lossen op hun hypotheek. De maandlasten en de schulden moeten omlaag. In tijden dat er minder vertrouwen is in de huizenmarkt, gaan huiseigenaren zich ook verdiepen in hun eigen situatie. Steeds meer huisbezitters lopen tegen het probleem aan dat hun huis minder waard wordt, terwijl de hypotheekschuld op hetzelfde niveau blijft. Er is in het verleden massaal voor gekozen om de maandlasten zo laag mogelijk te houden ten kostte van de kwaliteit van de hypotheek. Achteraf gezien is de keuze voor een beleggingshypotheek en een aflossingsvrije hypotheek niet de juiste keuze gebleken.

Stagnerende economie en dalende huizenprijzen

Een slechte economie in combinatie met dalende huizenprijzen is een slechte combinatie. Door de slechte economie verliezen meer mensen hun baan, en dus een deel van hun inkomen. In het geval de huizenmarkt gezond is, kan het huis verkocht worden op het moment dat de maandlasten niet meer te dragen zijn. De dalende huizenprijzen zorgen ervoor dat er steeds meer huizen niet meer met winst te verkopen zijn. Als de hypotheek niet meer afbetaald kan worden met de opbrengst uit de verkoop, resteren er schulden na verkoop.

Extra aflossen om de hypotheek betaalbaar te houden

In het verleden werd vaak geadviseerd om de hypotheekschuld maximaal te houden om het hoogst mogelijke fiscaal voordeel te behalen. Steeds meer huizenbezitters zien echter ook het voordeel van het extra aflossen. De hypotheek moet toch een keer afbetaald worden, en het geeft een maandelijkse besparing.

Sparen om de hypotheek te kunnen aflossen

In het geval de aflossing van de hypotheekschuld op de einddatum onzeker is, kan het verstandig zijn om alvast extra te gaan sparen. Aan de andere kant zal het in de praktijk ook geen probleem zijn als er een kleine hypotheekschuld op het huis blijft rusten. De inflatie speelt hierin ook nog een rol. Stel, er blijft een schuld over op einddatum van 25.000. Door de inflatie in de loop der jaren wordt het geld steeds minder waard. 25.000 nu, is veel meer waard dan 25.000 over twintig jaar.

Extra sparen of gelijk de hypotheek gedeeltelijk afbetalen?

Moet u het gespaarde bedrag periodiek gebruiken voor de aflossing, of kunt u het geld beter opsparen voor op de einddatum? Dit is voor een groot deel afhankelijk van de hoogte van het rendement dat u op het gespaarde bedrag kunt maken en de hoogte van de hypotheekrente. Hierbij speelt het fiscaal voordeel ook weer een belangrijke rol. Aan de andere kant kunt u vermogensrendementsheffing verschuldigd zijn over het opgespaarde bedrag. Het antwoord op deze vraag is te verkrijgen door de besparing af te zetten tegen de misgelopen spaarrente, waarbij u rekening moet houden met de fiscale bepalingen.

Zorg voor een hoog rendement over uw spaargeld

Als de keuze valt op het sparen in plaats van het aflossen, is het verstandig om het spaargeld tegen een hoge spaarrente weg te zetten. U hebt nu een duidelijk spaardoel, dus kunt u het geld ook storten in een langlopende deposito. Hierdoor krijgt u een hoge spaarrente, en als bijkomend voordeel dat u geen verleiding gaat voelen om het gespaarde bedrag anders te gaan besteden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Spaardoel: huis afbetalen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 09-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!