InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Klimspaardeposito Friesland Bank tot 5,5% rente

Klimspaardeposito Friesland Bank tot 5,5% rente

Klimspaardeposito Friesland Bank tot 5,5% rente Onder de slogan geld moet niet rollen maar klimmen, opende Friesland Bank een klimspaardeposito. De deposito werd landelijk bekend door de reclamespotjes van Jort Kelder gemaakt voor Friesland Bank. Een artikel over de klimspaardeposito van Friesland Bank met een oplopende rente van 5%

Friesland Bank

Friesland Bank staat bekend als een eigenwijze bank uit het noorden van Nederland. In 2013 viert de bank haar 100 jarig bestaan en inmiddels heeft de bank ook kantoren buiten het noorden. In juni 1913 werd de huidige Friesland Bank opgericht onder de naam Coöperatieve Zuivelbank. In de eerste 50 jaar van het bestaan verleent de bank met name diensten aan bedrijven in de agrarische sector en aan overheden. In 1963 start men met de opbouw van een particuliere klantenkring en ontwikkeld de bank zich met een netwerk van kantoren in Friesland. In 1970 krijgt de bank de huidige naam, namelijk Friesland Bank, en groeit de bank door onder andere een fusie met de Friese Bondsspaarbank. In 1995 veranderde de bank van een coöperatieve onderneming naar een Naamloze Vennootschap. Daarnaast breidt de bank haar werkgebied ook uit buiten de provincie Friesland naar onder meer Alkmaar, Assen, Enschede, Groningen, Zwolle, Amsterdam, Utrecht en Rotterdam.

KlimSpaardeposito

Al ruim een jaar is op televisie de reclamespot te zien van Friesland Bank met Jort Kelder. In deze reclamespotjes wordt onder andere de klimspaardeposito onder de aandacht gebracht. Bij een KlimSpaardeposito zet je het geld vast voor een aantal jaren tegen een goede rente. De rente ligt tot de laatste periode van de deposito vast voor een aanmerkelijk hoger bedrag dan een gewone spaarrekening. Een KlimSpaardeposito is op elk moment af te sluiten bij de bank, dit kan op een kantoor of via internet. Bij het afsluiten tot 1 maart 2012 is er zelfs een actie aan verbonden. Sluit je in de tussentijd een deposito af dan kun je een dag winkelen met Jort Kelder winnen.

Depositogarantie stelsel

Voor Friesland Bank geldt het depositogarantiestelsel voor alle producten en dus ook voor de KlimSpaardeposito. Dit is een stelsel dat de garantie van banktegoeden door particulieren, verenigingen, ondernemingen en stichtingen gewaarborgd wordt door de regering tot een maximum van 100.000. Mocht een bank garant staan dan is dat het maximale bedrag wat terug te vorderen is per bank. Daarmee is de KlimSpaardeposito een weinig risicovol product en staat het geld veilig. Ook minderjarigen vallen onder het deposito garantie stelsen en zouden het bedrag terug krijgen tot een maximum van 100.000.

De rente van de KlimSpaardeposito

De rente van de KlimSpaardeposito is oplopend en in het vijfde jaar zelfs 5%! Het is dus vooral lonend om bedragen niet op te nemen tot het vijfde jaar. De volgende rente's zijn van toepassing op de KlimSpaardeposito:
Aantal jaarRente
1e jaar3,00%
2e jaar3,25%
3e jaar3,40%
4e jaar3,55%
5e jaar5,50%

Minimale inleg KlimSpaardeposito

De minimale inleg van de deposito van Friesland Bank is naar een bedrag van 1.000 gegaan. Het is dus laagdrempelig om een deposito te openen en er zitten weinig financiële risico's aan een KlimSpaardeposito. Mocht je het benodigde geld nodig hebben dan is het vrij opneembaar op de rente datum. Het voordeligste is natuurlijk om het geld tot het vijfde jaar te laten staan voor de rente van 5%.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.frieslandbank.nl

Reageer op het artikel "Klimspaardeposito Friesland Bank tot 5,5% rente"

Infoteur: Annfinance
Laatste update: 29-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!