InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Spaarrente 2018 omlaag en prognose spaarrente 2019

Spaarrente 2018 omlaag en prognose spaarrente 2019

Spaarrente 2018 omlaag en prognose spaarrente 2019 Wat gaat de spaarrente doen in 2019 na de daling in 2018? De verwachting en prognose is dat de spaarrente 2019 kan oplopen. Of dat voor elke spaarrente en spaarrekening zal gelden, is nog maar de vraag. Banken hebben geld nodig om hun balans te versterken daardoor is de concurrentie onder banken groot, maar zolang er nog goedkoop bij de ECB kan worden geleend, zal niet elke bank de spaarrente evenveel gaan verhogen in 2019. Het Centraal Planbureau verwacht een lichte rentestijging in 2019. Volg dus de actuele rentetarieven om daarmee snel uw voordeel te doen.

Wat gaat de spaarrente doen in 2019?

Banken vertrouwen elkaar steeds meer door bankenunie

De banken hebben meer vertrouwen in elkaar, maar onduidelijk is nog steeds welke bank verkeerde leningen heeft uitstaan en daardoor een risico vormt. Denk aan obligaties in Griekenland, en ook Italië, Spanje of Portugal. Niemand weet wat de euro in 2019 gaat doen. Er is een Bankenunie, maar duidelijk is ook dat niet elk land en zeker niet elke bank al solide is. Dit alles is een heel proces. Basel III (aansterken eigen vermogen bij banken) helpt wel, maar is nog niet geheel ingevoerd en daarom zullen de effecten hiervan geleidelijk zichtbaar worden.

Veilig sparen bij een bank in 2018 en 2019, is dat mogelijk?

En u weet het ongetwijfeld: u spaart veilig bij een bank dat onder het Nederlandse depositogarantiestelsel valt, omdat dan per persoon 100.000 euro is gegarandeerd. Voor u maakt het dus niet zo veel uit of banken uit onzekerheid een hoge rente geven, als u maar bij de vertrouwde banken spaart. U spaart het liefste bij een bank met de hoogste spaarrente. Toch is de renteontwikkeling ook voor u belangrijk. Als u weet dat de rente in 2019 waarschijnlijk omhoog zal gaan, kiest u nu voor een spaarrekening met een variabele rente en niet voor een spaardeposito met een vaste rente. Bent u een aanstaande koper van een woning, dan koopt u beter in 2018 dan in 2019 als u verwacht dat de hypotheekrente zal stijgen.

Welke spaarrekening en spaarrente 2018 en 2019?

Wie gaat sparen moet zich ook afvragen hoe hij gaat sparen:
  • Op een direct opneembare spaarrekening;
  • Een spaarrekening met bepaalde voorwaarden;
  • Een spaardeposito;

De spaarrente 2019, rente omhoog of omlaag, een prognose en verwachting

De banken moeten hun vermogen aansterken. Een grotere concurrentie bij de banken leidt tot een hogere spaarrente op de direct opneembare spaarrekening. De verwachting is dat de inflatie in 2019 gematigd zal zijn zal. Deze inflatie leidt ook tot een hogere rente. De verwachting is ook voldoende economische groei in 2019, wat een grotere geldvraag bij banken betekent. Dat zijn twee belangrijke factoren, maar van misschien nog groter belang is het beleid van de ECB in 2019. Als de ECB ophoudt met het opkopen van obligaties of dit opkopen tempert, verkrapt de geldmarkt en daar hoort eveneens een hogere rente bij. Allemaal factoren die leiden dus die kunnen leiden tot een hogere rente. De mate waarin kan verschillend zijn voor de korte rente en de lange rente.Als de rente omhoog gaat omdat meer inflatie wordt verwacht, zal ook de hypotheekrente omhoog gaan.

Korte variabele spaarrente 2019

De korte rente op een direct opneembaar spaartegoed is een variabele rente. Die rente gaat op en neer. Het is echt niet zeker dat die rente in een rechte lijn gaat stijgen in 2019, maar eerder een schommelend beeld zal vertonen.

Prognose lange vaste rente 2019

De lange rente, zeg maar de rente van een hypotheek of op een spaardeposito is veel stabieler en is gebaseerd op de verwachtingen op de kapitaalmarkt. Die lange rente is in 2018 fors omlaag gegaan, wat een forse impuls betekende voor de woningmarkt, maar als de inflatie oprukt en de ECB de geldmarkt verkrapt, dan zal die rente in 2019 gaan stijgen. Als de ECB ophoudt met opkopen van obligaties met een langere looptijd, zal die rente snel verder omhoog gaan. Her tempo van verkrappen is dus wel belangrijk.

Conclusies spaarrente 2018 en spaarrente 2019

De voorlopige conclusies voor de verwachte spaarrente zijn daarom:
  • Op korte termijn hebben banken uw geld nodig om hun vermogen aan te sterken;
  • Op lange termijn zal de spaarrente waarschijnlijk stijgen. De ECB zal immers ophouden met het opkopen van obligaties en verplicht zijn om, als de inflatie omhoog gaat, ook de rente te verhogen;
  • Spreid uw spaargeld over meerdere banken als u veilig wilt sparen;
  • Spaar niet alleen op een direct opneembare spaarrekening maar ook op een spaardeposito. Zo zal bij een daling van de rente niet al uw rendement op spaargeld dalen, bij een stijging van de rente profiteert u mee bij een goede spreiding;
  • De oplossing bij de euro crisis (Griekenland) is cruciaal. Als daar een goede oplossing voor komt, gaan de banken elkaar weer vertrouwen en kan de korte spaarrente ook omlaag.

Een conclusie die leidt tot de verwachting dat de rente, zeker de lange rente, in 2019 waarschijnlijk zal stijgen. Misschien niet in een rechte lijn, maar toch.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaarrekening met voorwaarden 2019Spaarrekening met voorwaarden 2019Sparen met voorwaarden in 2019 is helemaal zo gek nog niet. Een spaarrekening met voorwaarden betekent immers meestal ee…

Reageer op het artikel "Spaarrente 2018 omlaag en prognose spaarrente 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 26-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Spaarrente verwachting 2019
Schrijf mee!