InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Wat zijn de interessantste spaarrekeningen in België?

Wat zijn de interessantste spaarrekeningen in België?

Wat zijn de interessantste spaarrekeningen in België? Sparen is een nationale sport in België, maar jaar op jaar moeten we constateren dat het sparen steeds minder interessant wordt. Van welke rekeningen kan men nog het hoogste rendement halen en is het sop de kool nog waard en moeten we niet uitkijken naar andere spaarvormen om ons geld beter te laten renderen in deze onzekere tijden?

Verraderlijke eindejaarsacties

Traditioneel worden er door talrijke banken speciale eindejaarsacties gedaan om de klant te overtuigen over te stappen naar hun bank door het aanbieden van speciale voorwaarden. Opletten is de boodschap! Met een basisrente van 2,40 en een getrouwheidspremie van 0,60 lijkt de nieuwe Roc-rekening van Banca Monte Paschi Belgo uitermate aanlokkelijk, tot je te weten komt dat een minimuminleg van 100.00 euro noodzakelijk is. Geen spek voor de bek van de gemiddelde burger dus.En zo zijn er nog andere voorbeelden van spaarrekeningen van andere banken waarvoor je een minimuminbreng moet doen. Niet zo’n enorm bedrag als bij de Banca Monte, maar toch nog sommen als 10 tot 15.000 euro bijvoorbeeld.

Sommige banken bieden voordelige voorwaarden, maar als je nader toekijkt blijken die enkel te gelden voor de maand januari en zakt de getrouwheidspremie aanzienlijk voor depositio’s vanaf februari. Zo bijvoorbeeld bij Dexia die de ‘Dexia Internet Spaarrekening januari 2012’ lanceert, waarbij men een basisrente van 1% en een getrouwheidspremie van 1,50% krijgt, maar voor stortingen vanaf februari zakt de getrouwheidspremie aanzienlijk tot 0,25%! Vooraleer enthousiast op een aanbod in te gaan, aandachtig de voorwaarden lezen dus zodat je geen kat in een zak koopt of aan het einde van het jaar met een grote teleurstelling geconfronteerd wordt!

NIBC

Een nieuwe bank dringt zich op de Belgische markt op met een sensationele actie: NIBC, een Nederlandse internetbank, biedt met zijn ‘Direct spaarrekening’ 1,5% basisrente aan aangevuld met een getrouwheidspremie van eveneens 1,5%. Toch moet deze nieuwe speler met enige voorzichtigheid worden benaderd daar ze een BBB-rating meegekregen heeft, zodat men er niet zeker van is of deze tarieven het hele jaar door zullen gelden.

Wat te doen?

In deze barre tijden waarin we van de ene bankencrisis in de andere duiken, moet de burger vooral omzichtig omspringen met zijn spaarcenten. In de eerste plaats moet men ervoor zorgen zijn geld op een rekening te plaatsen waar hij de hoogste rente krijgt en zeker de hoogste getrouwheidspremie, maar anderzijds moet men realistisch blijven en constateren dat men zelfs met de hoogste rente niet boven het inflatiepeil uitkomt. In november jl. bedroeg dat immers 3,85%!

Voor wie een aardige duit heeft bijeengespaard is het dan misschien interessanter een appeltje voor de dorst te behouden op een spaarrekening voor als er een accuut geldgebrek opduikt en de rest van de centen te parkeren op een termijnrekening of te beleggen in obligaties.

De interessantste spaarrekeningen

Een overzicht van de interessantste spaarrekeningen voor de gemiddelde spaarder vindt u hier. Aan u om uit te maken wat u het beste past

BANKREKENINGBASISRENTEGETROUWHEIDSPREMIE
NIBCDirect Spaarrekening1,501,50
Fortuneo BelgiumFortuneo Plus Fidelity1,251,50
Rabobank.beRabo Plus Account1,251,50
Fortuneo BelgiumFortuneo Plus1,900,45
Rabobank.beRabo Spaarrekening1,900,40
Ethias BankSpaarrekening Plus1,800,50
ArgentaE-spaar1,500,75
BKCPBKCP Excellence1,800,40
ABN AMRODirectinvest1,600,60
Deutsche BankD-Bank E-saving Account1,650,40
Keytrade BankAzur1,650,40
Dexia BankInternet Spaarrekening1,650,40

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • De Tijd
  • Test-Aankoop

Reageer op het artikel "Wat zijn de interessantste spaarrekeningen in België?"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 08-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Financiën
Schrijf mee!