InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Spaarrentes vergelijken heeft tijdelijk effect

Spaarrentes vergelijken heeft tijdelijk effect

Spaarrentes vergelijken heeft tijdelijk effect Iedereen probeert voor zijn spaargeld een zo hoog mogelijke spaarrente te realiseren. Het probleem is echter dat de fluctuaties zeer groot zijn. Banken proberen zoveel mogelijk spaarders aan te trekken. Dit is één van de manieren om vermogen in de boeken te krijgen, die ze vervolgens weer uit kunnen lenen. De banken hebben er baat bij om de rentevergoeding die ze uitbetalen, zo laag mogelijk te houden. Hierdoor kunnen ze het geld ook weer uitlenen tegen scherpe tarieven.

Spaarrentes vergelijken

Tegenwoordig kunt u op het internet zeer eenvoudig de diverse spaarbanken met elkaar vergelijken wat betreft de hoogte van de spaarrente. Welke spaarvorm het beste bij u past is voor een groot deel afhankelijk voor hoe lang u het spaargeld kunt missen. Indien u uw geld voor meerdere jaren kunt missen, zal de spaarrente ook hoger uitvallen. U kunt ook een hogere spaarrente ontvangen indien u kiest voor een spaarrekening met stortings- en/of opnamebeperkingen.

Spaarrekeningen met beperkende voorwaarden

Door spaarrekeningen aan te bieden met beperkende voorwaarden, proberen banken het gedrag van de spaarders te beïnvloeden. Er zijn bijvoorbeeld spaarrekeningen waarbij u een renteboete moet betalen van één of twee procent bij opnames. Op deze manier proberen zij het geld zolang mogelijk in de boeken te houden. Een andere reden van beperkende voorwaarden is om de rentevergoeding te verbloemen. Een dergelijke spaarrekening lijkt vaak interessanter, dan dat deze in werkelijkheid is.

Spaargeld aantrekken om vervolgens systematisch de spaarrente te verlagen

Een spaarrekening wordt vaak met een hoge spaarrente geïntroduceerd. Op deze manier wordt zoveel mogelijk spaarkapitaal aangetrokken. Nadat er voldoende spaargeld is aangetrokken, zal de bank stoppen met adverteren en ongeveer op een vergelijkbaar renteniveau blijven zitten. In de loop van de tijd fluctueren de spaarrentes door de werking van de marktrente. Op lange termijn zal de spaarrente op de betreffende rekening steeds lager uitvallen. Dit gebeurt zeer geleidelijk, om de spaarders niet weg te jagen.

Uiteindelijk krijgen de spaarders nog een spaarrente die lager ligt dan bij concurrerende banken. De meeste spaarders zullen blijven zitten, en de banken kunnen nu geld gaan verdienen door de relatief lage spaarrente die ze vergoeden over het spaarkapitaal.

Overstappen voor een hogere spaarrente?

Moet u overstappen naar een andere bank voor een hogere spaarrente? In het geval er een groot verschil zit in de hoogte van de spaarrente, moet u gelijk overstappen. Bij een klein verschil loont het de moeite vaak niet. De spaarrentes kunnen morgen weer wijzigen en kunnen de verhoudingen weer anders komen te liggen. Eigenlijk zou u de spaarrentes over een langere periode met elkaar moeten vergelijken. Bepaalde banken bieden gemiddeld een hoge spaarrente. Dit is de bank waar u het beste uw spaargeld onder kunt brengen.

Overstappen naar een andere spaarrekening bij dezelfde bank

U hoeft niet altijd over te stappen naar een andere bank om een hogere spaarrente te realiseren. Bij de bank waar u zit met uw spaargeld kunt u mogelijk ook een hogere spaarrente realiseren. Bij uw bank kunt u informatie inwinnen over spaarvormen met een hogere rentevergoeding. Zij kunnen uw geld eenvoudig overzetten naar een andere spaarrekening.
Gerelateerde artikelen
Lage spaarrentes? Kiezen voor een depositoLage spaarrentes? Kiezen voor een depositoIedereen wil een zo hoog mogelijke spaarrente ontvangen. In tijden met tegenvallende spaarrentes kunt u een hogere rente…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Spaarrentes vergelijken heeft tijdelijk effect"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 06-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!