InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Spaargeld veilig stellen: spaargeld 2017 en 2018

Spaargeld veilig stellen: spaargeld 2017 en 2018

Spaargeld veilig stellen: spaargeld 2017 en 2018 Uw spaargeld in 2017 en 2018, is het veilig? Een faillissement van uw bank en de redding van een bank hebben directe gevolgen voor zowel uw spaargeld als de hypotheek. Zeker als u bij de bank naast spaargeld ook een hypotheek hebt. Eerst wordt uw hypotheek verrekend en gesaldeerd met uw spaargeld en zo blijft er per saldo misschien weinig van uw geld bij de bank over. Bij een verzekeringsmaatschappij hebt u bovendien nauwelijks een garantie op uw spaargeld. Zie daarom enkele tips om uw spaargeld veilig te stellen. Ook in 2017 en 2018. SNS Reaal is een goed voorbeeld dat we weer risico's lopen. In Cyprus is er de spaarheffing, daar moeten niet alleen spaarders boven 100.000 euro meebetalen aan de redding van een bank, evenals de aandeelhouders en obligatie houders.

Spaargeld 2017 veilig stellen?

Nu waren 2011 en 2012 roerige jaren, maar dat gold ook voor 2013 met de SNS bank. In 2017 en 2018 hebben we gelukkig een depositogarantiestelsel dat uw spaargeld tot een bedrag van maximaal 100.000 euro per persoon garandeert. Samen met uw partner is dat een garantie van 200.000 euro. Een hele geruststelling voor de meeste mensen. Maar waar u zich in vergist is dat uw spaargeld toch kan verdwijnen als de bank waar u uw geld hebt, het failliet gaat. Bovendien hebt u misschien ook spaargeld bij een verzekeringsmaatschappij.

Sparen bij een verzekeringsmaatschappij

Nogal wat mensen sparen bij een verzekeringsmaatschappij. Denk een spaarhypotheek, een beleggingshypotheek of een levensverzekering. Dan is het goed om te weten dat een verzekeringsmaatschappij niet onder het depositogarantiestelsel valt. Gaat de verzekeraar failliet, dan moet er een andere instantie worden gevonden die de verplichtingen overneemt. Of die er is en of de portefeuille interessant genoeg is om over te nemen is dan nog maar de vraag. Bovendien kan het nieuwe bedrijf nieuwe eisen stellen wat ook een korting op uw spaargeld kan betekenen.

Bank failliet in 2017 of 2018?

Als een bank failliet gaat en u hebt bij dezelfde bank spaargeld en een hypotheek, dan wordt het spaargeld eerst met de hypotheek gesaldeerd. Stel dus dat u maar een relatief klein bedrag aan spaargeld hebt van 10.000 euro en een hypotheek van 150.000 euro, dan zal bij een faillissement uw hypotheek worden omgezet in een nieuwe hypotheek van 140.000. En uw spaargeld is dus weg. Nou ja, niet meer voorhanden.

Zelfde bank, andere naam

De volgende banken vallen onder dezelfde bank. Een andere naam, maar dezelfde instelling:
  • ABN AMRO, Fortis, MoneYou;
  • OHRA Bank, Delta Lloyd Bank;
  • Kasbank, Loyalis, PGGM;
  • Reaal, SNS Regiobank;
  • Avéro Achmea, Centraal Beheer, FBTO.

ABN AMRO en SNS zijn inmiddels in handen van de Nederlandse Staat.

Depositogarantiestelsel Cyprus

De EU had besloten om alle spaarders in Cyprus aan te slaan voordat er EU steun zou worden gegeven. Dit, terwijl ook voor Cyprus een depositogarantiestelsel geldt. Dit is mogelijk zolang er geen bank failliet is. Als daar een bank failliet gaat, geldt ook daar het depositogarantiestelsel. Met de steun vanuit Brussel heeft men juist het omvallen van banken willen voorkomen. Het gekke is nu dat een relatief kleine spaarder beter af kan zijn met een failliete bank dan met het geld dat voorkomt dat het depositogarantiestelsel in werking moet worden gezet. Lijkt, want niemand zit te wachten op alle chaos die met een failliete bank gepaard gaat.

Veiligstellen van spaargeld in Nederland, enkele tips

Dus maar een aantal tips om uw spaargeld wel veilig te plaatsen bij een bank:
  • Maak als u jonge kinderen hebt, gebruik van de mogelijkheid om een spaarrekening voor uw kind te openen. Ook uw kind heeft bij een bank de garantie van 100.000 euro;
  • Plaats niet al uw spaargeld bij dezelfde bank. Een spaarrekening is online snel elders geopend.
  • Gebruik de en/of rekening. Dan is de garantie namelijk twee maal zo groot. Dat is tweemaal 100.000 euro garantie.
  • Omdat de depositogarantiestelling per instelling geldt, moet u altijd nagaan bij welke instelling uw bank hoort. Zo is Delta Lloyd van Ohra en MoneYou van ABN AMRO;
  • Als u een hypotheek hebt bij een bank, doet u er goed aan om daar niet te veel spaargeld te hebben. Spreiden van geld dus.
  • Bekijk altijd of uw bank wel onder het Nederlandse garantiestelsel valt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaargarantie depositogarantiestelsel omlaag (spaargeld)?Spaargarantie depositogarantiestelsel omlaag (spaargeld)?Depositogarantiestelsel, wat gaat er gebeuren met de spaargarantie in 2017 of 2018? Het depositogarantiestelsel regelt d…
Depositogarantiestelsel 2017 en 2018Depositogarantiestelsel 2017 en 2018Ook met het depositogarantiestelsel is sparen niet zonder risico. Let voor uw spaargeld bij een Nederlandse of buitenlan…
Hoe beschermt u uw spaargeld bij faillissement bank?Hoe beschermt u uw spaargeld bij faillissement bank?Is uw spaargeld veilig bij een bank? Neen. Bij een faillissement van de bank zijn uw spaargeld en beleggingen slechts vo…
Faillissement bank: spaarder krijgt sneller zijn geld terugFaillissement bank: spaarder krijgt sneller zijn geld terugSneller uw geld terug als een bank failliet gaat in 2017 of 2018? De Europese Commissie wil, dat als een bank in betalin…
Bank failliet: gevolgen voor spaargeld en leningBank failliet: gevolgen voor spaargeld en leningZodra een bank in 2017 failliet gaat, zijn er niet alleen gevolgen voor uw spaargeld. De gevolgen van een faillissement…

Reageer op het artikel "Spaargeld veilig stellen: spaargeld 2017 en 2018"

Reacties

H. Bons, 19-03-2013 13:19 #2
Het artikel gaat voornamelijk uit van het depositogarantiestelsel. Is dit wel een garantie? Hoe snel kan de politiek dit wijzigen of laten vervallen? In Cyprus schijnt dat per direct te kunnen. Zijn er tips om spaargeld veilig te stellen zonder uit te gaan van dat stelsel? Reactie infoteur, 19-03-2013
Beste H. Bons,
1. Het depositogarantiestelsel treedt in werking als een bank failliet gaat. Als een bank in Cyprus failliet gaat, is het spaargeld ook daar tot 100.000 euro veilig. Het besluit van de EU gaat aan een eventueel faillissement vooraf.
2. Overigens betalen we in Nederland elk jaar 1,2% spaarheffing over ons spaargeld aan de belastingdienst. Dat is in vijf jaar tijd ook 6%.
3. Het beste advies is om uw geld te spreiden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Misilje, 25-01-2013 11:50 #1
Is mijn spaargeld veilig bij sns regio bank? Reactie infoteur, 25-01-2013
Beste Misilje,
Regio Bank is onderdeel van de SNS Reaal en valt daarmee onder het depositogarantiestelsel bij een faillisement. Tot 100.000 euro per persoon veilig, net zoals dat geldt bij de ASN bank (ook onderdeel van SNS bank):

http://www.financieel.infonu.nl/sparen/109446-regio-bank-en-depositogarantiestelsel.html

http://www.financieel.infonu.nl/sparen/109234-asn-bank-en-depositogarantiestelsel.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-12-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Veilige bank
Reacties: 2
Schrijf mee!