InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Besparen – concrete tips

Besparen – concrete tips

Besparen – concrete tips Als u mijn eerdere artikel heeft gelezen over besparen van geld, dan heeft u kunnen constateren dat dit een aftrap was. Als u dit nog niet heeft gelezen, dan vindt u het artikel hier. In onderhavig artikel ga ik verder in op mogelijkheden om geld te (be-)sparen. Daarnaast zal ik meer aandacht besteden aan het concept “sparen”.

Besparen – concrete tips

Als u mijn eerdere artikel heeft gelezen over besparen van geld, dan heeft u kunnen constateren dat dit een aftrap was. Als u dit nog niet heeft gelezen, dan vindt u het artikel hier. In onderhavig artikel ga ik verder in op mogelijkheden om geld te (be-)sparen. Daarnaast zal ik meer aandacht besteden aan het concept “sparen”.

Begroting

Als u al uw inkomsten en uitgaven van het afgelopen jaar op een rij hebt gezet, dan kunt u aansluitend een begroting maken voor het komende jaar. Door iedere maand ook rekening te gaan houden met grote uitgaven, zult u niet meer zo gemakkelijk verrast worden door een grote rekening. Daarnaast maakt een begroting inzichtelijk of u iets overhoudt per maand of juist tekort komt.

Ik raad u aan een begroting voor een jaar te maken en een begroting per maand. Daarmee maakt u voor uzelf ook inzichtelijk in welke maanden u tekort heeft en in welke maanden u juist over heeft. Aan de hand van deze begroting kunt u voor uzelf ook een concreet plan gaan maken om te sparen.

Spaarplan - inleiding

U kunt aan de hand van de begroting een spaarplan voor uzelf opstellen. Dit houdt in dat u iedere maand een vast bedrag gaat storten op een bankspaarrekening, bij voorkeur via automatische overschrijving.

In de praktijk blijkt het lastig te zijn voor veel mensen om daadwerkelijk te sparen. Dat sparen als lastig wordt ervaren komt naar mijn idee voort uit het feit dat veel mensen op een verkeerde manier gaan sparen. Als u bijvoorbeeld de hele maand allerlei kleine bezuinigingen gaat doen en hetgeen u overhoudt aan het eind van de maand moet sparen, dan ervaart u de pijn direct van het sparen. U moet namelijk concreet iets laten om te kunnen sparen. En als u dan nog een stuk maand overhoudt aan het eind van uw salaris, dan heeft u niets om trots op te zijn. Dit legt een zware druk op uw gemoedsrust.

Ik stel voor dat u aan het begin van de maand een vast percentage van uw inkomen gaat sparen, zeg 10%. En dit sparen kunt u direct zien als een betaling aan uzelf voor uw inspanning een doel te halen. U beloont uzelf dus. Deze wijze van sparen legt minder druk op uw gemoedsrust, aangezien u het als iets positiefs ziet en niet meer als iets negatiefs.

Vervolg

Ja lekker zult u denken, dat kan hij mooi bedenken en opschrijven, de moralist. Ik moet het maar doen. En iedere maand moet ik dezelfde dingen kopen………….

Maar onderzoek naar hoe de mens in elkaar steekt laat zien dat mensen sterk gericht zijn in het voorkomen van pijn prikkels. Als u een uitgave maar half kunt doen, dan ervaart u pijn. Uw gestel zal vervolgens van alles in het werk gaan zetten om deze pijn te verzachten. U gaat excuses verzinnen en geeft sneller de moed op en vervalt weer in uw oude patroon. Kortom, om te kunnen sparen moet u een gedragsverandering gaan toepassen. Dus door iets negatiefs om te gaan draaien naar iets wat positief is voor u, dan kunt u makkelijker uw doel halen.

Daarnaast blijken veel mensen maandelijks impuls aankopen te doen, veel geld weg te geven aan zaken die eigenlijk niet echt nodig zijn. Door de opgestelde begroting kunt u deze uitgaven beter opsporen voor uzelf en kijken of u deze echt nodig vindt of dat u er zonder kunt.

Het gaat er uiteindelijk niet om dat u precies doet wat hier staat, maar dat u voor uzelf een wijze vindt om uw gedrag te gaan aanpassen. Mijn tip is daarbij alleen door iets leuks ervan te maken, kunt u het makkelijk volhouden.

Spaarplan – uitvoeren

Dus om uw voornemen tot sparen daadwerkelijk tot uitvoering te gaan brengen, ga eens na bij uzelf waarom u wilt sparen. Welk doel wilt u bereiken? Dit doel mag groot zijn, heel groot. Maar stel ook kleine doelen tussendoor. Dit is namelijk slim, omdat u uzelf dan een beloning kunt geven als u een doel heeft bereikt. Op die manier gaat u nog lol beleven aan sparen en kunt u bepaalde uitgaven er makkelijker voor laten varen.

Spaarplan

Kortom, om dit alles wat concreter te maken heb ik een voorstel van een spaarplan opgesteld. Als u iedere maand 10% van uw maandinkomen spaart, heeft u aan het eind van het jaar 12 maal 10% (dit is meer dan een netto maandsalaris) gespaard. Als u dit doel heeft bereikt, kunt u uzelf belonen door de volgende spaarronde uzelf 5% van het te sparen bedrag uit te keren om er iets leuks van te kopen.

Waarom sparen?

Maar waarom moet u sparen? Als u verder gaat lezen over sparen, komt u heel veel boeken tegen over hoe u rijk kunt worden. Maar als u hier verder leest, dan kunt u veel moeite besparen en hier ook de strekking van deze verhalen in u opnemen.

Mensen zoals Warren Buffett en sir John Templeton snappen het concept van rente op rente in de loop van de tijd. Het gaat er namelijk om dat als u spaart, u daarmee een vermogen opbouwt. Op dat vermogen krijgt u rente. En ieder jaar zal deze rente toenemen naarmate uw vermogen groeit. Samengestelde rente zorgt er namelijk voor dat u niet alleen verdient op uw gespaarde vermogen, maar ook op de in het verleden ontvangen rente. In het begin gaat dat langzaam, maar na 10 jaar zult u deze sterke werking van rente op rente gaan zien.

Rente

Ten aanzien van rente kunt u uitermate veel lezen. Maar verlies als stelregel nooit uit het oog dat hoe hoger de rente is, hoe meer risico u loopt. In de eurocrisis komt dit duidelijk naar voren als u kijkt naar de rentes op obligaties in zuidelijke landen en landen als Nederland en Duitsland.

Hoe kunt u dan wel een goed rendement gaan behalen? Allereerst kunt u uw geld gaan zetten op deposito’s bij de bank. Hoe langer u uw geld vastzet, hoe hoger de rente is. Maar deze rente zorgt nog niet voor de megawerking van rente op rente. Een andere mogelijkheid is om te gaan beleggen in beleggingsfondsen of in aandelen. Alles heeft z’n voor- en nadelen. Maar als u er met gezond verstand naar gaat kijken, dan kunt u ook uw kapitaal voor u laten werken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sparen voor een autoSparen voor een autoEen auto is een van de grootste uitgaven die mensen in hun leven doen. Of het nu om een tweedehands auto of een nieuwe a…
Spaarrekening en budget: tips om meer en effectief te sparenSpaarrekening en budget: tips om meer en effectief te sparenSparen is voor veel mensen een moeilijke opdracht. Je kent het gevoel wel: natuurlijk wil je wel sparen, maar op het ein…
Geldbeheer: nuttige tips om je budget te beherenGeldbeheer: nuttige tips om je budget te beherenEen degelijk beheer van je geld is van essentieel belang om niet in de financiële problemen te komen en eventueel een aa…
Hoe kan ik het beste mijn uitgaven budgetteren?Hoe kan ik het beste mijn uitgaven budgetteren?Budgetbewaking is niet voor iedereen even gemakkelijk te realiseren. Toch is het belangrijk om af en toe kritisch naar j…
Geld sparen, wat zijn jouw redenen om geld te sparen?Geld sparen, wat zijn jouw redenen om geld te sparen?Geld sparen houdt in dat je een deel van je netto inkomen niet voor aankopen gebruikt en dus op je spaarrekening kunt ze…

Reageer op het artikel "Besparen – concrete tips"

Infoteur: Belastingadvies
Gepubliceerd: 05-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!